Treceți la conținutul principal

Transhumanism: More Nightmare Than Dream?


On the eve of the 20th century, an obscure Russian man who had refused to publish any of his works began to finalize his ideas about resurrecting the dead and living forever. A friend of Leo Tolstoy’s, this enigmatic Russian, whose name was Nikolai Fyodorovich Fyodorov, had grand ideas about not only how to reanimate the dead but about the ethics of doing so, as well as about the moral and religious consequences of living outside of Death’s shadow. He was animated by a utopian desire: to unite all of humanity and to create a biblical paradise on Earth, where we would live on, spurred on by love. He was an immortalist: one who desired to conquer death through scientific means.

Despite the religious zeal of his notions—which a number of later Christian philosophers unsurprisingly deemed blasphemy—Fyodorov’s ideas were underpinned by a faith in something material: the ability of humans to redevelop and redefine themselves through science, eventually becoming so powerfully modified that they would defeat death itself. Unfortunately for him, Fyodorov—who had worked as a librarian, then later in the archives of Ministry of Foreign Affairs—did not live to see his project enacted, as he died in 1903.

Fyodorov may be classified as an early transhumanist. Transhumanism is, broadly, a set of ideas about how to technologically refine and redesign humans, such that we will eventually be able to escape death itself. This desire to live forever is strongly tied to human history and art; indeed, what may be the earliest of all epics, the Sumerian Epic of Gilgamesh, portrays a character who seeks a sacred plant in the black depths of the sea that will grant him immortality. Today, however, immortality is the stuff of religions and transhumanism, and how these two are different is not always clear to outsiders. (...)

Yet transhumanism is increasingly influential in the world we live in. Modern medicine, after all, is concerned with prolonging and improving human life, and even mundane technologies, like cell phones, can grant us radical extensions of our natural abilities; like gods of old, we can communicate across continents in a blink, can navigate cities we’ve never been to with instantly conjured-up maps. In Civilization and its Discontents, Freud defined the human as “a kind of prosthetic god”; for Emerson, “a man is a god in ruins.” Transhumanists surprisingly, or unsurprisingly, frequent Silicon Valley—and a fascinating new book by Mark O’Connell, To Be a Machine, attempts to examine, define, and perhaps redefine transhumanism for the masses. O’Connell’s book is by turns intriguing and unsettling, insightful and comedic, populated by transhumanists—both famous and working in the shadows—who are often as outsize as their ideas.

articolul integral, la sursa: lithub.com
By Gabrielle Bellot

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu