Treceți la conținutul principal

De ce mai scriu scriitorii de azi?


De ce mai scriu scriitorii de azi - Dragos C. ButuzeaAş fi în stare să pariez că fiecare scriitor, oricât de slab ar fi, se imaginează că va avea succes de public, că-şi va vinde cartea în draci, iar aceasta îl va putea ajuta să iasă din anonimat, că va deveni celebru, presa îi va cere interviuri, cititorii, autografe, iar la cârciumă va primi băutură gratis. Și dacă va avea şi mai mult noroc, vor pica la aşternut niscaiva dame. 


Homer povestea prin cetăţi întâmplările eroilor şi zeilor şi nu ştim dacă o făcea pentru distracţie sau cu scop pedagogic, însă în mod sigur primea hrană şi adăpost în schimb. Petronius şi Apuleius îşi povesteau satirele pentru distracţie. Bocaccio şi Rabelais ironizau unul clerul, celălalt intelighenţia. Cervantes se gândea la un cristos ridicol şi profan. Walter Scott inventa aventuri, de-abia cu moderniştii se schimbă macazul. Balzac vrea să critice moravurile vremii, iar Dickens, sărăcimea capitalistă. Cu Flaubert începem stilul, continuat cu Baudelaire şi decadenţii. Vine Proust şi spune că literatura e viaţa însăşi, apoi Joyce spune că e patria. Ca să vină Beckett şi să arate că literatura e absurdă.

Postmodernismul începe să se întrebe nu doar [ce e] literatura, dar şi ce e viaţa, patria, lumea. Va începe să se joace cu cuvintele, cu semantica, cu kitschul. În paralel cu toate acestea, apar opere literare proaste, iar unele au chiar succes, desigur cele care-şi propun succesul.

Mario Vargas Llosa vorbea despre revoltă, ca motivaţie a scriitorului dintotdeauna. Revolta împotriva lumii. Urît trăiţi, domnilor, spunea Cehov prin povestirile sale. Spre socialism, vor spune alţii.

Ce se întâmplă acum, cu scriitorii?

Într-o lume potopită de cărţi, printre oameni care citesc din ce în ce mai puţin.

Pentru cine mai scriu ei, pentru cei câţiva, care au păstrat acest obicei? Pentru cititorii ocazionali?

Pentru ce scriu? Pentru formă sau pentru conţinut?

La ce se aşteaptă ei? Să revoluţioneze – ca odinioară Zola, sau Tolstoi?

La ce destin se aşteaptă pentru cartea lor?

Care le sunt iluziile?

Ce gândesc când cartea nu li se vinde şi putrezeşte, uitată în cimitirul cărţilor uitate?

Mai poate exista vreun Kafka, vreun Proust, vreun Joyce din nou?

De ce [se] apucă scriitorii de azi de scris? – Din orgoliu? Pentru câştig?

De ce nu sunt tot mai mulţi paşadii?

Se gândesc la posteritate? că poate, cândva, cartea lor va fi descoperită şi apreciată?

Eu, dacă aş scrie, aş face-o pentru propria distracţie sau pentru bani.

sursa: chestiilivrești.blogspot.ro

scris de   
preluat de la sursa

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.