Treceți la conținutul principal

Confesiunile lui Murakami

Foto: Reuters
Scriitorul japonez Haruki Murakami, adept al discreţiei şi-al misterului, a vorbit despre singurătate, căsnicie, destin şi iubirea faţă de pisici pentru cotidianul britanic „The Guardian“.

Interviul, realizat de jurnalista Emma Brockes, a avut loc în Hawaii, unul dintre locurile unde trăieşte enigmaticul Haruki Murakami. La câteva săptămâni de când şi-a lansat cel mai recent roman, de peste o mie de pagini, „1Q84" (apărut în româneşte la Editura Polirom), scriitorul japonez deschide uşa intimităţii sale şi-i lasă pe cititori să tragă cu ochiul înăuntru.

„Am riscat şi-am câştigat"

Murakami, în vârstă de 63 de ani, cu aerul unui „skateboarder adolescent", îşi împarte timpul între Hawaii, Japonia şi „un al treilea loc pe care-l numeşte «Acolo»", notează jurnalista de la „The Guardian". Murakami acordă foarte rar interviuri şi, asta, în sine, face din apariţia textului un eveniment. Dar nu doar asta. Mai ales confesiunile lui Murakami necenzurate şi pline de nuanţe. „Am riscat şi-am câştigat", spune Murakami. Părinţii l-ar fi văzut lucrând la compania de maşini Mitsubishi, în schimb Murakami a ales să deschidă un bar, în anii '60, „când totul era posibil".  „Aţi riscat cu acest bar?", întreabă Emma Brockes.

„Aaaah. Căsătoria a fost riscul cel mare! Aveam 20 sau 21 de ani. Nu ştiam nimic despre lume. Eram idiot. Şi inocent. Dar am supravieţuit." Soţia e cea care citeşte prima romanele lui Haruki Murakami. „Uneori ne mai certăm. E dură cu observaţiile, însă e mai bine aşa. Pot să-mi părăsesc editorul, în schimb nu-mi pot părăsi soţia", mărturiseşte, jucându-se, Murakami.

Scrisul ca rutină

Nu se consideră un artist. „Sunt doar un tip care ştie să scrie. Da!" Ziua de lucru a lui Murakami începe la 4 dimineaţa. Scrie până la prânz, îşi petrece după-amiezile antrenându-se pentru maratoane sau răsfoind discuri prin magazinele de vechituri şi se-ntoarce acasă la 9 seara. E genul de disciplină draconică fără de care n-ar fi putut termina un roman de o mie de pagini în doar trei ani. „O rutină", o numeşte Murakami, explicând că, în cele din urmă, a scrie echivalează cu „a munci" sistematic.

„Am nevoie de forţă pentru că trebuie să deschid o uşă", dezvăluie Haruki Murakami interiorul profesiei de scriitor. „În fiecare zi întru în camera de lucru, mă aşez la birou şi deschid calculatorul. În acel moment, trebuie să deschid uşa. E o uşă mare şi grea. Trebuie să intru «Acolo». Metaforic, desigur. Şi-apoi trebuie să mă întorc. Şi să închid uşa. Deci îmi trebuie, literalmente, forţă fizică pentru a deschide şi a închide uşa. Dacă îmi pierd această forţă, nu mai pot scrie romane. Pot scrie proză scurtă, dar nu un roman", povesteşte Murakami.

Pisici şi taxe 

Unul dintre cei mai vânduţi scriitori ai lumii - romanele lui se cumpără în milioane de exemplare -, Murakami mai spune în interviu că nu ştie câţi bani câştigă. „Ştiţi, dacă eşti destul de bogat, cel mai bun lucru e că nu trebuie să te gândeşti la bani. Habar n-am cât câştig într-un an. N-am nici cea mai mică idee. Nu ştiu nici cât plătesc taxele. Nu vreau să mă gândesc la taxe."

După mai bine de 20 de ani de când a închis barul pe care-l deschisese în adolescenţă, „Peter Cat", numit aşa după numele pisicii pe care-o avea la acea vreme, bucuriile lui Murakami au rămas cele simple. „Îmi place să citesc cărţi. Să ascult muzică. Colecţionez discuri. Şi-mi mai plac pisicile. Nu mai am nicio pisică acum. Dar, dacă mă plimb şi văd pe stradă o pisică, sunt fericit."

"În fiecare zi intru în camera de lucru, mă aşez la birou şi deschid calculatorul. În acel moment, trebuie să deschid uşa. E o uşă mare şi grea. Trebuie să intru «Acolo».'' Haruki Murakami, scriitor

Un vizionar minimalist

„1Q84" este cel mai recent roman al scriitorului Haruki Murakami. Primul său roman, „ Ascultă cum cântă vântul" (1979), i-a adus Premiul Gunzo, iar „În căutarea oii fantastice" (1982) a fost distins cu Premiul Noma. Printre cele mai cunoscute romane ale sale mai sunt şi „Pădurea norvegiană", „Iubita mea, Sputnik", „Kafka pe malul mării" şi „În noapte". Haruki Murakami este un admirator al scriitorului american Raymond Carver, cunoscut pentru minimalismul şi forţa sa, pe care l-a şi tradus în limba japoneză.

Autor: Ana-Maria Onisei

interviul în limba engleză: Haruki Murakami: 'I took a gamble and survived'
articol înrudit: Haruki Murakami's 1Q84 due out in English in October

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Mike Yung, o voce extraordinară (artist al străzii, NY)

 <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/GrHfWKeTDEI?start=2" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/K-N8W3s2yYQ" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>