Treceți la conținutul principal

Ce am învăţat din Coliba unchiului Tom de Harriet Beecher Stowe

Cu toţii avem cărţi care ne-au făcut copilăria mai frumoasă, cărţi care ne-au umplut de zâmbete, de vise şi ale căror poveşti le-am continuat în gând mult timp după ce am citit cu tristeţe şi ultima pagină. Pentru că aşa este frumos să se întâmple atunci când eşti copil: să-ţi fie zilele cu soare, nopţile cu îngeri şi gândurile pline de lumină.

Sunt însă cărţi care nu ne aduc doar gânduri frumoase, care ne fac să ne ascundem câte o lacrimă şi pe care le terminăm cu supărare, chiar dacă sfârşitul nu a fost în întregime trist. Sunt acele cărţi care te învaţă că lumea nu este doar roz, că oamenii nu fac doar fapte bune şi că uneori nu se întâmplă doar lucruri pozitive. Sunt cărţi care te învaţă despre viaţă.

Din a doua categorie face parte Coliba unchiului Tom, un roman care m-a marcat profund atunci când l-am citit, pe la 12- 13 ani. Atunci am aflat despre ce înseamnă cu adevărat sclavia, despre ce îşi pot face oamenii unii altora, despre dragostea sinceră care transcende percepţiile obişnuite despre ea, vârstă, rasă sau poziţia socială. Am fost revoltată, tristă, furioasă, nu am crezut că lucrurile descrise acolo s-ar fi putut petrece. Şi am învăţat.

Am învăţat că nu poţi fi subjugat niciodată complet. Că ţi se poate lua libertatea de a îţi controla viaţa însă nimeni nu îţi poate spune ce să crezi şi ce să gândeşti. Am învăţat că nu trebuie să ai aşternuturi din mătase şi să înveţi la cele mai bune şcoli pentru a avea principii. Cu atât mai mult pentru a acţiona conform lor.

Am învăţat că dacă ai un vis pe care vrei cu toată fiinţa ta să îl atingi nu trebuie să renunţi la el cu nici un chip, cumva vei găsi o modalitate de a ajunge acolo unde ţi-ai propus, ba chiar s-ar putea ca viaţa să te surprindă într-un mod plăcut.

Am învăţat că oamenii se pot schimba, că din răi pot deveni buni, indiferent de trecutul lor. Şi că trebuie să ai încredere în ei. Am învăţat că sunt persoane care iartă lucruri mult mai grave decât cele de care mă lovesc eu şi că ar fi bine să mă gândesc mai mult dacă merită să rămân supărată din nimicuri. Şi tot legat de oameni am învăţat că sunt unii care îţi pot schimba complet viaţa, ca nişte furtuni care răvăşesc totul în calea lor, spală lucrurile rele şi te lasă gata de un nou început.

Cu siguranţă nu aş fi putut exprima în cuvinte toate aceste idei. Ele au prins formă pe măsură ce am citit mai multe cărţi şi am trecut prin diverse experienţe. Coliba unchiului Tom a fost însă o cărămidă importantă, despre care cred că a fost aşezată în construcţie exact la timp.

Iar acesta este un lucru important: să ai “caramizile” potrivite la timpul potrivit. Să ai Dreptul de a Citi. Iar prin intermediul istorioarei mele despre Coliba unchiului Tom am vrut să vă povestesc şi despre campania socială intreprinsă de OTP Bank, prin care se urmăreşte dotarea cu cărţi a şcolilor generale defavorizate din mediul rural. O iniţiativă pe care bookblog.ro o susţine, pentru că ştim cât este de important să ai resuresele necesare pentru a învăţa. Pentru a învăţa să fii un om mai bun.

autor: Raluca Alexe, http://www.bookblog.ro/

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.