Treceți la conținutul principal

José Saramago - Premiul Nobel pentru literatură 1998

José Saramago şi călătoria sa spre înţelesul lucrurilor aproape imposibile

José Saramago, scriitorul care a făcut prin toate romanele sale o pledoarie strălucită pentru fantasmele lucrurilor aproape imposibile care planau asupra unei vieţi explicabile ca fenomen fizic, a trecut în nefiinţă, vineri, 18 iunie 2010, lasând în urmă un destin excepţional şi o serie de parabole de neuitat.

José Saramago s-a născut în 1922, într-un sat din provincia Ribatejo, unde apare în registrul de naşteri ca José de Sousa Saramago. În 1924 pleacă împreună cu părinţii Jose de Sousa şi Maria da Piedale la Lisabona, unde fratele lui, Francisco, decedează. Din cauză că părinţii nu-l pot ţine la gimnaziu, face o şcoală tehnică şi lucrează doi ani ca mecanic.

În 1944, Saramago se căsătoreşte cu Ilda Reis, iar în 1947 îi apare primul volum de proză. Până în 1966 nu mai publică nimic, ajungând la concluzia că nu are nimic ce merită să fie spus. Totuşi, ulterior, publică poezii şi critici.

În anul 1969 intră în Partidul Comunist Portughez, care era la acel moment interzis. De altfel aproape toată viaţa sa se caracterizează ca ateu şi comunist. În aceeaşi perioadă decide să se despartă de soţie şi începe o relaţie cu scriitoarea portugheză Isabel da Nobrega, care durează până în 1986. Din 1975 lucrează numai ca scriitor şi publică volume de poeme, cronici literare şi politice, nuvele, piese de teatru, nenumărate traduceri, revenind la roman abia în 1977 cu "Manual de pictură si caligrafie".

Prin revenirea la proză, Saramago îşi aduce recunoaşterea în spaţiul lusitan şi impune fraza şi punctuaţia care vor constitui din acel moment marca inconfundabilă a stilului său. Celebritatea internaţională o dobândeşte cu "Memorialul mănăstirii", care, alături de "Anul morţii lui Ricardo Reis" (1984) şi "Istoria asediului Lisabonei" (1989), formează seria narativă cu tematică istorică, scriitorul acordând o atenţie specială "originii şi identităţii portugheze".

În 1991 publică "Evanghelia după Isus Cristos", cel mai polemic roman al său, care reconstruieşte o viaţă apocrifă a lui Iisus. După divergenţele privind romanul său "Evanghelia după Isus Hristos", în care critică indirect dogmele Bisericii Catolice, se mută definitiv pe insula Lanzarote. O cotitură în universul tematic romanesc al lui José Saramago o constituie seria de ficţiuni alegorice începută cu "Pluta de piatră" (1986) şi urmată de "Eseu despre orbire" (1995), "Toate numele" (1997), "Peştera (2000), "Omul duplicat" (2002), "Eseu despre luciditate" (2004) şi "Intermitenţele morţii (2005).

Saramago, aşa cum a declarat de mai multe ori, reuşeşte în romanele sale să facă o demonstraţie strălucită, perfect logică şi coerentă, pentru acele situaţii care doar ar fi putut să fie, dar nu au fost. Stilul extraordinar şi inteligent prin care scriitorul îşi demonstrează ipotezele suprarealiste conferă prozei sale un farmec aparte, de lumi care se întrepătrund în timp ce cititorul pluteşte lin pe linia care şerpuieşte între ele, fără să le separe cu adevărat.

Istoria Lisabonei, tradiţiile, cântecele, cimitirele şi miresmele acestui oraş, devenit matricea lumii, destinele meandrice ale oamenilor decise mereu de întâmplări minore, viaţa şi secretele cu valoare mitică din umbra traiului de zi cu zi ale persoanelor obişnuite, contradicţiile şi moartea, ultima şi cea mai tentantă seducţie a universului, au fost temele predilecte ale lui Saramago, care a ştiut să le transforme în parabole, ridicându-şi personajele anodine la rangul de eroi.

"Am şti mai mult despre complexităţile vieţii dacă i-am studia cu sârg contradicţiile în loc să ne pierdem timpul cu identităţile şi coerenţele ei, acestea au obligaţia să se explice singure", scria Saramago în "Peştera".

Ultimul roman al lui Saramago, "Călătoria elefantului", vorbeşte metaforic şi totuşi nu de neînţeles despre destin. "La mijlocul secolului al XVI-lea, regele Joâo al III-lea i-a oferit în dar vărului său Maximilian, arhiduce al Austriei, un elefant din Asia. Romanul relatează voiajul epic al lui Solomon, elefantul, călătoria pe care a făcut-o ca să satisfacă dorinţele regale şi strategiile absurde ascunse dincolo de ele. «Călătoria elefantului» nu este un roman istoric; este un amestec de fapte reale şi imaginare, îndemnându-ne să recunoaştem realitatea şi ficţiunea ca fiind o unitate indisolubilă - trăsătură majoră a tuturor marilor opere. Este de asemenea, o reflectare asupra condiţiei umane, cu umor şi ironie, trăsături ale viziunii autorului, nemilos de pătrunzătoare, venind împreună cu acea formă de infinită compasiune cu care Saramago percepe slăbiciunile umane. Scrisă la zece ani după ce i s-a decernat Premiul Nobel, Călătoria elefantului descoperă un autor în plină forţă a splendorii literare", scria Mioara Caragea, traducătoarea romanelor lui Saramago pentru editura Polirom.

Destinul literar impresionant a lui Saramago a fost recunoscut peste tot în lume, prin numeroase distincţii şi premii, culminând cu Premiul Nobel pentru Literatură (1998). "Sunt acceaşi persoană care eram şi înainte de a primi Premiul Nobel. Lucrez la fel de mult, am aceleaşi obiceiuri şi am aceiaşi prieteni", spunea Saramago despre viaţa sa de după decernarea prestigioasei distincţii.

În Portugalia, Saramago nu a fost pe deplin plăcut. Convingerile sale, în special cele în legătură cu religia, i-au atras multe critici. "Nu sunt o persoană rea. Atac doar cu limba", spunea scriitorul, fără să încerce cu adevărat să se justifice.

José Saramago a decedat, vineri, în locuinţa sa din insula spaniolă Lanzarote, din arhipelagul spaniol Canare. În ultimii ani, José Saramago a fost spitalizat de mai multe ori într-o clinică din apropierea locuinţei sale de pe insula Lanzarote. Saramago locuia în Lanzarote din 1993, împreună cu soţia sa, jurnalista Pilar del Rio. Acesta s-a autoexilat în urma polemicii create în Portugalia de publicarea romanului "Evanghelia după Isus Cristos", cenzurat de autorităţi.

"A muri este, la urma urmelor, cel mai obişnuit şi normal lucru din viaţă, un fapt de pură rutină, episod al interminabilei moşteniri din tată-n fiu, cel puţin de la Adam şi Eva", scria Saramago în "Intermitenţele morţii".

Saramago reuşeşte să construiască pe teme deseori suprarealiste (de exemplu desprindera peninsulei iberice de continentul european), romane cu o acţiune şi cu protagonişti foarte din realitate! Romanul Ensaio sobre a cegueira ( Eseu asupra Orbirii sau Oraşul Orbilor ) conţine în detaliu aspectele pshihologice şi sociologice ale comportamentului uman, într-o anumită situaţie.

O parte din romanele lui descriu diferite epoci istorice ale Portugaliei, însă nu sunt în primul rând romane istorice, ci caracterizări, uneori ironice, alteori triste, de destine umane.

Saramago afirmă despre sine că este ateu şi comunist.

Stilul narativ al lui Saramago, uneori comparat cu cel al lui Kafka, cu fraze lungi, deseori cuprinzînd o pagină întreagă, cu reguli de punctuaţie proprii, cu propoziţii scurte, ritmice, aproape ca într-o poezie, este puternic expresiv, clar, detaliat, cititorul este legănat ca într-o barcă pe un rîu liniştit, şi rămâne apoi melancolic, cu un zâmbet pe faţă.



Opere Publicate

Poezii

• Os Poemas Possíveis. Portugália Ed. 1966, Ed. Caminho, 1982
• Provavelmente Alegria. Livros Horizonte 1970, Ed. Caminho, 1985
• O Ano de 1993. Ed. Futura 1975, Ed. Caminho, 1987

Critică

• Deste Mundo e do Outro. Ed Arcádia 1971, Ed Caminho, 1985
• A Bagagem do Viajante: crónicas. Ed. Futura 1973, Ed. Caminho, 1986
• As Opiniões que o DL teve. Seara NovaEd. Futura, 1974
• Os Apontamentos: crónicas política. Seara Nova, 1976, Ed. Caminho, 1990

Jurnale

• Cadernos de Lanzarote I. 1994
• Cadernos de Lanzarote II. 1995
• Cadernos de Lanzarote III. 1996
• Cadernos de Lanzarote IV. 1997
• Cadernos de Lanzarote V. 1998

Jurnal de călătorie

• Viagem a Portugal. Círculo de Leitores 1981, Ed. Caminho, 1984

Teatru

• A Noite. Ed. Caminho, 1979
• Que Farei Com Este Livro?. Ed. Caminho, 1980
• A Segunda Vida de Francisco de Assis. Ed. Caminho, 1987
• In Nomine Dei. Ed. Caminho, 1993

Proză şi Romane

• Terra do Pecado. Minverva, 1947
• Manual de Pintura e Caligrafia. Moraes Ed. 1977, Ed. Caminho, 1984
• Objecto Quase. Moraes Ed.1978, Ed. Caminho, 1984
• Poética dos Cinco Sentidos - O Ouvido. 1979
• Levantado do Chão. Ed. Caminho, 1980
• Memorial do Convento. Ed. Caminho, 1982, Círculo de Leitores, 1984
• O Ano da Morte de Ricardo Reis. Ed. Caminho, 1984
• A Jangada de Pedra. Ed. Caminho 1986, Círculo de Leitores, 1987
       o Pluta de piatra, Editura Univers, 1990
• História do Cerco de Lisboa. Ed. Caminho, 1989
• O Evangelho Segundo Jesus Cristo. Ed. Caminho, 1991
• Ensaio sobre a Cegueira. Ed. Caminho, 1995
• Todos os Nomes. Ed. Caminho, 1997
• O Conto da Ilha Desconhecida. Assírio&Alvim, 1997
• A Caverna Ed. Caminho, 2000
• O Homem Duplicado Ed. Caminho, 2002
• Ensaio sobre a lucidez Ed. Caminho, 2004

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.