 Colecţia de eseuri & articole publicate de Claude Karnoouh în vremea din urmă a fost prinsă într-un volum ce a văzut lumina tiparului la sfârşitul anului trecut. Târgul Gaudeamus,
 unul din spaţiile preferate ale autorilor români postcomunişti, a 
reprezentat punctul terminus (lansarea) pentru, ceea ce nimerit ar 
trebui numite, reflecţiile unui franţuz despre contemporaneitate.
Colecţia de eseuri & articole publicate de Claude Karnoouh în vremea din urmă a fost prinsă într-un volum ce a văzut lumina tiparului la sfârşitul anului trecut. Târgul Gaudeamus,
 unul din spaţiile preferate ale autorilor români postcomunişti, a 
reprezentat punctul terminus (lansarea) pentru, ceea ce nimerit ar 
trebui numite, reflecţiile unui franţuz despre contemporaneitate.
C. K. nu este un autor comod. Este 
agasant, acid, irită spiritele călduţe, nevricoase, acelea care se tem 
şi de simpla arătare a unui “lup de hârtie” (I. D. Sîrbu), adică pe toţi
 acei pudibonzi ce jură pe democraţie şi drepturile omului, dar în toată
 plenitudinea lor nu se arată a fi decât bieţi câini de pază al unui alt
 totalitarism, funest şi acesta, respectiv gândirea obtuză, infestată de
 clişeele limbii de lemn.
Citind eseurile amintite, observ anumite 
evidenţe, clare ca lumina zilei. Propriile analize ni-l arată pe C. K. 
într-o dublă ipostază. Pe de o parte, scriitura percutantă dezvăluie 
(hiper)lucidul, realistul care ştie, prin intermediul gânditorilor 
clasici, că omul este lup pentru om (homo homini lupus). Pe de 
altă parte, latura sceptică, tragică, chiar melancolică a omului care 
cunoaşte că nu are privilegiul să trăiască în cea mai bună lume 
posibilă, dar este atent şi penalizează (selectiv) derapajele 
puternicilor lumii. De aici starea de spleen, de tristeţe iremediabilă, ce-l face pe autor să fie chiar inconsecvent cu prorpia-i luciditate. Să mă explic.
Lumea despre care scrie Karnoouh este una
 sumbră, hulpavă, hărpăreaţă. Capitalismul consumerist provoacă panică, 
este straniu. Penumbrele ce se lasă peste lume, ca într-un film noir,
 stârnesc groaza, sperie la fiecare scenă. Fie şi de-ar fi să enumerăm 
doar o parte din filmele şi cărţile pe care-şi susţine C. K. 
argumentaţia şi tot ar fi suficient spre a surpinde măcar o parte din 
esenţa spaimei din scriitura profesorului francez: There will be 
blood, Cheyenne Autumn, American Holocaust: The Conquest of the New 
World, Blood Meridian: Or the Evening Redness in the West, Planet of 
Slums, Blood Diamonds, Mississippi Burning, Hard Times, Die Freudlose 
Gasse (Strada fără fericire), iată tot atâtea moduri de a imagina 
natura modernităţii, şlefuită sub biciul necruţător al imperialismului 
capitalist.
O parte însemnată a eseurilor lui C. K. 
participă la corul lamentaţiilor ce derivă din ceea ce simplu se numeşte
 intrigă şi conspiraţie. De la războaiele neocoloniale din Irak & 
Afganistan şi disfuncţiile sistemului economic american (crah-ul
 bursier, deflaţia), la potentaţii economic care conduc America, la 
vedere sau la nevoie, prin intermediul oamenilor-paravan, la sindicatele
 şi partidele de stânga care sunt în complicitate tacită cu puterea 
capitalistă, până la comploturile, corupţia, şantajul, asasinatele şi 
lipsa unei critici radicale efective (ceea ce fac Badiou, Negri, Žižek 
nu este altceva decât o opoziţie autorizată, cu voie de la poliţie), ce 
face ca democraţia reprezentativă să satisfacă interesele fără limite 
ale multinaţionalelor, ei bine, iată tot atâtea moduri menite a stârni 
şi amplifica dezgustul vizavi de imperialismul capitalisto-consumerit de
 dată recentă. Atunci însă când criza este una profundă şi se 
prelungeşte, oculta politico-financiară identifică acele elemente menite
 a contracara anumite tendinţe reformiste ale lumii profane. Rezultă 
operaţiuni perfecte de marketing politic, în stare să satisfacă 
exigenţele în materie de democraţie participativă (doar) ale bieţilor 
naivi. Multiculturalismul este una din manierele eficiente de a 
neutraliza economicul şi economia politică prin absorbirea tuturor 
curentelor aparent opuse modului de producţie capitalist, iată ce ne 
spune C. K. În acest sens, alegerea lui Obama a fost soluţia perfectă. 
Întruchipa omul providenţial, numai că el, naivul, era doar un simplu 
“om de paie al democraţilor americani” (p. 30). Pe de altă parte, când 
autonomia puterii prezidenţiale prinde contur în mintea unor preşedinţi 
(cazurile Nixon şi Kennedy ale vremii lor), iniţiativa/iniţiativele sunt
 înăbuşite preventiv – vezi scandalul Watergate şi asasinatul din 
Dallas.
Să mai adăugăm faptul că repetitivitatea 
muncii productive nu este altceva decât o sumbră fatalitate, că planeta 
este ruinată şi întunecată (p. 47), că omul hiperconsumist visează doar 
să se transforme în mic-burhez conformist (pp. 45-47), că politica 
internaţională se bazează pe legea celui mai puternic, enunţată şi 
cosmetizată aşa încât să poată fi transformată în drept internaţional, 
în drept al cetăţenilor (p. 180), că voinţa de cunoaştere şi voinţa de 
putere funcţionează ca un destin inexorabil al omului, ca o damnaţie – 
iată avem cercul complet. Suplimentar, C. K. mai scrie despre faptul că 
planeta a ajuns pe buza prăpastiei, zguduită de catastrofe 
climatologice, geografice şi agricole ireversibile, despre cucerirea 
vestului american şi exterminarea amerindienilor, abominabila cucerire a
 Filipinelor, sclavia negrilor, susţinerea unor dictaturi atroce în 
America Latină, folosirea napalmului şi a yellow rain-ului în 
Vietnam, metodele de interogare violentă practicate de CIA şi lista 
poate continua cât de mult ne este vrerea. Numai cataclisme peste tot, 
ceea ce desigur poate fi perfect adevărat.
Am citit o parte din lametaţiile 
deznadăjduite ale lui C. K. în vagonul-tren care alearga prin Dobrogea, 
de la Medgidia la Tulcea. Sub efectul combinat al dramatismului 
eseurilor, mirosul înţepător din vagonul călător şi imaginea clară a 
parcului eolian de la Cogealac (modernitatea), în contrapondere cu 
iţirea haotică a unor mahalale sordide – periferia periferiilor sau 
dezvoltarea subdezvoltării (André Gunder Frank), catastroficul mi se 
multiplica aidoma scenelor din Metropolis, acea distopie de demult ce face referire la criza perpetuă a capitalismului.
Acesta este Karnoouh-scriitorul ce ne 
devoalează imaginea înfricoşetoare a lumii de azi. Mai că îţi este frică
 să ieşi din casă cu atâtea spaime ce prind contur printre rândurile 
dese. Există însă şi latura cealaltă, a gânditorului realist, a celui 
care ştie că lumea este aşa cum este pentru că istoria este exemplară şi
 ne învaţă ce trebuie să ştim. Aşa îl descoperim pe C. K. realistul, cel
 din Reflecţii asupra politicii practice (pp. 179-194) spre 
exemplu. Este unul din eseurile cele mai bune ce ni se perindă prin faţa
 ochilor. Aici intră în scenă analistul conştient, cel care ştie că 
marii regi ai lumii sunt nişte cuceritori de calibru şi nu simpli 
piraţi, aşa cum sunt denominaţi cei ce pradă individual (dialogul dintre
 Alexandru cel Mare şi un pirat căzut în mâinile sale – Cicero, De republica,
 III, 14 – este sugestiv). Iată de ce, în acest eseu, şi în altele, C. 
K. părăseşte cămaşa celui ce notează cu acribie toate relele lumii şi 
intră în pielea celui ce pluteşte deasupra apelor şi îşi cizelează 
propria raţionalitate. Filmul difuzat de Arte şi dedicat lui Robert 
McNamara, un “strălucit om de stat”, pune în lumină nu doar omul rece, 
de oţel, ci şi pe cel al marilor clarităţi, pe cel care ştie că politica
 înfăptuită cu alte mijloace, deci războiul (de la Clausewitz citire) 
reprezintă o operaţiune militară ambivalentă şi că dacă un război se 
pierde, cei care nu au câştigat vor fi “condamnaţi pentru crime de 
război” (generalul LeMay). Acest adevăr banal, devoalat de generalul 
LeMay, exprimă clar un adagiu binecunoscut, uitat de politologii şi 
comentatorii aflaţi în slujba puterii: “La raison du plus fort est toujours la meilleure”
 (Jean de La Fontaine). Iată de ce toţi marii gânditori “au descris 
politicul cu un bun-simţ acut şi realist al raporturilor de forţă” (p. 
181). Dacă-i citim pe supremii înţelepţi, Tuicidide, Sfântul Augustin, 
Niccolò Machiavelli, Charles-Maurice de Talleyrand, Carl Schmitt, 
Hobbes, La Fontaine sau Carl von Clausewitz, vom fi vaccinaţi împotriva 
oricăror puseuri optimiste, vom şti că umanismul, culmea, nu este 
apanajul societăţii umane. El poate fi real sub forma unor apariţii 
insulare, dar nu poate fi norma. Mai ştim că o Cetatea a Soarelui
 este de neconceput aici pe pământ. Istoria secolelor trecute a 
încrustat în carne şi acest adevăr. Atunci de unde această 
dulce-combinaţie între luciditate şi pulsiuni idealiste? Tot mai 
aşteptăm paradisul aici pe pământ? Sau este vorba doar de un simplu spleen?
 În mod categoric, cele două feţe ale aceleiaşi monede (reflecţiile lui 
C. K., unele hiper-lucide, altele prăpăstioase, o lamentaţie 
inconsecventă cu ea însăşi) sunt de natură să contrarieze. Ceea ce se şi
 întâmplă cu omul C. K. Ca demers raţional, coerent, ca gândire logică, 
Karnoouh hiper-lucidul, cel ce îşi trage seva din învăţăturile 
înţelepţilor lumii, îi este superior lui Karnoouh-criticul, celui ce nu 
oboseşte în a contabiliza îndeobşte (doar) relele imperialismului 
capitalist.