Mircea Eliade: “Nu cred că se află ţară europeană în care să existe atâția intelectuali cărora să le fie ruşine de neamul lor, să-i caute cu atât a frenezie defectele, să-şi bată joc de trecutul lui şi să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparţină, prin naştere, altei ţări.”
A
apărut acum, de curând, o nouă modă printre tinerii intelectuali şi
scriitori: a nu mai fi români, a regreta că sunt români, a pune la
îndoială existenţa unui specific naţional şi chiar posibilitatea
inteligenţei creatoare a elementului românesc. Să ne înţelegem bine:
tinerii aceştia nu depăşesc naţionalul pentru a simţi şi gândi valorile
universale; ei nu spun: “Nu mai sunt român, pentru că sunt înainte de
toate om, şi cuget numai prin acest criteriu universal şi etern”.
Tinerii aceştia nu dispreţuiesc românismul pentru că sunt comunişti sau
anarhişti, sau mai ştiu eu ce sectă social-universală. Nu. Ei, pur şi
simplu, regretă că sunt români şi ar vrea să fie (o mărturisesc) orice
altă naţie de pe lume, chinezi, unguri, nemţi, scandinavi, ruşi,
spanioli; orice, numai români – nu. S-au săturat până în gât de destinul
acesta de a fi şi a rămâne român. Şi caută prin orice fel de
argumentare (istorică, filozofică, literară) să demonstreze că românii
sunt o rasă incapabilă de gândire, de eroism, de probleme filozofice, de
creaţie artistică şi aşa mai departe.
Unul dintre ei se îndoieşte demult de realitatea unui neam românesc războinic, încât îşi propune să citească istoria Imperiului Otoman a lui Hammer, ca să verifice dacă într-adevăr s-au luptat vreodată românii cu turcii şi i-au învins! Altul crede că orice creier care contează în istoria şi cultura “românească” nu e de origine română. Cantemir, Kogălniceanu, Eminescu, Haşdeu, Conta, Maiorescu, Iorga, Pârvan etc. – toţi, dar absolut toţi sunt străini. Sunt slavi, ovrei, armeni, nemţi, orice; dar nu pot fi români, românii nu pot crea, nu pot judeca; românii sunt deştepţi, sunt şmecheri, dar nu sunt nici gânditori, nici creatori.
Unul dintre ei se îndoieşte demult de realitatea unui neam românesc războinic, încât îşi propune să citească istoria Imperiului Otoman a lui Hammer, ca să verifice dacă într-adevăr s-au luptat vreodată românii cu turcii şi i-au învins! Altul crede că orice creier care contează în istoria şi cultura “românească” nu e de origine română. Cantemir, Kogălniceanu, Eminescu, Haşdeu, Conta, Maiorescu, Iorga, Pârvan etc. – toţi, dar absolut toţi sunt străini. Sunt slavi, ovrei, armeni, nemţi, orice; dar nu pot fi români, românii nu pot crea, nu pot judeca; românii sunt deştepţi, sunt şmecheri, dar nu sunt nici gânditori, nici creatori.
Dacă le pronunţi vreun nume despre care
se ştie sigur că e românesc, au alte argumente. Este din Oltenia? Sânge
sârbesc. Este din Moldova? Moldova întreagă e slavizată. Din
Transilvania? Sânge unguresc. Cunosc câțiva moldoveni care spun cu
mândrie: “Am sânge grecesc!” sau “Strămoşu-meu a fost rus”. Singura lor
şansă de a fi oameni adevăraţi este de a-şi dovedi că originea lor nu
este curat românească. Nu cred că se află ţară europeană în care să
existe atâția intelectuali cărora să le fie ruşine de neamul lor, să-i
caute cu atât a frenezie defectele, să-şi bată joc de trecutul lui şi
să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparţină, prin naştere,
altei ţări.
Toţi tinerii aceştia au de făcut obiecţii neamului românesc. Mai întâi, spun ei, românii sunt deştepţi, şi asta îi împiedică să aibă drame interioare, să cunoască profunzimile sufletului omenesc; îi împiedică să aibă probleme. Cine nu are probleme sufleteşti, cine nu capătă insomnii din cauza meditaţiilor şi agoniilor, cine nu e în pragul nebuniei şi al sinuciderii, cine nu ajunge pentru zece ani neurastenic, cine nu urlă “Neant! Agonie! Zădărnicie!”, cine nu se dă cu capul de pereţi ca să afle “autenticitatea”, “spiritualitatea” şi “viaţa interioară” – acela nu poate fi om, nu poate cunoaşte valorile vieţii şi ale culturii, nu poate crea nimic. Românii sunt deştepţi – ce oroare! Unde poate duce deşteptăciunea? La ce-ţi foloseşte faptul că poţi cunoaşte, superficial, realitatea – când îţi lipseşte facultatea de a imagina probleme, îţi lipseşte boala prin care poţi întrezări moartea şi existenţa, îţi lipsesc înseşi elementele dramei lăuntrice?
Tinerii aceştia sunt supăraţi pe neamul
românesc pentru că românii nu au drame, nu au conflicte şi nu se sinucid
din desperare metafizică. Tinerii au descoperit o întreagă literatură
europeană de metafizică şi etică a desperării. Şi, pentru că desperarea
este un sentiment necunoscut românului (care a rămas, în pofida atâtor
erezii şi culturalizări, drept-credincios Bisericii Răsăritene), tinerii
intelectuali au dedus stupiditatea iremediabilă a acestui neam. (…)
Alimentaţi de lecturi europene, mimând
drame europene, voind cu orice preţ o spiritualitate care să semene
chiar numai exterior cu spiritualitatea occidentală sau rusă – tinerii
n-au înţeles nimic din geniul acestui popor românesc, bântuit de atâtea
păcate, având nenumărate lipsuri, dar strălucind totuşi cu o inteligenţă
şi o simţire proprie. Tinerii au reacţionat împotriva curentului de
acum 10-12 ani, pornit de la Gândirea şi Ideea Europeană (Pârvan, Lucian
Blaga, Nae Ionescu, Nichifor Crainic; originale sunt tot în cursurile
şi publicaţiile lui N. Iorga), care proclamase “autohtonismul”,
“specificul etnic” în artă şi în gândire şi încercase cea dintâi
filozofie ortodoxă prin crearea tipologiei româneşti.
Cauzele acestei reacţiuni (care a
început prin a fi pur spirituală, pentru a ajunge în deplin nihilism,
negaţie a istoriei, relativism în cultură, disoluţia conceptelor critice
etc.) sunt mult prea interesante şi prea aproape de noi ca să ne
încumetăm să le discutăm în acest articol. De altfel, nici n-am încercat
aici să cercetăm întreg fenomenul “a nu mai fi român”, ci numai să
denunţăm câteva din aberaţiile ultimei mode intelectuale.
Aceia care desperează de destinul de a
se fi născut români judecă strâmb meritele şi defectele poporului. Ei
vor problematici, îndoieli, eroism – iar poporului român îi e cu totul
străină îndoiala şi despre eroi are o concepţie cu totul familiară.
Pentru un tânăr intelectual, credinţa şi îndoiala au valoare filozofică,
deschid căile meditaţiei, pun probleme; pentru un ţăran român nu există
îndoială, el crede firesc (aşa cum curg apele, cum cresc florile), fără
“probleme” (ţăranul român este realist; vezi colecţiile de proverbe, ca
să înţelegi cum a reacţionat el contra încercărilor de idealism, de
criticism aduse de popoarele cu care a intrat în legătură). (…)
Este adevărat că poporul românesc suferă
de multe păcate, este adevărat că ne lipsesc multe axe – dar aceasta e
condiţia noastră umană, acestea sunt posibilităţile noastre de a atinge
universalitatea. Putem pleca de la ele sau le putem ignora pur şi
simplu. Dar nu e nici cavaleresc, nici eficace să ne fie ruşine că ne-am
născut români numai pentru simplul motiv că nu găsim în valenţele
româneşti ceea ce vrea Şestov sau Dostoievski.
Autor: Mircea Eliade
Sursa: Frumoasa Verde
by alina.stredie
preluare de pe gandeste.org