Brancuși, transformat în cyborg. Spot publicitar contestat pentru că i-ar falsifica vocea și cuvintele

Asociația Proiect Urban a reclamat la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) spotul publicitar care promovează o bancă comercială, folosind imaginea sculptorului Constantin Brâncuși.

Și asta pentru că, susține Dan Podaru, președintele Asociației Proiect Urban, “prelucrarea electronică utilizată în spotul publicitar  a imaginii lui Constantin Brancuși mistifică identitatea reală a marelui artist și creează o falsă confesiune aparent a acestuia”.





“Neexistând un marcaj sau o atenționare asupra faptului că personajul din imagini nu este Constantin Brâncuși este generată impresia unei confesiuni a marelui creator, însă este o falsă confesiune ce poate aduce atingere identității și crezurilor reale ale artistului cu privire la opera sa. În concluzie, spotul publicitar transmite publicului o imagine a unui cyborg, nu a adevăratului artist Constatin Brancuși”, susține reprezentantul Asociației Proiect Urban.

În sesizarea făcută către CNA, Dan Podaru a invocat mai multe articole ale Legii Audiovizualului, care au fost încălcate de acest spot publicitar difuzat pe posturile TV.


“Dorim să sesizăm apariția unui spot publicitar în care animarea fotografiei cu imaginea lui Constantin Brâncuși prin mijloace electronice lasă impresia unui document autentic, a unui material documentar de arhivă (învechit prin procedee cinematografice), însă nu este deloc așa, spotul reprezentând doar o creație a agenției și nu un document autentic”, susțin reprezentanții Proiect Urban. 

Astfel, potrivit acestora, publicului îi este prezentată o imagine a lui Constantin Brancuși generată, electronică, nu una reală, demers care induce în eroare telespectatorul.

“Agenția de publicitate a creat o falsă confesiune a marelui artist prin mijloace electronice. În urma vizionării spotului publicitar, publicul poate rămâne cu impresia că filmul, aparent documentar, a fost realizat în anul marcat la începutul reclamei și că această confesiune chiar a avut loc, ceea ce reprezintă o inducere în eroare și o mistificare a realității, deoarece acestă filmare nu a avut loc niciodată. Imaginile și animația sunt generate în manieră computerizată”, se arată în sesizarea trimisă către CNA. 

Reprezentanții aceleiași asociații susțin astfel că sunt manipulate și mistificate identitatea și credințele personale ale artistului Constantin Brâncuși, prin atribuirea unei voci care nu aparține marelui sculptor, ci unui actor.

Potrivit contestatarilor, se pare că nu ar exista înregistrări originale de arhivă care să ateste vocea reală a lui Brâncuși.

“Ideile enunțate de personajul reclamei nu aparțin lui Constantin Brâncuși, ci reprezintă un colaj realizat din idei disparate. Nu există certitudinea și dovezi clare că aceste păreri au aparținut marelui artist. În consecință, ideile enunțate de către personajul Constantin Brâncuși din spotul publicitar reprezintă numai un colaj, o creație a departamentului de copyright a agenției, nu un enunț autentic, original”, sunt de părere contestatarii spotului. 

În aceste condiții, contestatarii cer încetarea difuzării spotului TV până la corectarea lui.

Autor: Andreea Secrieru
Sursa: YahooNews