Treceți la conținutul principal

Aici se nasc marile cărți – Ioana Bot

Fie că ne place sau nu să o recunoaștem, cititorul e adesea un fel de voyeur mai elevat. Citim fiindcă ne simțim devorați de o foame cumplită de sens și ne gândim că poate-poate dacă am arunca o scurtă privire în „ograda” scriitorului, am înțelege mai multe. Încercăm noi să-l întrezărim prin țesătura scriiturii sale, așa cum te chinui să distingi formele umbrelor unduindu-se prin perdea, dar nu întotdeauna ne mulțumim cu atât. Ne dorim ceva palpabil, familiar, așa cum i se cere poeziei, să coboare și scriitorul de pe piedestal, primindu-ne în viața sa. Suntem ca niște copii mici, curioși să știm cum funcționează totul, vrem să tragem cu ochiul în laboratorul secret al scriitorului, să aflăm ce minunății de „mașinării” sau „poțiuni” folosește el de ne-a fermecat pe toți.

Și uite-așa mi-a venit ideea de a le întrerupe eu procesul creativ, luându-i la întrebări pentru voi, dragi cititori voyeuri, despre cum stă treaba cu relația dintre ei, timp, spațiu și tabieturi.


Biroul meu şi alte tabieturi de scris

Scriu greu, scriu rar, cel mai adesea scriu întîi „de mînă” (prefer stiloul sau creionul moale şi ascuţit) şi abia apoi la ordinator. Îmi place să dau vina, pentru asta, şi pe dependenţa de biroul meu, care nu e atît un birou (adică, o anume masă etc.), cît un loc al meu. Semnul clar că m-am aclimatizat într-un spaţiu nou este că încep să scriu acolo (am umblat destul de mult prin lume, instalarea într-un alt loc e dificilă şi frustrantă). Îmi trebuie multă lumină naturală, o fereastră aproape, pe care să privesc (în neştire) urmărindu-mi ideile – şi pe care să am ce privi (acasă – coroanele copacilor din cimitirul oraşului, cu veveriţe cu tot). Un spaţiu destul de amplu, pe care să îmi întind cărţile sau fişele. Cîteva pietre cu care să proptesc hîrtii, cărţi deschise, dosare. Post-it-uri pentru corvoada agendei zilnice, agenda însăşi, un ceas pe care să-l văd din orice poziţie, muzică, multă şi eclectică (ai mei susţin că îşi pot da seama la ce fel de treburi lucrez luîndu-se după ceea ce ascult). O anumită ordine a obiectelor, în sens larg, probabil, la îndemînă.
BF3-1106
Nevoia acestui spaţiu familiar se repetă pe ecranul ordinatorului, cu care specie am o relaţie cît mai antropomorfizată posibil. Orice ordinator nou mă sperie pînă cînd îmi recreez în el dosarele, rutinele, racursiurile biroului meu virtual, aşa cum s-a construit el din 1992 încoace, de la primul Mac Classic II al vieţii mele postcomuniste. Pe cel de acum îl cheamă Hobbes (as in Calvin and Hobbes, pentru cunoscători) şi amîn cît pot momentul cînd îl voi pensiona de-a binelea. Desigur că detest Windows 7, la 8 nu vreau să mă gîndesc. Biroul pe care scriu toate astea e din lemnul de tei al anilor 50... Vă las să ghiciţi ce muzici ascult acum.

 
Ioana BOT este profesor univ. la Facultatea de Litere a Universităţii „Babeş-Bolyai” şi critic literar. Este titulara unei rubrici dedicate cărţilor proaste în Dilemateca, de la înfiinţarea revistei, în 2006 („Cărţi de plastic”); după ce a semnat cronică literară, cu regularitate, în revista Tribuna (1986 – 1990) şi a făcut parte din gruparea Echinox (din 1985 încoace), se miră ea însăşi când cineva o mai citeşte. Ultima carte publicată: Eminescu explicat fratelui meu (2012).

Scris de  
sursa: bookblog.ro

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Mike Yung, o voce extraordinară (artist al străzii, NY)

 <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/GrHfWKeTDEI?start=2" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/K-N8W3s2yYQ" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Editura Litera - Concursul de debut literar „Primul roman”

Un scriitor talentat, aflat la început de drum, va avea ocazia ca manuscrisul său să fie citit de prestigioși scriitori români și critici literari, precum: Doina Ruști, Radu Aldulescu, Cristina Bogdan, Mihai Ene.  Participanții trebuie sa nu fi publicat niciun roman până la data definitivării concursului, respectiv nicio operă epică unitară, mai lungă de 25.000 de cuvinte. Volumul desemnat câștigător va fi publicat în colecția „Biblioteca de proză contemporană”, coordonată chiar de Doina Ruști, iar autorul va fi recompensat cu marele premiu, în valoare de 10.000 de lei, oferit de Idea::Bank. Câștigătorii locurilor doi și trei vor primi vouchere în baza cărora să își achiziționeze cărți de pe Litera.ro, iar manuscrisele lor vor fi de asemenea publicate.  Etapa 1: 17 iunie – 19 iulie  – ÎNSCRIERE Etapa 2: 21 iulie – 23 august –  JURIZARE Etapa 3: 25 august – ANUNȚAREA CÂȘTIGĂTORILOR Etapa 4:  13 septembrie – FESTIVITATE DE PREMIERE articolul integral...