In general, o persoana care scrie texte pentru diverse site-uri castiga in jur de 500 de euro pe luna.
Un
nou tip de afacere isi face loc pe piata ieseana. Cativa tineri au
inceput deja sa lucreze drept content writeri. Ioan Tarita, cunoscut
drept Relansat in blogosfera lucreaza 9-10 ore zilnic si castiga lunar
intre 500 si 600 de euro. In decembrie anul trecut a fost infiintata
chiar si o firma de content writing. Oana Simionescu, managerul Art
Content afirma ca oamenii care au rabdare si care scriu corect
gramatical se gasesc din ce in ce mai rar.
“Lucrez in jur de 9-10 ore pe zi”
Content
writing-ul este o activitate din care se pot castiga sume de pana la
5-600 de euro pe luna. Content writer-ul este persoana care scrie texte
ce urmeaza a fi postate pe diferite site-uri. Domeniile sunt destul de
vaste si includ inchirieri auto, pariuri sportive, destinatii turistice
pentru promovarea anumitor locuri din tara sau strainatate si chiar
traduceri din engleza in limba romana sau invers.
De
cele mai multe ori, cei care lucreaza in domeniu nu au urmat o
facultate pe profil uman, insa scriu pentru ca le place sau pentru ca nu
au gasit un job pe profilul lor. “Din content writing imi castig
existenta in prezent si sunt freelancer, adica lucrez independent. Cand
imi voi gasi un job mai bun si platit decent, probabil ca voi renunta.
Deocamdata castig in jur de 5-600 de euro pe luna din scris. Lucrez de
peste sase luni asa. Orientativ, pentru 300 de cuvinte sunt platit cu 7
lei, in conditiile in care scriu trei texte pe ora. In general lucrez in
jur de 9-10 ore pe zi. La inceput am cautat eu oameni care aveau nevoie
de texte, in special pe forumul seopedia, dar intre timp mi-am facut
contacte si acum vin ei la mine. Textele care sunt cel mai bine platite
sunt in general pe sport sau pariuri sportive. De exemplu, pentru un
text am luat si 10 euro”, a precizat Ioan Tarita. Tanarul este student
in anul al III-lea la Economie, la Universitatea “Petre Andrei” si
sustine ca din cauza crizei a devenit content writer. “Cu profilul uman
nu m-am intalnit nici macar in liceu, dar criza te impinge sa fii
maleabil. Sunt destul de vorbaret, iar asta m-a ajutat, insa exista
texte pe care le scriu din obligatie, nu din placere. Ma adaptez. Cei
care spun despre content writing ca presupune doar lapte si miere si ca
scrii doar cand vrei traiesc intr-o lume a basmelor”, a mai precizat
Ioan Tarita. Pe langa content writing, bloggerul mai aduna lunar bani si
din textele publicitare numite advertoriale pe care le scrie pe blogul
personal.
Prima plata a fost in natura
Un
alt tanar din Iasi sustine insa ca din blogul pe care il detine
reuseste sa scoata bani pentru a plati gazduirea site-ului si pentru
alte cheltuieli mici. “Pentru primul advertorial pe care l-am scris pe
blog acum un si jumatate am primit o tastatura si un mouse, nu bani. In
timp s-au schimbat lucrurile si am inceput sa scriu cate trei, patru
texte pe luna. Pana luna trecuta luam 5 euro pe text, dar mi-a crescut
Page Rank-ul, asa ca acum imi permit sa cer 7 euro pentru un
advertorial”, a precizat Florin Adamache, student la Facultatea de
Filosofie si Stiinte Social Politice la Universitatea “Al. Ioan Cuza”.
Tanarul a precizat ca la inceput descoperea clienti care aveau nevoie de
texte pe forumuri specializate, dar ca ulterior, prin recomandari a
inceput sa fie cautat. “Nimeni nu te cauta daca nu ai cel putin sase
luni de cand scrii pe blog si daca site-ul tau nu are un domeniu. Daca
blogul ar fi pe blogspot, atunci il poti inchide oricand si cititorii nu
mai vad advertorialele. Cat despre plata, prefer ca aceasta sa se faca
prin transfer bancar, pentru ca e mai usor asa”, a adaugat Florin
Adamache.
“Marea majoritate a timpului o petrec scriind”
In
Iasi exista si o firma care se ocupa de content writing ce se numeste
Art Content. “Oamenii sunt reticenti cand aud de content writing, dar
acest lucru se intampla pentru ca domeniul e destul de nou. Acum cativa
ani m-am saturat de joburile sezoniere, asa ca am invatat singura SEO si
programare, iar in decembrie anul trecut am deschis firma Art Content.
Pentru a pune firma pe picioare am lucrat timp de doua luni aproximativ
20 de ore zilnic, iar in prezent marea majoritate a timpului o petrec
scriind”, a mentionat Oana Simionescu, managerul companiei. Aceasta a
mai precizat ca a avut probleme atunci cand activitatea a trebuit sa fie
incadrata in codul clasificarii muncii. “Nu stiau exact la ce tip de
activitate sa incadreze content writingul, pentru ca era ceva nou”, a
adaugat Oana Simionescu. Tarifele pentru texte variaza si la ArtContent,
in functie de ceea ce doreste clientul. “Pentru contractul cu
www.7p.ro, pentru care scriu texte psihologice sau despre cresterea
copiilor am primit aproximativ 3 euro pentru un text. Pentru cele despre
destinatii turistice, tariful este de aproximativ 1,5 euro pentru o
pagina. In privinta termenelor la care trebuie sa fie gata textele,
acestea se stabilesc impreuna cu cel care are nevoie de articole”, a mai
adaugat managerul de la Art Content. Problema pare a fi insa gasirea
unor oameni care sa scrie. “E foarte greu sa gasesti oameni care sa aiba
rabdare si mai ales care sa scrie corect gramatical. La un moment dat
m-a contactat cineva si a zis ca vrea sa lucreze. I-am dat sa scrie un
text de proba si cand m-am uitat peste el am realizat ca era plin de
greseli gramaticale”, a afirmat Oana Simionescu.
Cum isi pot gasi cei interesati clienti
Sambata [25 august a.c.],
in sala Creanga a Hotelului Astoria va avea loc la ora 17:00 o
prezentare a platformei Elance ce ajuta freelancerii sa comunice mai
bine cu clientii. “Elance este practic o «piata» din punct de vedere
economic, adica locul unde se intalnesc cererea cu oferta. Elance ii
aduce pe toti in acelasi loc, le usureaza si le asigura colaborarea prin
diverse instrumente. Prima varianta Elance a fost lansata in 1999 in
SUA, iar cea actuala a fost lansata in 2006. Conform ultimului raport
publicat de elance, la finalul celui de-al doilea trimestru din 2012
existau 1,75 de milioane de contractori inregistrati si 1,2 milioane de
clienti”, a precizat Vali Ciacaru, reprezentant al Elance.
Autor: Lidia RUSU