Treceți la conținutul principal

Publica si vinde-ti singur propria carte

Cum sa publici o carte fara sa apelezi la edituri? Raspunsul e simplu: singur, folosind internetul. La ora actuala, exista sute de site-uri care iti ofera aceasta posibilitate, care acum zece ani parea imposibil de realizat. Tot ce trebuie sa faci este sa stii ce vrei si sa te documentezi bine.

Exista multe persoane care se intreaba: Sa aleg calea traditionala - am manuscrisul in varianta electronica, o inmanez unui redactor care-i hotaraste valoarea: calitatea textului, sansele de promovare a cartii, vandabilitatea ei, incheierea unui contract prin care cedez drepturile de publicare si difuzare editurii, sau incerc o alta abordare - o public pe banii mei, in cateva exemplare pe care le pot imparti si prietenilor mei? Daca alegi cea de-a doua varianta, uite ce ar trebui sa faci:

1. Decide care e obiectivul tau

Unele persoane care sunt la inceput de drum nu stiu exact ce isi doresc. De aceea e important sa isi gaseasca cateva minute libere si sa isi puna gandurile in ordine: Cui i se adreseaza cartea? Ce tiraj o sa aiba? Cate pagini va avea cartea? Va fi vanduta intr-un numar mare de copii? Cat de bine cunosti piata? Ai nevoie de ajutor? Esti bine documentat? Ce buget ai?

2. Fa-ti timp pentru tine

Timpul este foarte important. Daca vrei intr-adevar sa scrii si sa publici o carte, trebuie sa-ti faci timp pentru asta. Nu gasi scuze, concentreaza-te! Gaseste un loc care sa fie doar al tau, unde sa fii tu cu tine si sa scrii. Timpul e de partea ta daca stii sa-l gestionezi.

3. Documenteaza-te. Citeste

Du-te in librarii sau in biblioteci. Cumpara carti, rasfoieste-le si aduna cat mai multe informatii utile. Compara cartile intre ele, cauta altele pe internet, afla ce vanzari au avut, citeste recenzii despre ele si afla detalii despre autori. Nu te grabi, acorda-ti timp! Documentarea e o etapa esentiala.

4. Designul cartii

Cum vrei sa arate cartea ta? Va avea hardcover sau softcover? Gandeste-te la design si noteaza orice iti trece prin minte. Ai incredere in tine, nu trebuie sa iasa totul bine de la inceput. Daca te afli in impas, cere ajutorul cuiva.

5. Scrie, scrie, scrie!

Scrie cand poti, cand ai timp, cand esti liber. Scrie orice, chiar si atunci cand crezi ca nu ai inspiratie. Scrie ce simti, ce auzi, ce vezi. E un bun exercitiu. Incearca sa te insipiri din filme, documentare, spectacole si chiar desene animate. Scrie intr-un loc unde stii ca nu o sa te deranjeze nimeni. E important sa te detasezi de ceilalti pentru cateva ore si chiar sa uiti de grijile cotidiene. Scrie, scrie, scrie...

6. Nu te grabi!

Chiar daca ai terminat de scris, revino asupra textului. Trebuie sa ai grija sa nu omiti nimic. E important sa nu ai greseli de ortografie, de paginare sau de exprimare. Daca e nevoie sa stergi cateva paragrafe din textul tau, fa-o! Fii cat mai exact, explicit. Scrisul trebuie sa fie original, placut de citit si nu pompos sau pretentios.

7. Gaseste un designer

Daca nu stii cum vrei sa arate cartea ta, e bine sa ceri sfatul unui profesionist. Cauta designeri. Intreaba-ti parintii, rudele, prietenii daca stiu vreun grafician talentat. Daca l-ai gasit contacteaza-l. Intalneste-te cu el, discutati, faceti schimb de idei, fiti creativi.

8. O ultima verificare

Inainte de a contacta site-uri de self-publishing (publicare independenta, traducere mot-a-mot), verifica ce ai facut pana in acest moment. Ai terminat de scris si corectat opera? Ai ales un design? Iti cunosti publicul tinta? Stii cati bani trebuie sa investesti in proiect? Daca da, da-i drumul!

In urma cu zece ani, self-publishing-ul nu oferea siguranta scriitorilor deja cunoscuti sau debutantilor. Acestia preferau mai degraba sa apeleze la edituri, fara sa riste. Desi parea a fi o initiativa buna, ideea de self-publishing nu parea sa dureze. Insa, odata ce internetul s-a dezvoltat, site-urile acestea s-au imbunatatit considerabil. Autorii au inceput sa riste si ulterior au vazut ca au succes.

Mai jos va prezentam top 6 cele mai bune site-uri de self-publishing:

1. Lulu: unul dintre cele mai vechi si de succes site-uri, care a ajutat la publicarea a numeroase carti celebre. Este usor de folosit si de inteles. Cu Lulu, autorul isi poate alege sau face singur coperta cartii.

2. Digital Text Platform de la Amazon: spre deosebire de Lulu, platforma aceasta este putin mai greu de accesat. Insa, odata ce termenii de utilizare sunt cititi cu atentie, aplicatia nu va mai parea la fel de dificila ca la inceput. Este accesibila doar pe tableta Kindle.

3. Zoe's Books: un site britanic micut, fondat de o tanara femeie. Este util in special pentru cei care scriu cartii non-fiction, de economie sau carti pentru copii. Scriitorii isi pot crea singuri design-ul sau pot cere ajutorul graficienilor, contactandu-i la telefon sau prin e-mail.

4. Xlibris: site-ul a publicat carti mai mult de un deceniu. Cu o interfata simpla si prietenoasa, Xlibris ii ofera autorului posibilitatea de a publica opera intr-un interval de timp destul de scurt. Xlibris a printat 40.000 de volume, de la 35.000 de autori.

5. Blurb: se aseamana in mare parte cu Lulu - autorii isi pot comanda cateva copii doar pentru ei sau le pot pune la vanzare pe site, iar Blurb ia un comision pentru fiecare carte vanduta. Exista insa si diferente: site-ul obliga scriitorii sa foloseasca software-ul sau si nu are prea multe optiuni de editare. Formatul si marimea cartii sunt limitate.

Sursa: Ziare.com
Autor: Maria Galea

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Is this The end? Australian inventor creates a special character - Ћ - to replace English language's most common word

It is the most commonly used word in the English language. But, if an Australian restaurateur has his way, our use of 'the' could be about to change forever. Paul Mathis, from Melbourne, has designed the letter 'Ћ' as a replacement for 'the'. Idea: Paul Mathis, from Melbourne, has designed the symbol above as a replacement for 'the'. This is a scene from a promotional video   The businessman is now lobbying Apple asking to promote his app, which features the character in its iTunes store. In an interview with The Sydney Morning Herald, he said: 'The word "and" is only the fifth-most used word in English and it has its own symbol – the ampersand. 'Isn’t it time we accorded the same respect to "the"?' As reported by The Telegraph, Mr Mathis, who has opened more than 20 restaurants and hotels across Australia, has invested AUS $38,000 (£23,500) in the new app. But despite his optimism, it has s...

Engleza și franceza în dialect oltenesc. Greșeli monumentale pentru străinii care vin la Brâncuși

Foto: Radu Ciocoiu/Facebook via adevarul.ro Turiștii străini care ajung în Gorj ar face bine să citească Wikipedia  înainte. Și asta pentru că panourile informative și cărțile poștale despre Ansamblul Monumental „Constantin Brâncuși” conțin mari greșeli de traducere. În Târgu Jiu, turiștii pot cumpăra de la Centrul de Informare Turistică Brâncuși vederi cu marile opere ale sculptorului român: Coloana Infinitului, Poarta Sărutului, Aleea Scaunelor, Masa Tăcerii. Numai că traducătorii gorjeni au reușit teribila „performanță” de a greși două dintre numele acestor monumente: – numele în franceză al Coloanei Infinitului este „LA COLO N E SANS FIN” (varianta corectă este „LA COLO NN E SANS FIN” ); – numele în franceză al Mesei Tăcerii este „LA TABLE DU SIL A NCE” (varianta corectă este „LA TABLE DU SIL E NCE” . „Este foarte probabil ca denumirile să fi fost traduse de oameni slab pregătiţi, care nu au consultat nici măcar un dicţionar şi s-au grăbit. ...