Cercetători de la Universitatea ''Alexandru Ioan Cuza'' dezvoltă ''cartea inteligentă,'' o tehnologie care să înţeleagă singură textul unui volum
Un proiect de cercetare coordonat de Universitatea „Alexandru Ioan
Cuza” îşi propune crearea unei tehnologii care să înţeleagă singură
textul unei cărţi şi să ofere cititorilor informaţii de context
suplimentare. Proiectul „MappingBooks” este coordonat de prof.univ.dr.
Dan Cristea, din cadrul Facultăţii de Informatică, şi se apropie deja de
lansarea primei cărţi „inteligente” – un manual de geografie de clasa a
opta.
„Manualul” electronic este o aplicaţie ce poate fi descărcată pe
telefonul mobil sau pe tabletă, preferabil conectate la internet şi cu
acces la servicii GPS.
Deschisă pe dispozitivul mobil, cartea poate fi citită şi ca un manual
obişnuit, dar are şi multe alte funcţii. Fiecare menţiune a unei locaţii
geografice este automat recunoscută, iar elevului i se semnalizează
posibilitatea să afle informaţii suplimentare. În plus, atunci când
elevul trece pe lângă una dintre sutele de locaţii menţionate în manual,
este atenţionat că acel obiectiv se găseşte în manualul său de
geografie şi îi reaminteşte informaţiile din manual.
Cum ar funcţiona cartea smart? Se descarcă aplicaţia pe telefonul
sau tableta utilizatorului. Odată descărcată, va genera automat „scheme”
inteligente ale informaţiei din carte, bazate pe înţelegerea textului
de către maşină. În funcţie de locaţia cititorului şi de momentul în
care citeşte, îi recomandă vizitarea locaţiilor din carte, marchează
traseele pe care le-au făcut personajele cărţii, anunţă evenimente
legate de lectură şi permite comunicarea cu alţi cititori.
„Funcţionalităţile primului text inteligent de acest gen sunt doar
câteva din cele pe care le avem în vedere”, a menţionat Dan Cristea.
„Dorim să creăm aplicaţii mult mai sofisticate. De exemplu, ghiduri
turistice care să se actualizeze permanent cu evenimente din oraş şi să
propună sugestii de activităţi pe baza locaţiei. Se poate aplica la
cărţi de non-ficţiune care te atenţionează atunci când treci pe lângă
locaţii geografice, clădiri sau instituţii menţionate în carte. Probabil
însă că provocarea cea mai mare va fi în înţelegerea textelor de
ficţiune, a relaţiilor dintre personaje, a firului narativ. Cum faci o
inteligenţă artificială să înţeleagă, într-un roman, că se trece brusc
la perspectiva altui personaj sau la o intrare de jurnal sau la
povestirea unei amintiri? Omul este capabil să le descifreze, la fel de
uşor cum respiră. Ei bine, pentru o maşină este foarte dificil,” a mai
spus el.
Cum să dresezi o inteligenţă artificială să înţeleagă oamenii
La întrebarea „cum faci un program să înţeleagă un text”, răspunsul, pe
scurt, este că speri să înveţe singur. „Învăţarea automată”, un întreg
alt capitol al Informaticii, joacă un rol important în înţelegerea
limbajului.
Practic, programului i se pun la dispoziţie texte, în care lucrurile
care trebuie înţelese sunt etichetate sau marcate într-un anumit fel.
Având la îndemână numeroase astfel de marcaje, programul trebuie să „se
prindă”, să deducă singur reguli, apoi să le aplice pe texte noi.
Funcţionează probabilistic - în sensul că uneori înţelegerea va da
rateuri, dar când primeşte feedback şi este corectat, programul îşi
îmbunătăţeşte singur performanţa.
Unul dintre primele texte de ficţiune folosite la antrenament a fost
celebrul roman istoric „Quo Vadis” de Henryk Sienkiewicz, a cărui
adnotare a durat doi ani. „Am lucrat împreună cu studenţii, împărţind
textul pe segmente, ei i-au indicat programului unde apar relaţii
afective, relaţii de rudenie etc., apoi segmentele au fost puse cap la
cap şi corectate - atât automat, cât şi manual. Acum, sperăm să putem
folosi munca noastră pentru a-i oferi programului material de învăţare,”
a adăugat prof.univ.dr. Dan Cristea, coordonatorul proiectului.
Astfel, după ce adună numeroase astfel de exemple, cartea inteligentă ar
fi capabilă să înţeleagă de la sine dacă personajele au o relaţie
cordială sau, dimpotrivă, de conflict, dacă între personaje din text
există relaţii de rudenie şi care sunt acestea.
Relaţiile din Quo Vadis au fost marcate manual de către studenţi şi
profesori, pentru a antrena programul să le recunoască pe viitor. În
imagine apar: diagrama relaţiilor afective dintre personaje; diagrama
relaţiilor personajului principal, Vicinius; statistica relaţiilor
personajului principal, Vicinius.
O abordare asemănătoare există şi în ceea ce priveşte recunoaşterea
desfăşurării în timp a unei poveşti, deşi problema este chiar mai
complicată de atât. Pentru recunoaşterea planurilor temporale,
profesorul Dan Cristea lucrează cu masteranzii şi cu doctoranda Andreea
Macovei pe un alt roman - „Harta lumii nevăzute”, de Tash Aw. La fel ca
în cazul lui „Quo Vadis”, misiunea este să i se indice programului când
se trece dintr-o dimensiune temporală în alta, pentru ca apoi să fie
capabil să înţeleagă singur.
„Ne-am inspirat de la şinele de tren dintr-o gară”, a explicat
profesorul Cristea. „Acolo există mai multe şine care intră în gară, se
unesc, apoi se despart, se unesc cu altele... este o întreagă
încrengătură. La fel şi destinele oamenilor. Dacă o şină ar fi destinul
unui om povestit într-o carte, se întâlneşte cu un alt personaj, stau un
timp împreună, apoi se despart, se întâlnesc cu alţii. Le-am botezat
time tracks şi am vrea să le putem depista automat,” a adăugat el.
Prof.univ.dr. Dan Cristea
O idee inspirată de un roman de Orhan Pamuk
Ideea cărţii inteligente a pornit de la un roman de Orhan Pamuk,
scriitor laureat al Premiului Nobel. Aflat în Istanbul pentru
participarea la un congres, profesorul Dan Cristea a luat în bagaje şi
romanul „Muzeul inocenţei”, povestea fictivă a unui muzeu construit din
obiecte-mărturie a unei poveşti de dragoste din Istanbulul anilor
’70-‘80.
Unul dintre colegii turci i-a spus că Pamuk chiar deschisese un muzeu
fizic în Istanbul, cu obiectele despre care era vorba în roman. La
intrare, vânzătoarea de bilete i-a cerut profesorului Cristea, în loc de
bani, cartea. A deschis-o la pagina 613, în locul precis din roman unde
era vorba despre Muzeul Inocenţei şi unde apărea desenat un bilet.
Acolo, pe desen, a fost pusă ştampila de intrare în muzeu.
Aceasta a fost intersecţia dintre realitate şi ficţiune care i-a dat
profesorului Dan Cristea prima idee despre realizarea unei cărţi
inteligente. Cartea inteligentă i-ar fi detectat locaţia şi l-ar fi
alertat că există posibilitatea să viziteze „Muzeul inocenţei” în
Istanbul, ba chiar că ar putea urma un tur ghidat al Istanbului anilor
'70 despre care vorbea scriitorul Orhan Pamuk. Cartea inteligentă i-ar
fi putut semnala eventuale întâlniri cu autorul sau l-ar fi putut pune
în legătură cu alţi cititori pasionaţi de Pamuk din apropiere. Conceptul
putea fi chiar dezvoltat: cartea inteligentă ar fi capabilă să
înţeleagă relaţiile dintre personaje şi intriga cărţii, să formeze
singură arbori genealogici, rezumate, linii temporale ale acţiunii sau
diagrame ale relaţiilor dintre personaje.
Cărţi care sugerează singure editorului cum ar trebui să arate
Pe viitor, echipa de cercetare speră ca aplicaţiile cărţii inteligente
să fie atrăgătoare şi pentru industria editorială. Într-o nouă propunere
de proiect de cercetare, profesorul Dan Cristea, alături de cercetători
de la Fundaţia Bruno Kessler din Trento şi de la Vrije Universitaet
Amsterdam, de informaticieni de la ArtSoft Consult Cluj-Napoca şi de un
grup de mai mulţi editori din Italia şi Ungaria,, propune dezvoltarea
unor instrumente pentru editorii de carte. Pe baza înţelegerii textului,
programele ar fi capabile să sugereze editorului artefacte digitale
care să genereze interacţiune: referinţe la evenimente sau locuri reale,
scheme temporale, scheme de interrelaţionare între personaje, arbori
genealogici etc. Aplicaţiile avute în vedere sunt în special dedicate
ghidurilor turistice şi manualelor, dar vor putea fi aplicate şi
cărţilor de ficţiune.
Un scop declarat al proiectului de reimaginare a cărţii este acela de a
readuce cititul în lumea copiilor. „Copiii sunt atât de devoraţi de
gadgeturi electronice, încât nici nu ştiu câte satisfacţii pot afla
atunci când ţin o carte în mână şi citesc. Ne-am gândit atunci că dacă
am exploata pasiunea tinerilor pentru aceste dispozitive, prin adaptarea
cărţilor la ele, făcând textul interactiv, am putea renaşte interesul
tinerilor pentru lectură, un univers care astăzi se pierde încet,
încet.”, a explicat Dan Cristea.
Cartea inteligentă ar presupune, într-o variantă finală, inclusiv
posibilitatea de a crea legături între cititorii săi, de a genera
grupuri sociale în care cititorii să se întâlnească şi să poarte
discuţii pe marginea celor citite - un Facebook unde singurele postări
acceptabile sunt comentarii la cărţi.
În UAIC, echipa proiectului Mapping Books este formată din:
prof.univ.dr. Dan Cristea, lect. dr. Ionuţ Pistol, cercet. şt. Daniela
Gîfu şi Lucian Gâdioi - de la Facultatea de Informatică; lect.dr. Mihai
Niculiţă de la Facultatea de Geografie şi Geologie şi Dorina Ticu.
sursa: descopera.ro