INTERVIU. Dan Doboş, autorul celui mai cunoscut roman SF românesc. ''Cred sincer că în următoarea sută de ani omul va deveni practic nemuritor, ceea ce va crea o extraordinară presiune asupra planetei''
Credit: fansf.wordpress.ro |
În următoarea sută de ani se vor întâmpla două lucruri care vor modifica radical fiinţa umană: energia va deveni practic gratuită, ceea ce va duce la dispariţia proprietăţii şi implicit a consecinţelor ei politice, vechi de zece mii de ani. A doua transformare va fi aceea că omul va deveni practic nemuritor, ceea ce va crea o extraordinară presiune asupra planetei, este de părere Dan Doboş, scriitor de SF şi jurnalist, autorul celebrei trilogii ''Abaţia'', care a acordat un interviu Descopera.ro.
Interviul prezintă astfel o reconciliere între ştiinţele umaniste şi ştiinţele exacte, greu de „digerat” în paradigma actuală.
Dan Doboş (47 de ani) va fi prezent la cel mai mare târg de carte SF, Final Frontier, la sfârşitul acestei săptămâni (1-2 aprilie), care va avea loc la Bucureşti.
Vă prezentăm mai jos interviul pe care Dan Doboş l-a acordat Descopera.ro:
1. Pentru început, spuneţi-ne vă rog câteva cuvinte despre dumneavoastră
M-am născut la Iaşi, în 1970, într-o
familie de profesori de istorie. Tatăl meu preda la Institutul
Politehnic, iar mama la o şcoală din cartier. Amândoi aveau în ceea ce
mă priveşte o singură certitudine: trebuia să ajung medic. Ambii au
plecat dintre noi nu numai cu regretul că nu am urmat Medicina, ci şi cu
convingerea, mărturisită măcar săptămânal, că mi-am irosit cumva viaţa.
Celălalt pilon al educaţiei mele a fost faptul că nu mi se accepta
decât locul I la învăţătură. Mă rog, la nivel de principiu, fiindcă am
mai dat şi rateuri... Am crescut deci rupt între pasiunea mea pentru
literatură şi presiunea părinţilor şi a profesorilor care îmi cereau
performanţe în domeniile fizicii şi chimiei.
Am realizat repede că, pentru a avea liniştea şi timpul necesare pentru
scris, e mai bine să învăţ la cele două obiecte şi să fur apoi câteva
ore pentru scrierile mele. Cu alte cuvinte, am crescut frânt între
ştiinţele naturii şi cele umane.
Complicate şi extrem de diverse motive personale m-au făcut să termin
facultatea de inginerie chimică. Am o diplomă în tehnologia producerii
parfumurilor. Am o diplomă, fiindcă nu ştiu dacă mai pot face o
distilare ca lumea... Începând cu ultimul an de facultate a urmat o
perioadă de aproape două decenii în care am fost ziarist, de la simplu
reporter, la redactor-şef, la un singur cotidian regional din Iaşi. La
patruzeci şi ceva de ani am simţit nevoia să fac altceva în viaţă, am
devenit manager al Bibliotecii Judeţene Iaşi şi am absolvit un master de
literatură comparată. Pe drum, s-a mai strecurat şi un atestat de
manager cultural.
2. De ce, dintre toate tipurile de literatură, aţi ales SF-ul?
E greu de zis, în sensul că nu aş putea indica o convingere sau un
eveniment care să mă fi îndreptat decisiv către SF. Sunt însă extrem de
multe care au contribuit...
Întâi de toate, ar trebui să vorbesc însă despre credinţa mea că arta
are nevoie de sinceritate. La 15, la 25 de ani nu ai destule experienţe
de viaţă pentru a ajunge în locurile esenţiale pe care le simţi ca fiind
sursa adevăratei valori literare. Aşa că schimbi reguli, inventezi
peisaje, scorneşti credinţe, modifici legi şi reguli, ciopleşti
personaje bizare, cu motivaţii nepământene. În plus, multă vreme,
activitatea de editorialist mi-a consumat cea mai mare parte a energiei
vitale. Dacă m-aş fi orientat spre subiecte din realitatea imediată,
mi-ar fi fost extrem de greu să mă depărtez de tonul publicistic şi de
mizele cu iz politic ale editorialelor mele.
Pe de altă parte, încă de mic am fost revoltat de găunoşenia acelora
care au duble măsuri culturale. Pe tot parcursul vieţii mele am avut
de-a face cu oameni care cred că şi-au atins nemărginirea culturală şi
importanţa intelectuală fiindcă ştiu toate nuanţele supinului, dar habar
n-au ce e ciclul Otto.
Încercaţi să întrebaţi asemenea oameni dacă ştiu principiul al doilea al termodinamicii sau chiar legea lui Ohm! Ştiu cazuri în care chiar şi cea mai palidă îndemânare tehnică este asociată a priori cu un spirit rudimentar.
La noi, degeaba explici unora că crezi în forţa primordială care a
pocnit din degete în momentul Big Bang sau îl identifici pe Dumnezeu
mergând pe calea neotomistă a lanţului cauzal. Dacă nu te laşi împroşcat
cu zeama care se scurge dintr-un şomoiog de buruieni şi nu-ţi freci
izmenele de nişte moaşte, eşti un ateu nenorocit! Mi-am dorit
întotdeauna să mă feresc de asemenea personaje şi am afirmat manifest că
scrierile mele SF nu li se adresează. Dau un singur exemplu: n-ai cum
să înţelegi felul în care clonele au câştigat prima lor planetă în
Abaţia, dacă nu ştii ce e ăla un punct Lagrange.
În amănuntul ăsta stă diferenţa între abordarea mea şi modul automat în
care se rezolvă chestiunile astea în producţiile de tip Marvel sau în
proza efremovistă.
Scriu SF şi fiindcă s-a întâmplat să primesc propunerea asta din partea
editurii Nemira, la mai bine de un an de când publicasem „Elefantul în
bostănărie” un young adult fiction inspirat de liceenii cu care lucram
la ziar. Nu în ultimul rând, scriu SF fiindcă revin în matca lui după
rătăciri în domeniul literaturii pentru copii, a celei umoristice sau a
celei poliţiste.
3. Care sunt temele principale apărute în universul creat de dvs.?
Ca să fiu sincer, e una singură. Scriu despre o omenire a viitorului
care are curajul să se smulgă din narcisismul consumatorist al
individualismului feroce care ne domină concepţia despre noi înşine.
Aştept ca omenirea să reînveţe să accepte riscurile care vin odată cu
necunoscutul, după reţeta europenilor care au colonizat întreaga
planetă, dar care ştiau că au doar o şansă din trei de a ajunge vii la
capătul călătoriei. Scriu despre o omenire conştientă că, indiferent
cine ne va fi creat, avem o datorie mai mare faţă de univers în general
decât să trăim mult şi degeaba într-un trup mobilat excepţional cu
muşchi sau silicoane, dar înstrăinat de valorile gândirii.
4. Concentrându-ne pe Trilogia
Abaţiei, un lucru care mi-a atras atenţia a fost că organizarea omenirii
are o puternică rezonanţă medievală sau mai veche: apar împăraţi,
teocraţii, lumi agrare; de ce această asociere între o astfel de
organizare şi progresul tehnologic şi ştiinţific?
Puterea are extrem de puţine canoane. Poate cineva să spună ce diferenţă
esenţială de natură practică există între jurământul medieval de
credinţă al unui nobil către un altul, de rang superior, şi puncul al
cincilea al tratatului NATO? O să spuneţi că în NATO, partenerii sunt
egali... Ştiu şi eu? Împăraţii zilelor noastre nu mai sunt unşi, ci
votaţi fiindcă nu mai suntem dispuşi să acceptăm că ordinea socială e de
natură divină.
Nietsche ne-a convins că Dumnezeu a murit, aşa că astăzi sămânţa de
dumnezeire pe care simţim în noi ne face să credem în propria putere de a
ne guverna. Pentru un om obişnuit, ca mine, să aibă o perspectvă
istorică mai largă, nevoia noastră sublimă de a şti că avem un glas care
contează în concertul social este o consecinţă a aceluiaşi
individualism de care vorbeam mai sus şi, ca atare, e o modă
trecătoare.
Cred sincer că în următoarea sută de ani se vor întâmpla două lucruri
care vor modifica radical fiinţa umană: energia va deveni practic
gratuită, ceea ce va duce la dispariţia proprietăţii şi implicit a
consecinţelor ei politice, vechi de zece mii de ani. A doua transformare
va fi aceea că omul va deveni practic nemuritor, ceea ce va crea o
extraordinară presiune asupra planetei. Trebuie să adăugăm aici şi
tendinţa de creare a tot felul de minorităţi, de grupuri care se
identifică exclusiv prin ideologii periferice, prin orientare sexuală,
prin religie, prin atitudinea faţă de forma corporală. Părerea mea este
că toate aceste lucruri vor simplifica enorm ecuaţia societăţilor mari,
care se vor atomiza şi vor intra în făgaşe de tip feudal.
Cu Lumile Agricole e altceva. Acolo lucrau „duplicate” ale unor
originale care ar fi trebuit teoretic să se îndeletnicească asiduu cu
creaţia, cu explorarea necunoscutului. E o problemă de teologie
augustiană: poate o clonă a unui artist să creeze şi altceva decât
variaţiuni pe temele abordate de „original”? Koronna a decis că nu şi de
aceea Lumile Agricole nu aveau voie să consume potenţialul inovator al
populaţiei.
5. Interesantă este şi dezvoltarea
pe partea genetică a Abaţiei, pe care o putem numi, cel puţin în
termeni superficiali, o teocraţie. Există pentru ei o mistică
concentrată pe genetică/clonare aşa cum se vede spre exemplu la Tleilaxu
în romanul Dune?
Păi chiar aşa şi era: o teocraţie superficială, una care îşi uitase până
şi scopul, darămite credinţa, una care ajunsese să exercite puterea de
dragul puterii. Mistica fraţilor augustinieni e una a misterului şi a
dogmei, e ceea ce a rămas în „pustiul” Pământului, e o credinţă care,
culmea!, acceptă şi încurajează îndoiala, fiindcă ateismul celor O Mie
de Voluntari a devenit credinţă fanatică.
Ordinul augustinian este păstrător fără voie al unei populaţii cu un
helix triplu al ADN, care poate coda amintiri pe care apoi să le aducă
în pragul conştienţei. Taina religiei neoaugustiniene este o informaţie
care va acţiona cândva pe căi pe care ea nu le poate controla. La
Tleilaxu, în Dune, lucrurile stau cumva pe dos, fiindcă ştim că
vestitele „cuve” erau de fapt femelele acestei populaţii, care fuseseră
transformate în adevărate laboratoare biologice, care puteau sintetiza
mirodenie sau naşte clone cu amintiri reziduale. Sunt două manifestări
asemănătoare ale unor mecanisme destul de diferinte.
6. Dintre toate chestiunile
ştiinţifice, australul a părut cel mai interesant - un element greu, dar
în acelaşi timp cu nucleu stabil. Conform cunoaşterii ştiinţifice de
astăzi, un asemenea element chimic poate fi posibil, chiar şi teoretic
(în natură sau eventual creat în laborator)?
Poate fi posibil, şi el ar trebui să fie situat în grupa a VIII-a
principală, a gazelor rare. Teoretic, e nevoie de o stea cu mult mai
mare decât soarele nostru pentru a fi create condiţiile apariţiei
acestui mineral în formă stabilă, în univers. Dar cine ştie?, poate că
există pe undeva, iar noi, în loc să-l căutăm, stăm aici şi ne vindem
unii altora aparate de fitness.
7. Având în vedere discuţiile
recente cu privire la existenţa şi contactarea civilizaţiilor
extraterestre, există voci, inclusiv Stephen Hawking, care avertizează
despre pericolele pe care le-ar reprezenta un astfel de demers. Din
punctul dumneavoastră de vedere, cum ar trebui să abordeze omul această
problemă?
Cu mare încredere! Răspunsul la această întrebare ar putea fi el însuşi o
carte. Sau, mă rog, este una nenumăratele cărţi nescrise care mi se
învolburează în minte.
Părerea mea este că suferim de un antropocentrism ilar în sinistroşenia
lui. Se zice că viaţa nu poate fi decât derivată a carbonului, cel mult a
siliciului, într-un mediu apos. Aşa să fie? Viaţa presupune un individ
autosuficient din punct de vedere energetic, care face schimb de energie
şi de masă cu mediul înconjurător şi care se reproduce prin copierea
şi/sau combinarea informaţiei care îi permite să existe. Hai să ne
imaginăm un cristal de metal X, cu impurităţi de Y, Z, A, B, C aflat
într-un mediu de sulfură de carbon, saturat de X, şi cu vagi urme din
celelalte elemente. Să mai presupunem că acest mediu se află într-un
câmp EM variabil, cu oscilaţii a căror amplitudine este constantă şi
care produce curenţi electrici slabi în cristal.
Eu cred că, după un miliard de ani, ar putea apărea un cristal în care
să se creeze reţele neuronale pe baza impurităţilor şi care nu neapărat
să aibă conştiinţă de sine, dar să poată să existe şi să se reproducă.
Dacă mergem şi mai departe cu experimentul nostru, să ne imaginăm că
acest cristal capătă conştiinţă de sine şi constată că trăieşte într-un
borcan, alături de trei alte cristale. Această rasă ar fi una cu
indivizi care nu intră în competiţie pentru resurse, nu îşi permite
propriului mediu de viaţă şi deci nu are nici un interes pentru
explorare şi pentru comunicarea cu alte rase. Viaţa pe Pământ a evoluat
în cheia competiţiei pentru resurse şi părerea mea e că nu suntem nici
măcar capabili să ne imaginăm alte paradigme. Ca atare, e greu de crezut
că vom recunoaşte alte civilizaţii, chiar dacă ne-am uita cu un
telescop la ele.
Omuleţii mici, verzi şi dinozaurii care îşi depun ouă în pântecele
fecioarelor pământene sunt simboluri sau legende urbane ale secolului
nostru, uşor de digitizat sau de construit din spumă de aceea cu care se
fixează geamurile. De aceea, întâlnirea cu viaţa extraterestră cred că
va fi mult mai complicată şi mai neaşteptată decât o credem. Asta dacă
nu cumva avem ghinionul fantastic de a întâlni o altă rasă croită pe
acelaşi tipar certăreţ al umanităţii.
scrisă de