Rectorul UBB Cluj: ”Se fac demersuri pentru a crea oameni lipsiți de cultură generală, marionete ușor de manipulat, oameni care alcătuiesc generația Google, generația Facebook, generația SMS sau toate la un loc!”
Istoria sau științele istorice –
cum se denumesc de către specialiști domeniile complexe și variate ale
cercetării trecutului omenesc – se află într-un moment de mare cumpănă,
ca și întreaga societate contemporană. Viața oamenilor care au trăit în
trecut este considerată de către înțelepți memoria colectivă a
comunității pământești. Cu alte cuvinte, de-a lungul timpului, s-au
adunat fapte, întâmplări, evenimente, procese etc., care se constituie
în zestrea omenirii, în patrimoniul societății, într-un adevărat tezaur
de viață.
Noi suntem oameni și – ca să parafrazez un dicton latin – nimic din ceea ce este omenesc nu trebuie să ne fie străin. Dacă lăsăm să ne scape o parte din esența umană, ne expunem unor riscuri greu de evaluat. Datorită acestei convingeri, diferitele comunități umane, începând cu sumerienii și egiptenii cei vechi, au cultivat cunoașterea trecutului prin intermediul specialiștilor, elaborând reguli speciale pentru aceasta.
Noi suntem oameni și – ca să parafrazez un dicton latin – nimic din ceea ce este omenesc nu trebuie să ne fie străin. Dacă lăsăm să ne scape o parte din esența umană, ne expunem unor riscuri greu de evaluat. Datorită acestei convingeri, diferitele comunități umane, începând cu sumerienii și egiptenii cei vechi, au cultivat cunoașterea trecutului prin intermediul specialiștilor, elaborând reguli speciale pentru aceasta.
A fost o vreme când istoria era poveste
și poezie, spusă și cântată pe muzică de către aezi, care cultivau arta
de a reînvia frumos și armonios lumile de odinioară. Ulterior, istoria a
devenit „anchetă” sau „cercetare”, făcută prin diferite metode de
investigație, cu scopul descoperirii adevărului din trecut. Firește, s-a
aflat curând că lumile revolute nu mai puteau fi reînviate întocmai,
orice am fi făcut noi, oamenii. Marele istoric român și filosof al
istoriei Alexandru D. Xenopol împărțea domeniile cunoașterii în „științe
de repetiție” și „științe de succesiune”. Din prima categorie făceau
parte ceea ce noi numim științe exacte și experimentale, iar din a doua
istoria, adică viața de demult. În vreme ce în primele domenii,
realitățile se prezintă ca imuabile și eterne, în „științele de
succesiune” pare că „totul curge” și nimic nu mai rămâne cum a fost.
Marele istoric transilvănean al secolului trecut David Prodan vorbea
despre „științe de revelație” și „științe de acumulare”, istoria fiind
plasată în a doua categorie, ea presupunând muncă asiduă și intensă în
arhive și biblioteci, pe șantiere arheologice, în muzee și conducând la
rezultate nu imediat, ci după mulți ani.
Chiar și așa, cu gradul ridicat de
relativism asumat, cercetarea trecutului a ajuns, cam de la Renaștere
încoace și mai ales în ultimele două secole, un domeniu de cunoaștere
dotat cu metode precise de investigare, cu reguli de operare cunoscute
și verificate, atât cât poate fi preciziunea aplicată în disciplinele
socio-umane. Se admite că adevărul absolut al lumilor trecute este
imposibil de cunoscut de către noi, oamenii, cărora nu ne rămân decât
urme disparate și subiective (cel mai adesea) ale întâmplărilor de
odinioară. Prin urmare, istoricul nu poate reînvia lumea revolută pe
care o studiază, dar se poate apropia de ea cât mai mult, o poate
reconstitui cât mai aproape de ceea ce a fost, dacă respectă „regulile
jocului”, verificate de secole și de generații întregi de specialiști.
Noi numim printr-o convenție viața
oamenilor de odinioară trecut. De fapt, trecutul a fost, pentru cei care
l-au trăit, viață intensă prezentă. Până la urmă, toată viața oamenilor
devine trecut, orice am face noi și oricum am încerca să ocolim acest
curs. Prezentul durează o clipă și apoi devine trecut, viitorul este
mereu incert, dar ajunge și el prezent și apoi trecut, astfel încât,
iremediabil și reversibil, dimensiunea cea mai lungă și mai certă la
care avem acces (limitat, e drept) este trecutul. Ca urmare, dragostea
pentru trecut înseamnă dragoste de viață, iar cunoașterea trecutului
este cunoașterea vieții. Aceasta nu înseamnă deloc – cum observa demult o
Doamnă a spiritului universal, Marguerite Yourcenar – că trecutul este o
vârstă de aur. Nu, fiind viață, trecutul poate să fie frumos și sublim,
urât și rușinos sau, pur și simplu, oarecare. A-l cunoaște este o
necesitate, iar a-l ignora poate deveni o catastrofă.
Din păcate, trendul contemporan este de
ignorare a trecutului omenirii, a experienței de viață a comunităților,
mai ales a celor naționale. Motivele sunt multe, de la graba planetei de
a se autodistruge prin poluare, dezechilibre, catastrofe naturale etc.
până globalizarea prost înțeleasă și de la ideea că memoria este inutilă
până la superficialitate, ignoranță, trivialitate, violență, toate
cultivate de forțe mult mai puternice decât ne putem noi închipui.
Astăzi de tinde înlocuirea din sistemul de educație primară și secundară
a disciplinelor școlare consacrate și care și-au dat măsura valorii lor
în societate (istorie, geografie, botanică, zoologie, anatomie, limbi
clasice etc.) prin conținuturi (necesare, fără îndoială) botezate
„discipline școlare” („educație pentru drepturile copilului”, „educație
antreprenorială”, „educație sexuală”, „educație rutieră”, „educație
juridică” etc.). Toate aceste teme din a doua categorie sunt subiecte de
cunoaștere de neînlocuit în lumea contemporană, dar ele nu sunt
discipline care să trebuiască apreciate de sine stătător și finalizate
prin medii școlare! Sau ar putea să fie, la rigoare, dar nu prin
eliminarea celorlalte! Învățând istorie, elevul află despre lumi și
compară, face cunoștință cu primele legi, constituții, culte religioase,
află ce sunt stilurile arhitectonice, deosebește o simfonie de un
concert, distinge valorile antice, medievale, moderne, află cum s-au
purtat războaie în numele dragostei, al credinței și al bisericii, al
libertății, egalității și democrației etc., poate prețui dialogul și
informarea, poate evalua răsturnarea ordinii nedrepte dintr-o societate
etc. Istoria, ca și alte discipline „învechite” promovau, pe lângă
fapte, valori morale, artistice, umane, idei fundamentale generale,
strategii de viață; noile „discipline” propuse răspândesc metode și
tehnici limitate, cunoștințe de nișă, care se pot învăța de către un om
cu inteligență medie în timpul liber sau în cadrul orelor de dirigenție
sau prin prisma dexterităților școlare.
Rezultatul acestor demersuri insistente
din ultima vreme este crearea de mecanisme umane, de roboți, de
marionete ușor de manipulat, prin vot ori prin alte mijloace. Oamenii
lipsiți de cultură generală și de orizont artistic, oamenii capabili să
rezolve doar probleme limitate, oamenii care nu mai au capacitatea să
compare și să ia decizii în cunoștință de cauză alcătuiesc generația
„Google”, generația „Facebook”, generația „SMS” sau toate la un loc!
Sunt oameni, în general, inteligenți, dar cu inteligența canalizată spre
scopuri controlate de o elită malefică. Elita clasică a acestei lumi
pare abulică, amețită, adormită, fără nerv și fără voință. Aici nu este
vorba despre conflictul dintre generații, nici despre mitul vârstei de
aur, nici despre nostalgia tinereții, ci de realism. Am fost avertizați
demult că „somnul rațiunii naște monștri”. Nu demult, am văzut ciocane
distrugând statui mesopotamiene sau bombe nimicind Palmyra! Ar fi bine
să veghem cu toții ca toate admirabilele descoperiri și invenții ale
lumii contemporane să servească omului creativ și creator, omului
cercetător și omului moral, nu omului-robot, distorsionat și manipulat.
Deprecierea istoriei ca disciplină s-a
datorat în România unor cauze speciale, cum ar fi derapajele din timpul
regimului comunist (când trecutul a fost parțial falsificat, glorificat,
alb și imaculat etc.), exceselor naționaliste și protocroniste,
denigrării românilor și trecutului lor după 1989 etc. După Al Doilea
Război Mondial, noi, românii, am trecut printr-o etapă proletcultistă și
internaționalistă (când „lumina venea de la Răsărit” și trecutul nostru
nu reprezenta nimic), până prin 1960-1965; prin una mai echilibrată, de
recuperare a unor valori naționale, până prin 1975; prin una
naționalist-comunistă, până în 1989 și prin una de marasm și
incertitudine, de dezorientare și paradox, în ultimul sfert de secol. Pe
de o parte, suntem atenționați de unii că istoria noastră începe la
Tărtăria, la Cucuteni și la Gumelnița, românii fiind cel mai vechi și
mai glorios popor din Europa, că suntem daci curați, de la care romanii
ar fi învățat latinește; pe de alta, ni se spune de către alții că nu am
fost capabili de nimic de-a lungul vremii, că am fost o masă amorfă, că
nu avem valori competitive, că toți istoricii noștri au cultivat nu
realități, ci mituri naționaliste rușinoase, că nu suntem nici măcar
români, că nu avem în trecut momente referință, că marile personalități
ne sunt toate mici, că Eminescu a fost xenofob, iar Coșbuc minor, că
Ziua Națională este o eroare etc. Nu este de mirare că, mișcându-ne în
acest cadru, am ajuns cu istoria noastră de ocară, că disciplina este
pusă sub semnul întrebării, iar slujitorii săi blamați.
Pentru remedierea răului, până se mai
poate, trebuie, între altele, ca istoria să rămână o formă de cunoaștere
apreciată, respectată și prețuită și, în primul rând, studiată. De
aceea, istoria trebuie să aibă, ca disciplină școlară, la toate clasele
și profilurile, cel puțin câte două ore pe săptămână. Cei care sunt
datori să facă cercetarea trecutului sunt istoricii, singurii care au
capacitatea să ajungă la izvoare, să extragă din ele adevărul (parțial)
și să-l explice publicului. Amatorii de istorie – ingineri, medici,
artiști etc. – să fie liberi să se pronunțe despre trecut, să scrie
despre trecut, dar să-și recunoască amatorismul, să precizeze caracterul
de eseu, de povestire, de impresie al produselor lor.
Nici eu, ca
istoric, dacă scriu despre medicină sau despre chimie, nu mă pot da
drept medic ori chimist! Credibilitatea unui domeniu o asigură exclusiv
specialiștii, cei care au fost pregătiți anume să studieze acel domeniu.
Și nici dintre specialiști, un contemporaneist nu e bine să se pronunțe
științific despre antichitate sau epoca medievală, după cum un medic
orelist nu poate lucra la ortopedie, nici un anestezist nu va fi lăsat
să opereze.
Menirea acestui congres (Congresul
Istoricilor Romani, Cluj, Universitatea Babes Bolyai, 25-28 august 2016 –
N. Red.) este, între altele, sà contribuie la reașezare pe baze sigure a
prestigiului istoriei ca formă de cunoaștere a vieții omenirii și
poporului român, de revigorare a cercetării științifice în domeniu, de
reconsiderare a statutului istoricului în societate și de asigurare a
statutului de disciplină școlară a istoriei, la toate clasele
profilurile, în acord cu importanța cunoașterii istorice.
Prin aceasta,
nu dorim decât să reconferim ființelor și comunităților umane
demnitatea, capacitatea de alegere și de judecată, discernământul și
creativitatea, spre revigorarea idealurilor care au făcut posibilă lumea
și care se bazează pe cunoaștere și pe cunoștințe, pe comparație și pe
credință, pe dialog, pe dreptate și adevăr, toate acestea subsumate
binelui individual și general. Un mare istoric francez, devenit martir –
Marc Bloch – făcea în prima jumătate a secolului al XX-lea apologia
pentru istorie și elogiul meseriei de istoric și a plătit cu viața
pentru convingerile sale, pentru apărarea valorilor umanității. Nu mai
dorim să plătim cu viața pentru a asigura perpetuarea valorilor umane, a
marilor creații ale omenirii.
Științele istorice cultivă toate aceste
valori, ceea ce înseamnă că ele cultivă viața omului și a comunităților
umane, trăită în cunoștință de cauză, întru demnitate și onoare.
Autor: Prof. dr. Ioan-Aurel POP
Sursa: Amos News
preluare de pe: gandeste.org