Treceți la conținutul principal

Organizarea Festivalului de Literatură Iaşi, incertă: scriitorii se plâng de autorităţile locale

Organizarea Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi (FILIT) stârneşte din nou controverse, după ce doi dintre iniţiatori, Dan Lungu şi Lucian Dan Teodorovici, au anunţat că autorităţile locale au impus ca evenimentul să fie desfăşurat exclusiv prin Muzeul Literaturii Iaşi.

Scriitorul Lucian Dan Teodorovici, unul dintre iniţiatorii FILIT Iaşi în 2013, alături de scriitorii Dan Lungu, managerul festivalului, şi Florin Lăzărescu, director de programe al primelor două ediţii, a făcut publice pe contul său de pe platforma de socializare Facebook problemele cu care se confruntă organizatorii evenimentului.

"Încă înainte cu câţiva ani de prima ediţie a FILIT, cea din 2013, am fost unul dintre cei trei oameni care au iniţiat festivalul, alături de Dan Lungu şi Florin Lazarescu. Apoi, am petrecut multă vreme gândind şi scriind proiectul. Am făcut lobby, în echipă. La un moment dat, a existat o deschidere din partea autorităţilor judeţene, iar festivalul a început să se transforme din idee şi entuziasm în ceva concret. Am fost director de programe al primelor două ediţii şi, fireşte, împreună cu aceiaşi doi oameni, am făcut parte din consiliul director. Am invitat alături de noi şi alţi oameni, formând o echipă excelentă, cred eu. Luni întregi, apoi, am făcut pe dracu-n patru să aducem nume importante la FILIT, având nenumărate întâlniri, scriind sute şi sute de emailuri şi dând alte sute de telefoane unor scriitori, agenţi literari, editori cu care de-a lungul carierei mele m-am intersectat. Sau pe care nu-i cunoşteam, dar ştiam că pot să ne ajute. Intra în atribuţiile directorului de programe. Sigur însă că n-am făcut-o singur: de astă dată, existând o echipă, am împărţit munca. După ce am stabilit invitaţii şi am primit confirmările, am lucrat la programele festivalului, cu cele peste o sută de evenimente concentrate în cinci zile. Iar dacă pe hârtie asta pare ceva simplu, cine se ocupă de asemenea lucruri ştie ce se află dincolo de o asemenea frază banală. Însă, pentru că şef la Consiliul Judeţean era la acea vreme un om de o anumită culoare politică, am primit la schimb, după o primă ediţie de succes, nenumărate lături direct în capetele noastre. În special prin ziarele angajate în lupta politică şi situate de cealaltă parte. Am trecut peste, deşi n-a fost deloc uşor. Poate unii sunt obişnuiţi şi au devenit imuni. Noi nu eram deloc obişnuiţi", a scris Lucian Dan Teodorovici.

Acesta a precizat că, în ciuda greutăţilor, a existat o a doua ediţie şi mai apreciată a festivalului. "În ţară şi în afara ţării, FILIT-ul a fost elogiat. În Iaşi, s-au găsit lături şi mai multe, şi mai murdare cu care să se arunce-n noi. Căci Iaşiul e capitala culturii, nu? În concluzie, treburile au stat cam aşa: noi (şi aici mă refer în special la autorităţi) ştim să apreciem cultura: ne fandosim în costume elegante când suntem în dreptul unei camere video care să ne surprindă pofta de cultură, apoi ne vedem de măruntele noastre interese şi-i bălăcărim, îi mânjim pe cei care s-au apucat să facă ceva în oraşul ăsta cultural. Aşa încât la un moment dat ne-a ajuns", spune Lucian Dan Teodorovici.

Scriitorul precizează că, din aceste motive, echipa festivalului a anunţat că renunţă la a treia ediţie.

"Atacurile prin presa angajată se înmulţiseră insuportabil, susţinute însă acum de o implicare a politicului: atât vizibilă, prin comunicate, cât şi invizibilă pentru public. Care politic se simţea prea exclus, probabil, de la o asemenea manifestare ce îi putea aduce notorietate şi popularitate. Anunţul că renunţăm la a treia ediţie a creat brusc un mare interes în zona autorităţilor, care ne-au chemat la «negocieri». Ni s-a promis apăsat o fundaţie, în care să fie implicate universităţile ieşene şi administraţiile locale (municipale şi judeţene). Ne doream asta, ca să nu mai existe suspiciuni, ca lucrurile să poată fi transparente, ca munca noastră să poată fi cuantificată, ca, mai ales, birocraţia care ne-a sufocat la primele două ediţii să se diminueze (printre nenumărate altele, spre exemplu, această fundaţie ne-ar fi permis să păstrăm bani de la o ediţie la alta, astfel încât să putem invita nume mari ale literaturii internaţionale cu doi ani înainte, nu doar cu câteva luni, când programele lor sunt în general deja făcute). Ni s-a promis ferm. Aşa că, în ideea continuităţii, a fost făcută o a treia ediţie restrânsă, la care eu, personal, nu am mai participat, la fel ca mulţi alţii dintre membrii echipei iniţiale, ocupându-se de ea doar angajaţii Muzeului Naţional al Literaturii Române din Iaşi. Fiindcă oamenii din MNLR disponibili şi compatibili cu o asemenea manifestare sunt totuşi puţini, a ieşit o ediţie plăcută, acceptabilă, profesionist făcută (căci au rămas Dan Lungu şi Florin Lăzărescu), dar mult redusă ca număr de participanţi, ca număr de evenimente şi, prin urmare, ca impact. Însă ni s-a promis ferm că doar acea ediţie va fi realizată în condiţiile astea, vă amintiţi?", a mai spus Lucian Dan Teodorovici.

Potrivit acestuia, la începutul lui februarie, când echipa festivalului s-a săturat să aştepte îndeplinirea promisiunii, "Consiliul Judeţean a anunţat triumfător că a alocat banii pentru FILIT aceluiaşi MNLR". "Şi că fundaţia nu va mai fi făcută! Adică au zis: noi dăm banii, descurcaţi-vă. Doar că au subliniat ferm: fără externalizarea serviciilor. Mai pe româneşte: faceţi un FILIT ca odinioară, dar numai cu angajaţii MNLR. Nu e cazul să vorbesc eu prea mult despre asta, o face deja Dan Lungu, ca director al Muzeului. E imposibil. Fără externalizarea serviciilor, e absolut imposibil de dus festivalul la cotele din primii doi ani. E o bătaie de joc la adresa MNLR-ului şi a oamenilor de acolo. Şi o bătaie de joc la adresa FILIT-ului, aşa cum şi-a propus el să fie", spune Lucian Dan Teodorovici.

Acesta precizează că, întrucât nu este angajat al Muzeului, nu se va putea ocupa de festival. "(...) Consiliul Judeţean a decis astfel să-mi văd de treabă, căci am destulă, nu? Îmi oferă, în fine, timp să mai şi scriu ceva. Un fel de: şi ce dacă ai iniţiat FILIT-ul, şi ce dacă ai muncit atâta vreme pentru el, şi ce dacă te-ai identificat cu festivalul? Păi, eşti fraier c-ai făcut-o, nu-i treaba noastră. Noi dăm banii. Iar tu eşti «extern», deci nu ai ce căuta în festival. Ok. Într-adevăr, am ce face. Dincolo de amărăciune, am ce face. Doar că voiam să povestesc şi-aici cum stă treaba cu Iaşiul cultural. Şi cu autorităţile lui actuale, îndrăgostite la maximum de cultură", mai afirmă Lucian Dan Teodorovici.

Pe de altă parte, contactat de MEDIAFAX, scriitorul Dan Lungu, managerul festivalului şi directorul Muzeului Literaturii Române, Filiala Iaşi, a spus că "talia FILIT-ului rămâne incertă".

"În urma discuţiilor din vară, am agreat constituirea unei fundaţii pentru organizarea FILIT-ului, cu Consiliul Judeţean membru fondator, alături de Primărie, Universitatea «Al. I. Cuza» şi Universitatea de Arte «George Enescu». S-a trecut şi prin plenul CJ din septembrie intenţia de a face o astfel de fundaţie. Am întocmit statutul şi l-am propus spre discuţie, în şedinţele din octombrie, noiembrie şi decembrie, însă nu a intrat pe ordinea de zi în niciuna din ele. În ianuarie am fost anunţat că nu se mai face fundaţie, că totul trebuie organizat pe MNLR, cu recomandare de a nu externaliza servicii", spune Dan Lungu.

Acesta precizează că Muzeul Literaturii Române Iaşi nu are capacitatea logistică şi de resurse umane să organizeze singur un eveniment de talia FILIT.

"În plus, pentru un astfel de festival e nevoie de o echipă stabilă, care să muncească tot anul, ceea ce nu se poate face decât printr-o fundaţie. Rulând FILIT-ul prin muzeu, practic timpul de organizare este între externalizarea serviciilor (dacă se aprobă), care are loc după comunicarea bugetului, şi desfăşurarea evenimentului, adică în cel mai bun caz şase luni. Nu poţi invita mari scriitori, eventual un premiant Nobel, cu şase luni înainte, pentru că scriitorii de talia asta au agenda făcută deja pe următorul an. În plus, în absenţa unei fundaţii, în fiecare an eşti obligat să lucrezi cu altă echipă de organizare, necapitalizând astfel experienţa anului anterior. Aşadar, chiar dacă avem un buget pentru un festival mare, din pricina constrângerilor de tot felul, în acest moment, talia FILIT-ului rămâne incertă. Cred că în România autorităţile locale au o mare problemă să înţeleagă că un festival nu înseamnă doar un buget, că filosofia lui «zi merci că ţi-am dat bani!» nu e una câştigătoare", a mai spus Dan Lungu.

În iulie 2015, organizatorii FILIT anunţau suspendarea în semn de protest, a celei de-a treia ediţii a manifestării, care ar fi urmat să aibă loc în perioada 30 septembrie - 4 octombrie 2015. Organizatorii festivalului acuzau atunci "încercările repetate de a confisca politic evenimentul, continua denigrare a echipei de organizare şi atmosfera tensionată de dispute politice locale".

Ulterior, reprezentanţii Muzeului Literaturii Române din Iaşi şi cei ai Consiliului Judeţean Iaşi au stabilit, în urma unei întâlniri, ca ediţia din acel an a festivalului să aibă totuşi loc, în toamnă, într-o formulă restrânsă.

Cele două părţi au mai convenit ca FILIT să revină în formula clasică începând cu anul 2016. Totodată, s-a decis înfiinţarea unei fundaţii culturale care să organizeze evenimentul, după modelul altor festivaluri importante din Europa.

Pe de altă parte, liderul grupului de consilieri judeţeni PSD Iaşi Cristian Stanciu a lansat critici repetate privind modul în care au fost cheltuiţi banii alocaţi de Consiliul Judeţean către Muzeul Literaturii Române din Iaşi, instituţie ce a organizat primele ediţii ale FILIT Iaşi.

Consilierul PSD afirma că suma alocată pentru fiecare ediţie a FILIT a fost de 500.000 de euro şi că "opinia publică nu ştie nimic despre drumul parcurs de aeşti bani". Potrivit lui Cristian Stanciu, exista un raport de audit cu privire la ediţia FILIT din 2014, dar că documentul este ţinut la secret în biroul preşedintelui CJ Iaşi, Cristian Adomniţei.

Muzeul Literaturi Române Iaşi a replicat că "organizarea festivalului a presupus, în mod evident, antrenarea unor cheltuieli care au fost încă de la început anunţate, bugetul festivalului fiind public".

La primele două ediţii ale festivalului au participat, printre alţii, scriitorii David Lodge, Guillermo Arriaga, François Weyergans, Andrei Kurkov, Norman Manea şi Mircea Cărtărescu.

La ediţia restrânsă a FILIT din 2015 au luat parte scriitorii: Philip Ó Ceallaigh, Vasile Baghiu, Ştefan Baghiu, Petre Barbu, Slobodan Despot (Elveţia), Bogdan Ghiu, Ioan Groşan, Katharina Hagena (Germania), Viorel Ilişoi, Răzvan Ţupa.

FILIT a atras la primele două ediţii peste 60.000 de participanţi, mai ales tineri.

de Monica Stoica
sursa: mediafax.ro 

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)