Treceți la conținutul principal

Interviu Carmen Tiderle: „cuvinte simple și cunoscute, melodicitate, rime, o idee interesantă, un sfârșit neașteptat…”

pozaCarmen Tiderle, „publicitara” care se/ne răsfață cu o carte de poezii pentru copii. Ce e diferit în volumul Pe Dos? Sunt poezioare create din „cuvinte simple și cunoscute, melodicitate, rime, o idee interesantă (...), un sfârșit neașteptat - un final ca un reward pentru efortul de a fi citit”.

O carte pentru copii care place și copiilor și oamenilor mari pentru că „clișeul, dacă era unul în poezie, era întors”.
V-am făcut curioși? Puneți mâna de citiți interviul scurt și cuprinzător de mai jos și ne vedem joi, 26 noiembrie, la evenimentul de lansare de la Cărturești Verona!


Andreea Chebac: Când ai început să scrii poezie sau te naști poet?
Carmen Tiderle: Am început pe la 15-16 ani, ca tot omu’. La 18 am publicat prima carte. La 20 și ceva, m-am luat cu publicitatea și-am abandonat. De vreun an și jumătate scriu pentru copii. N-au nicio legătură cele două perioade, nici ca stil, nici în ceea ce privește temele.

AC: Cartea Pe Dos este pentru copii sau pentru adulți?
CT: Am reînceput să scriu când copiii mei, de 8 și 5 ani pe atunci, citind dintr-o carte de povești de Ion Creangă, n-au înțeles mai nimic. Putea la fel de bine să fie în portugheză și ar fi înțeles la fel de mult. Nu pricepeau nici cuvintele, și nici situația. Era un text fără vreo legatură cu ei. Iar activitatea în sine, de a citi, incomparabilă cu a face un lego sau a juca un joc pe telefon. O activitate fără satisfacții. Atunci m-am întrebat cum aș putea eu să-i fac să le placă cititul și răspunsul a fost foarte simplu: să scriu un text care să le placă, la care să reacționeze, pe care să-l „cumpere”. Și, ca-n publicitate, m-am gândit la ingredientele unui produs creativ pe care să ți-l aprecieze un anume target. În cazul ăsta, cuvinte simple și cunoscute, melodicitate, rime, o idee interesantă dar din lumea lor, un sfârșit neașteptat - un final ca un reward pentru efortul de a fi citit. Și nu în ultimul rând, o prostie, un cuvânt interzis, un pârț, o vomă ceva.


pe-dos-poezii-cu-prostii-pentru-copii-214x300Am scris deci o poezie cu rime și cu prostii care nu va apărea nicăieri, ea nici nu mai există decât vag în mintea celor doi. Era o prostioară dar ei s-au tăvălit de râs și mi-au cerut să-i las s-o citească de zeci de ori. Funcționa, dar eu nu eram chiar mulțumită. A trebuit să scriu alte zece să-mi placă și mie. Au reacționat la fel de bine, chiar dacă uneori lipseau cuvintele urâte și, pur și simplu, deveniseră niște poezii cu idee, cu rime, cu personaje familiare, fie că era cu/despre ei sau despre nu știu ce pisică sau insectă. Când mi s-a părut că am adunat câteva și nu mai sunt o întâmplare, am început să le pun pe facebook. Reacția din partea adulților a fost foarte bună.

Apreciau și ei, ca și copiii, simplitatea vorbelor, rimele, dar mai era ceva. Clișeul, dacă era unul în poezie, era întors. Lucrurile se întâmplau pe dos: găina fura vulpea din pădure, Moș Crăciun avea o parte rea, elefantul nu mai avea chef de legănat, furnica era leneșă etc. Lucrurile devin astfel mult mai interesante. Deci, ca să răspund la întrebare, poeziile sunt scrise pentru copii dar plac și adulților.

AC: Surse de inspirație?
CT: Mă gândesc mai mereu la câte o idee. Îmi notez rime din care poate ieși ceva, sunt inspirată de ceva ce fac sau spun copiii, ai mei sau ai altora, citesc poezie și povești pentru copii. Anul ăsta am citit mai multă astfel de literatură decât în tot restul vieții mele.

AC: Poezia cea mai dragă din volum?
CT: Se numește F, S, V, N… și este despre niște copii care nu au chef de scris și mănâncă litere. Doar că niște litere, pe măsură ce sunt mâncate, dispar și din textul poeziei. Fianalul suna așa: „Deci, dacă rei ă u mai crii/Ici tu, ici ceilalți copii/Acuma știi care-i ecretul/MCAȚI AIBII TOT ALABETUL!”

Scris de  
sursa: bookblog.ro

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)