Tânărul istoric Silvian Emanuel Man comentează legea „antilegionară” pe articole. Va fi interzisă Poliția Română?
Tânărul istoric ieșean, Silvian Emanuel Man, a realizat un
comentariu, pe articole, al Legii 217/2015, mai cunoscută sub numele de
"legea antilegionară".
Comentariu: Primul articol defineşte obiectul reglementării pe
care o face legea, anume interzicerea organizaţiilor, simbolurilor şi
faptelor cu caracter fascist, rasist sau xenofob. Prima noutate constă
în schimbarea categoriei penale a faptelor pentru care au fost
condamnate persoanele ale căror cult al personalităţii este interzis, în
sensul legalizării cultului persoanelor condamnate pentru crime
împotriva păcii (declanşarea de război şi tegiversarea tratativelor de
pace, contrar prevederilor dreptului internaţional) şi al incriminării
cultului persoanelor condamnate pentru crime de război.
Asupra acestui punct am stăruit în comentariul de la art. 2 lit. c). Odată cu legea 217/2015, OUG 31/2002 nu mai interzice doar organizaţiile şi simbolurile, ci şi faptele cu caracterul menţionat.
Totodată, legionarismul este interzis sub orice manifestare, alături de fascism, rasism sau xenofobie.
Problemele care decurg de aici se desprind din sensul larg al faptelor cu caracter legionar, între care intră şi ajutorarea aproapelui, camaraderia, organizarea de tabere de muncă voluntară etc. Această formulare este parcă inspirată din rechizitoriile justiţiei staliniste din România anilor de după cel de-al Doilea Război Mondial, în care era considerat drept „ajutor legionar” orice sumă de bani sau orice ajutor, indiferent de natură, oferit unei persoane care a făcut parte din Mişcarea Legionară. Asupra acestor aspecte vom insista în comentariul de la art. 2 lit. f).
Comentariu: Prin această reglementare se deschide o largă dezbatere
despre ontologia simbolurilor care, în definitiv, sunt semne, obiecte
imagini prin care se transmit în mod convenţional sau prin analogie
idei, definiţii, noţiuni, sentimente etc. Dacă pentru un individ un
anumit simbol poate fi jignitor, pentru altul acel simbol poate fi
sacru. Svastica, spre exemplu, este un vechi simbol indo-european,
simbolificând ciclul solar – ciclul vieţii, dar care a fost folosită în
istorie de partidul nazist. O persoană care desenează svastici pe sediul
unei instituţii publice sau pe morminte, nu numai că produce pagube de
ordin material şi profanează locuri de veci, dar este evident că face
acest lucru în mod ostentativ, intrând sub prevederile OUG 31/2002
(Judecătoria Buzău, Tribunalul Buzău şi Curtea de Apel Ploieşti au
dezvoltat deja o largă jurisprudenţă doar pe baza dosarelor în care este
inculpat M.Z.T.). Însă, considerăm că o persoană care utilizează
svastica în scop propriu sau de cult, fie că apreciază în mod deosebit
acest simbol din motive care nu au legătură cu utilizarea ei de către
nazişti, fie că se revendică a fi de confesiune păgână indo-europeană
sau budistă (sisteme religioase în care svastica este un simbol sacru),
nu ar trebui să intre sub incidenţa ordonaţei mai sus enunţate, fiind un
grav atentat la adresa libertăţii de expresie şi de conştiinţă, cu
condiţia ca svastica să nu fie reprezentată în forma de pe drapelele,
insignele sau uniformele naziste (neagră, înclinată la 45 de grade, în
cerc alb, pe un fundal roşu). Chiar şi aşa, putem vorbi de o practică
neuniformă la nivel internaţional, având în vedere că interzicerea
secerei şi ciocanului, simbolurile comunismului, a fost considerată de către Comisia de la Veneţia drept o încălcare a drepturilor omului.
Dacă mâine cineva ar face un genocid în numele creioanelor, am interzice creioanele? Dacă cineva ar săvârşi crime împotriva umanităţii în numele dungilor, am scoate zebrele în afara legii?
Ce simboluri sunt legionare? Guvernarea Antonescu interzisese vopsirea băncilor, caselor, firmelor etc. în culoarea verde, iar cei care foloseau culoarea verde în exteriorul unui imobil sau în materiale publicitare intrau în atenţia Serviciului Special de Informaţii (SSI) şi erau obligaţi să schimbe culoarea.
În ultimii ani, două forme de cruci româneşti au fost considerate de către Institutul Naţional pentru Studiul Holocaustului „Elie Wiesel” drept simboluri fasciste şi legionare:
-
gardul de fier, adică crucea cu trei braţe, asemănătoare crucii
cavalerilor de Ierusalim. Iniţial simbol al studenţilor întemniţaţi,
creat de Corneliu Zelea-Codreanu, simbolizând gratiile de la celula închisorii, a fost adoptat de Legiunea Arhanghelul Mihail. În
această situaţie INSH-EW s-a sesizat cu privire la o siglă din str.
Iacob Negruzzi din Bucureşti unde apare această cruce. Însă, ea este
prezentă şi în motivele tradiţionale din portul românesc.
Simbolurile interzise de prezenta lege constituie corpuri delicte prin care pot fi săvârşite sau care înlesnesc înfăptuirea infracţiunilor prevăzute aici, intrând sub regimul confiscării speciale (art. 112 NCP). Astfel, drapelele, emblemele, insignele, uniformele, precum şi orice alte asemenea însemne pot fi confiscate.
În baza acestei prevederi avem un abuz prin sentinţa penală 292/S/2003 a Tribunalului Braşov, prin care numitului G.O. i-au fost confiscate zeci de cărţi din domiciliu, precum şi calculatoarele de la firmă şi din domiciliu în vederea percheziţiei. Cărţile, printre care şi volume de poezii de Radu Gyr, au fost considerate „corpuri delicte”, care ar fi ajutat la săvârşirea infracţiunii de promovare a ideilor fasciste, xenofobe etc. În urma recursului formulat de inculpat, Curtea de Apel Braşov a casat hotărârea stabilind nevinovăţia numitului G.O.
În aceeaşi măsură, este o absurditate a considera că o anumită formă de salut poate promova vreuna dintre concepţiile sau doctrinele prevăzute la lit. a). Salutul numit astăzi greşit „nazist” sau „fascist” este de fapt vechiul salut roman.
În definitiv, ce vom face în situaţia în care fasciştii şi xenofobii îşi vor asuma, cu timpul, majoritatea simbolurilor, sloganelor şi formulelor de salut uzuale, în vederea răspândirii concepţiilor prevăzute la lit. a)? Le vom interzice şi pe acelea? Dintr-un anumit punct de vedere, numărul simbolurilor, sloganelor şi formulelor de salut care pot fi inventate este limitat. În felul acesta, cu timpul, vom risca să rămânem fără posibilitatea de a mai folosi simboluri, slogane sau formule de salut create într-o anumită cultură, deoarece ele au fost preluate de un grup sau de o altă cultură, care le-a folosit în sensul promovării concepţiilor de la lit. a).
Infracţiunile contra păcii şi infracţiunile conta umanităţii (cărora le este asimilat şi genocidul) reprezintă două categorii penale speciale, definite în baza Cartei de la Londra din 8 august 1945, prin care s-au pus bazele Tribunalului de la Nürnberg. Aceste infracţiuni intră exclusiv în competenţa instanţelor penale internaţionale, cum ar fi Tribunalul pentru fosta Iugoslavie, Tribunalul Penal Internaţional pentru Rwanda, Curtea Penală Specială pentru Sierra Leone etc. De asemenea, în 1945 au fost definite şi crimele de război, excepţia fiind că acest tip de infracţiuni puteau fi judecate şi de tribunale naţionale, existând deja reglementări în ceea ce priveşte conduita în război încă din secolul al XIX-lea, prin Convenţiile de la Haga şi Geneva.
Condamnarea „criminalilor de război” în România s-a făcut iniţial prin decretul-lege nr. 50 din 18 ianuarie 1945, urmând a fi dat un al doilea decret-lege cu nr. 51 pentru „crime de dezastrul ţării”. Prevederile acestor acte normative erau destul de largi, ieşind cu mult din spectul uzanţei internaţionale în ceea ce priveşte condamnarea crimelor de război. Scopul real era cel de a elimina toţi adversarii Partidului Comunist Român, adică aproape pe toţi cei care fuseseră încadraţi în aparatul de stat înainte de 23 august 1944 sau care susţinuseră războiul împotriva URSS (militari, preoţi, intelectuali, tineri etc.).
Cum prevederile celor două acte normative nu au fost îndeajuns pentru guvernul comunist instalat în luna martie, a fost promulgată pe 24 aprilie Legea 312/1945 prin care erau unite practic cele două decrete-lege anterioare, considerându-se „crimele de dezastrul ţării” drept crime de război, şi erau adăugate o serie de alte situaţii pentru ca anumite categorii de funcţionari publici şi de persoane fizice să poată fi incriminate. Aceste „crime” erau judecate în adevărate procese-simulacru de către Tribunalele Poporului, instanţe politizate şi neconstituţionale prin faptul că în completele de judecată şi în acuzare făceau parte persoane fără studii juridice, delegate de către partidele de guvernământ (în special de comunişti), care aveau putere deplină, putând emite mandate de arestare. Funcţionarii publici, inclusiv militarii până la gradul de căpitan, erau obligaţi să urmeze ordinele şi să ofere asistenţă acestor acuzatori publici. În cadrul acestor procese, de cele mai multe ori, nu se permitea acuzatului reprezentarea de către un avocat al său, ci se delega un avocat din oficiu care, de fapt, îl incrimina şi mai mult pe cel judecat.
Legislaţia românească actuală în baza căreia pot fi casate aceste hotărâri abuzive, Legea 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora şi Decretul-Lege 3/1990 privind aministierea unor infracţiuni şi graţierea unor pedepse, permit casarea acestor hotărâri doar prin admiterea unei cereri de constatare a caracterului politic al condamnării, care se depune la Tribunal. Problemele legate de această procedură decurg din obligarea instanţelor de judecată de a hotărî dacă activitatea în Mişcarea Legionară este sau nu activitate fascistă, punct asupra căruia vom stărui în comentariul literei f) a prezentului articol.
Noua modificare a articolului încalcă şi suveranitatea naţională a României (art. 2 din Constituţie), precum şi principiul separării puterilor în stat prin faptul că sunt recunoscute hotărârile instanţelor statelor străine în ceea ce priveşte crimele de război şi crimele împotriva umanităţii, în afara contextului Nürnberg. Asta înseamnă că Statul Român recunoaşte de jure inclusiv hotărârile instanţelor sovietice date împotriva sutelor de mii de români deportaţi din Basarabia şi Bucovina, care au fost consideraţi criminali de război de către URSS pentru că erau români. De asemenea, Statul Român recunoaşte de jure şi hotărârile instanţelor maghiare de la 1848-1849 date împotriva românilor care au luptat alături de Avram Iancu, precum şi orice alte condamnări date de vreo instanţă străină. Practic, asistăm la o extrădare post-mortem a românilor care au fost condamnaţi vreodată de o instanţă a unui stat străin.
Ultima noutate este cea a exonerării cultului persoanelor condamnate pentru crime împotriva păcii, adică pentru încălcarea normelor de drept internaţional în ceea ce priveşte declanşarea şi încheierea unui război.
Numele organizaţiei era Legiunea „Arhanghelul Mihail”, înfiinţată în 1927. Garda de Fier este numele unei organizaţii înfiinţate de Corneliu Zelea-Codreanu în 1930, cu rolul exclusiv de a combate comunismul în România, în care a fost invitat tineretul vremii, indiferent de culoarea lui politică. Neparticiparea tineretului de altă orientare politică decât cea legionară a făcut ca iniţiativa lui Codreanu să rămână, în fapt, doar un prilej de atragere a tineretului, numele organizaţiei iniţiate ajungând să devină, prin asociere dar nu prin organizare, omonim cu cel al Legiunii. Garda de Fier a fost şi expresia politică a Legiunii în perioada 1930-1934.
Partidul Totul Pentru Ţară a fost doar expresia politică a Mişcării Legionare, din care făceau parte până la circa 10.000 dintre membrii Legiunii. Legiunea Arhanghelul Mihail nu a fost un partid politic, ci o mişcare civică şi socială Până la formarea Partidului Totul Pentru Ţară în 1935, Mişcarea a mai avut expresie politică „Gruparea Corneliu Zelea-Codreanu” în perioada anilor 1928-1930. În 1937 Legiunea număra aproximativ un milion de membri, dintre care doar 1% erau angajaţi propriu-zis în activităţile partidului.
Dacă Mişcarea Legionară ar fi fost într-adevăr o organizaţie fascistă, acestă literă nu ar mai fi avut sens să fie introdusă, întrucât OUG 31/2002 deja incrimina organizaţiile fasciste. În expunerea de motive ataşată proiectului legii 217/2015, condamnarea Mişcării Legionare se face în baza unei definiţii din Dicţionarul Explicativ al Limbii Române şi a unei casete informative dintr-un manual de istorie pentru liceu.
Mişcarea Legionară nu a fost condamnată de Tribunalul Militar Internaţional de la Nürnberg şi nici de vreo altă instanţă internaţională sau românească.
Definirea unei organizaţii prin intermediul unei legi este o încălcare a libertăţii de asociere şi, mai mult, o încălcare a libertăţii de exprimare şi de conştiinţă. Stabilirea caracterului unei organizaţii care a activat în trecut este o problemă care poate fi dezbătută doar în context academic de istorici, sociologi, antropologi etc., nicidecum printr-un text de lege, cu excepţia situaţiei când respectiva organizaţie, în calitate de persoană juridică cu calitate procesuală activă, se face vinovată de săvârşirea unor infracţiuni (împotriva ordinii constituţionale sau infracţiuni contra umanităţii). Această dezbatere ar trebui bazată pe teoriile privind fascismul, care includ definiţii şi caracteristici. Mişcarea Legionară are doar câteva elemente comune cu fascismul european, care ţin mai mult de spiritul epocii, decât de congruenţe doctrinare, concluzie la care au ajuns majoritatea cercetătorilor care au aprofundat cu profesionalism acest subiect.
Mişcarea Legionară nu a avut niciodată personalitate juridică, înafară de expresiile ei politice care îşi bazau personalitatea pe legile electorale. Personalitatea juridică a expresiilor politice ale Mişcării (Garda de Fier şi Partidul Totul pentru Ţară) au fost singurele dizolvate de către guvernele interbelice, înaintea alegerilor parlamentare, în vederea eliminării concurenţei electorale. Aceste dizolvări au fost întotdeauna contestate de către legionari şi declarate ca ilegale de către instanţele de judecată.
În expunerea de motive anexată proiectulului legii, Mişcarea Legionară este prezentată drept fascism importat, deşi toţi cercetătorii fac referire la caracterul authohton al acestei organizaţii. Temeiurile juridice invocate de iniţiatori au fost contestate de către Guvern prin punctul de vedere. Legea 51/1991 privind siguranţa naţională a României, dată în contextul fragil al anilor ’90, pune la un loc comunismul, fascismul şi legionarismul în rândul ameninţărilor la adresa securităţii statului, acestea nefiind considerate, astfel, per se, drept infracţiuni. Motivarea pe baza faptului că anumite instanţe nu au dat hotărâri în virtutea interpretării dorită de către iniţiator, acesta considerând drept „reglementare” o hotărâre favorabilă cauzei sale, reprezintă un grav atac la adresa independenţei justiţiei şi a principiului separării puterilor în stat.
Dezbaterea în ceea ce priveşte considerarea Mişcării Legionare drept organizaţie fascistă sau nu de către instanţele de judecată pleacă de la problema casării condamnărilor cu caracter politic preluate sau date de către regimul comunist, precum şi de la problema recunoaşterii calităţilor de luptător anticomunist sau deţinut politic şi dobândirea drepturilor la pensie şi despăgubiri. OUG 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă, prin art. 2 alin (2) nu se aplică „persoanelor condamnate pentru infracţiuni contra umanităţii sau celor în cazul cărora s-a dovedit că au desfăşurat o activitate cu caracter fascist în cadrul unei organizaşii sau mişcări de acest fel”. Legea 221/2009 „nu se aplică persoanelor […] condamnate pentru că au desfăşurat o activitate de promovare a ideilor, concepţiilor sau doctrinelor rasiste şi xenofobe, precum ura şi violenţa pe motve etnice, rasiale sau religioase, superioritatea unor rase şi inferioritatea altora, antisemitismul, incitarea la xenofobie”. Astfel, au fost date hotărâri în care Mişcarea Legionară nu este considerată organizaţie fascistă (ex. decizia nr. 745/12.07.1995, Curtea de Apel Suceava) şi hotărâri precum cea invocată de iniţiatorii legii.
Pe considerentul că Mişcarea Legionară ar fi fost o organizaţie fascistă, un deputat PNL a promovat un proiect de lege materializat în Legea 43/2012 de modificare a Legii 221/2009, prin care condamnările date de guvernarea Antonescu prin Legea 80/1941 nu mai erau considerate condamnări cu caracter politic.
Legat de caracterul criminal şi terorist atribuit de anumiţi oameni Mişcării, facem precizarea că infracţiunile săvârşite în nume propriu de persoane individuale, care sunt membre ale unei organizaţii, nu pot constitui temei de drept pentru considerarea organizaţiei respective drept responsabile de săvârşirea infracţiunii. Pentru ca o organizaţie să poată fi considerată criminală, aceasta trebuie să îndeplinească mai multe condiţii: să aibă clar scopul săvârşirii de crime, să fie bine definite intenţiile fiecăruia dintre făptuitorii individuali, să existe o angajare de grup în vederea procurării obiectelor care vor înlesni făptuirea crimei, conducerea organizaţiei să ordoneze sau să fie direct responsabilă de săvârşirea unor crime etc.
Chiar dacă o organizaţie este condamnată drept criminală, acest fapt nu atrage automat răspunderea penală a membrilor săi care, legal, răspund fiecare în parte pentru faptele lor. Cel mai bun exemplu de practică judiciară în acest sens este reprezentat de procesele denazificării din Germania postbelică. SS-ul a fost condamnat drept organizaţie criminală şi anticonstituţională, responsabilă de crime împotriva umanităţii şi genocid. Conducerea organizaţiei a fost anchetată şi condamnată la Nürnberg, dar ofiţerii şi subofiţerii au fost anchetaţi fiecare în parte. Dintre aceştia, doar o parte au fost condamnaţi, adică cei asupra cărora s-a putut face dovada săvârşirii vreunei infracţiuni. Astfel, subliniem că nu pot fi reţinute acuzaţiile cum că Mişcarea Legionară a fost o organizaţie criminală şi teroristă.
Un exemplu în lămurirea problemei îl reprezintă crimele comise de Croaţia în timpul regimului lui Ante Pavelić împotriva sârbilor (între 220.000 şi 300.000 de victime). În viziunea dictatorului croat, aceste crime au fost comise în numele catolicismului. Totuşi, catolicismul nu a fost condamnat. Reţinem din uzanţa instanţelor penale internaţionale că făptuirea de infracţiuni contra păcii şi umanităţii în numele unei idei nu duce la condamnarea ideii respective decât dacă ideea în sine îndeamnă explicit la săvârşirea infracţiunilor în cauză.
Este ciudată că iniţiatorii legii au condamnat Mişcarea Legionară, care nu a susţinut niciodată exterminarea evreilor, dar nu au condamnat şi cuzismul, al cărui doctrinar - A.C. Cuza - susţinea exterminarea şi deportarea tuturor evreilor din România.
Pedeapsa este disproporţionată în raport cu fapta, cu celelalte pedepse din lege şi cu pedepsele acordate pentru diverse infracţiuni, precum viol (între 3 şi 10 ani, 218 NCP), ucidere din culpă (între 2 şi 7 ani, 192 NCP), propaganda pentru război (între 2 şi 7 ani, 405 NCP), sclavia (între 3 şi 10 ani, 209 NCP), traficul de persoane, traficul de minori (între 3 şi 10 ani, 211 NCP), proxenetism (între 2 şi 7 ani, 213 NCP), furtul calificat (3-10 ani, 229 NCP).
Deţinere în vederea răspândirii ar putea fi considerată şi stocarea pe o unitate de stocare (hard-disk, DVD/CD, stick USB etc.) de „simboluri fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe”, dacă se probează intenţia de răspândire prin copiere sau publicare pe internet.
Considerăm acest articol ca fiind redundant având în vedere că promovarea concepţiilor de la art. 2 lit. a) oricum intra sub incidenţa art. 369 NCP privind incriminarea incitării la ură şi discriminare, coroborat cu art. 184 NCP, privind săvârşirea de infracţiuni în public.
O problemă este reprezentată de posibilele contestări ale legalităţii numelor unor persoane juridice după publicarea în Monitorul Oficial a legii 217/2015, întrucât judecarea unor astfel de situaţii nu ar ţine cont de principiul retroactivităţii legii, interzicerea făcându-se ex post facto.
sursa: activenews.ro
articol conex: Comunicat al Federaţiei Comunităţilor Evreieşti pe tema legii antilegionare
CAPITOLUL I - Dispoziţii generale
Art. 1
Pentru prevenirea şi combaterea incitării la ură naţională, rasială sau religioasă, la discriminare şi la săvârşirea de infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război, prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează interzicerea organizaţiilor, simbolurilor şi faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război.
Asupra acestui punct am stăruit în comentariul de la art. 2 lit. c). Odată cu legea 217/2015, OUG 31/2002 nu mai interzice doar organizaţiile şi simbolurile, ci şi faptele cu caracterul menţionat.
Totodată, legionarismul este interzis sub orice manifestare, alături de fascism, rasism sau xenofobie.
Problemele care decurg de aici se desprind din sensul larg al faptelor cu caracter legionar, între care intră şi ajutorarea aproapelui, camaraderia, organizarea de tabere de muncă voluntară etc. Această formulare este parcă inspirată din rechizitoriile justiţiei staliniste din România anilor de după cel de-al Doilea Război Mondial, în care era considerat drept „ajutor legionar” orice sumă de bani sau orice ajutor, indiferent de natură, oferit unei persoane care a făcut parte din Mişcarea Legionară. Asupra acestor aspecte vom insista în comentariul de la art. 2 lit. f).
Art. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă: a) prin organizaţie cu
caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob se înţelege orice grup
format din trei sau mai multe persoane, care îşi desfăşoară activitatea
temporar sau permanent, în scopul promovării ideilor, concepţiilor sau
doctrinelor fasciste, legionare,
rasiste sau xenofobe, precum ura şi violenţa pe motive etnice, rasiale
sau religioase, superioritatea unor rase şi inferioritatea altora,
antisemitismul, incitarea la xenofobie, recurgerea la violenţă pentru
schimbarea ordinii constituţionale sau a instituţiilor democratice,
naţionalismul extremist. În această categorie pot fi incluse
organizaţiile cu sau fără personalitate juridică, partidele şi mişcările
politice, asociaţiile şi fundaţiile, societăţile reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
orice alte persoane juridice care îndeplinesc cerinţele prevăzute la
prezenta literă;
Comentariu: Prin legea 217, a fost impus faptul că idei sau concepţii precum „ura
şi violenţa pe motive etnice, rasiale sau religioase, superioritatea
unor rase şi inferioritatea altora, antisemitismul, incitarea la
xenofobie, recurgerea la violenţă pentru schimbarea ordinii
constituţionale sau a instituţiilor democratice, naţionalismul
extremist” aparţin doctrinei legionare. Stabilirea acestui fapt
este în responsabilitatea istoricilor, sociologilor etc. şi nicidecum în
seama politicului. Organizaţie cu caracter legionar va fi considerat
doar grupul din trei sau mai multe persoane care promovează concepţiile
enumerate anterior. O parte dintre ele pot genera interpretări haotice
şi abuzive:
- superioritatea unor rase şi inferioritatea altora; eşti rasist dacă susţii că rasa negroidă este mai rezistentă la căldură decât cea caucasiană?
- naţionalismul extremist; ce se poate înţelege prin aceasta?
Prin formularea generală, se poate înnţelege că o organizaţie cu
caracterul indicat de lege poate fi considerat chiar şi un grup de trei
sau mai multe persoane care s-au întâlnit, chiar şi în spaţiu privat,
pentru o perioadă scurtă de timp, în care au fost de acord cu una din
ideile incriminate.
b) prin simboluri fasciste, legionare,
rasiste sau xenofobe se înţelege: drapelele, emblemele, insignele,
uniformele, sloganurile, formulele de salut, precum şi orice alte
asemenea însemne, care promovează ideile, concepţiile sau doctrinele
prevăzute la lit. a);
Dacă mâine cineva ar face un genocid în numele creioanelor, am interzice creioanele? Dacă cineva ar săvârşi crime împotriva umanităţii în numele dungilor, am scoate zebrele în afara legii?
Societatea are mecanismele ei proprii de auto-reglare şi definire a
memoriei. Nu poţi să condamni mijloacele utilizate de regimul precedent
folosind aceleaşi mijloace.
Ce simboluri sunt fasciste? Unul dintre ele este fascia, o secure
îmbrăcată într-un mănunchi de nuiele, care era utilizată în procesiunile
din Imperiul Roman. A ajuns să fie considerat simbol fascist pentru că a
dat numele mişcării iniţiate de Benito Mussolini în Italia. Acest simbol „fascist” apare şi pe stema Poliţiei Române (FOTO).
Ce simboluri sunt legionare? Guvernarea Antonescu interzisese vopsirea băncilor, caselor, firmelor etc. în culoarea verde, iar cei care foloseau culoarea verde în exteriorul unui imobil sau în materiale publicitare intrau în atenţia Serviciului Special de Informaţii (SSI) şi erau obligaţi să schimbe culoarea.
În ultimii ani, două forme de cruci româneşti au fost considerate de către Institutul Naţional pentru Studiul Holocaustului „Elie Wiesel” drept simboluri fasciste şi legionare:
-
crucea celtică, adică crucea încadrată într-un cerc, întâlnită mai ales
în arta populară a lemnului în Maramureş. Acest simbol a fost asumat de
Frontul Naţional European, o confederaţie de organizaţii considerate de
extremă dreapta, din care face parte şi Noua Dreaptă, care are acelaşi
simbol. În baza acestui fapt, INSH-EW a solicitat Primăriei Municipiului
Bucureşti eliminarea troiţei din mijlocul sensului giratoriu din Piaţa
Romană, care este o cruce maramureşeană de lemn, asemănătoare unei cruci
celtice, având ca motiaţie că ar fi „un simbol fascist”;
Simbolurile interzise de prezenta lege constituie corpuri delicte prin care pot fi săvârşite sau care înlesnesc înfăptuirea infracţiunilor prevăzute aici, intrând sub regimul confiscării speciale (art. 112 NCP). Astfel, drapelele, emblemele, insignele, uniformele, precum şi orice alte asemenea însemne pot fi confiscate.
În baza acestei prevederi avem un abuz prin sentinţa penală 292/S/2003 a Tribunalului Braşov, prin care numitului G.O. i-au fost confiscate zeci de cărţi din domiciliu, precum şi calculatoarele de la firmă şi din domiciliu în vederea percheziţiei. Cărţile, printre care şi volume de poezii de Radu Gyr, au fost considerate „corpuri delicte”, care ar fi ajutat la săvârşirea infracţiunii de promovare a ideilor fasciste, xenofobe etc. În urma recursului formulat de inculpat, Curtea de Apel Braşov a casat hotărârea stabilind nevinovăţia numitului G.O.
În aceeaşi măsură, este o absurditate a considera că o anumită formă de salut poate promova vreuna dintre concepţiile sau doctrinele prevăzute la lit. a). Salutul numit astăzi greşit „nazist” sau „fascist” este de fapt vechiul salut roman.
În definitiv, ce vom face în situaţia în care fasciştii şi xenofobii îşi vor asuma, cu timpul, majoritatea simbolurilor, sloganelor şi formulelor de salut uzuale, în vederea răspândirii concepţiilor prevăzute la lit. a)? Le vom interzice şi pe acelea? Dintr-un anumit punct de vedere, numărul simbolurilor, sloganelor şi formulelor de salut care pot fi inventate este limitat. În felul acesta, cu timpul, vom risca să rămânem fără posibilitatea de a mai folosi simboluri, slogane sau formule de salut create într-o anumită cultură, deoarece ele au fost preluate de un grup sau de o altă cultură, care le-a folosit în sensul promovării concepţiilor de la lit. a).
c) prin
persoană vinovată de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra
umanităţii şi de crime de război se înţelege orice persoană condamnată
definitiv de către o instanţă judecătorească română ori străină sau prin
orice hotărâre recunoscută în România, potrivit legii, pentru una sau
mai multe infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de
război, precum şi persoana din conducerea unei organizaţii al cărei
caracter criminal a fost constatat prin hotărârea unei instanţe penale
internaţionale;
Comentariu: Noutatea pe care o aduce legiuitorul aici constă în
schimbarea categoriei penale a faptelor pentru care au fost incriminate
persoanele al căror cult alt personalităţii este interzis. În vechea
lege, se făcea referire strictă la persoanele vinovate de „săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii”, adică „orice
persoană condamnată definitiv de către o instanţă judecătorească română
sau străină, printr-o hotărâre recunoscută potrivit legii, pentru una
sau mai multe infracţiuni contra păcii şi omenirii, precum şi orice persoană condamnată de către o instanţă penală internaţională pentru crime de război sau crime contra umanităţii”.
Infracţiunile contra păcii şi infracţiunile conta umanităţii (cărora le este asimilat şi genocidul) reprezintă două categorii penale speciale, definite în baza Cartei de la Londra din 8 august 1945, prin care s-au pus bazele Tribunalului de la Nürnberg. Aceste infracţiuni intră exclusiv în competenţa instanţelor penale internaţionale, cum ar fi Tribunalul pentru fosta Iugoslavie, Tribunalul Penal Internaţional pentru Rwanda, Curtea Penală Specială pentru Sierra Leone etc. De asemenea, în 1945 au fost definite şi crimele de război, excepţia fiind că acest tip de infracţiuni puteau fi judecate şi de tribunale naţionale, existând deja reglementări în ceea ce priveşte conduita în război încă din secolul al XIX-lea, prin Convenţiile de la Haga şi Geneva.
În România, anchetarea, acuzarea şi judecarea persoanelor
suspectate de crime de război s-a făcut înafara prevederilor Cartei de
la Londra, întrucât legile în baza cărora au fost acuzate aceste
persoane au fost promulgate înainte de august 1945, în contextul
ocupaţiei militare URSS şi fără participarea anglo-americanilor. Prin
Convenţia de Armistiţiu din 12 septembrie 1944, România se obliga „să colaboreze cu Înaltul Comandament Aliat (Sovietic) la arestarea şi judecarea persoanelor vinovate de crime de război”.
Astfel, de jure, comandamentul sovietic era îndrituit ca singurul
reprezentant legal al forţelor aliate în România. Acest fapt a fost o
totală excepţie în Europa postbelică, unde anglo-americanii s-au
implicat direct în procesele foştilor combatanţi suspectaţi de crime de
război.
Astfel, s-a dat naştere unor situaţii disproporţionate, cum ar
fi cea dintre România, care a dat o legislaţie şi o jurisprudenţă total
abuzivă în acest sens, şi Ungaria, al cărei lider fascist şi antisemit,
Miklós Horthy, a fost scăpat de anchetare de către americani. Un alt
exemplu este Finlanda, care a avut independenţă în organizarea
tribunalelor după război, unde pedeapsa maximă acordată a fost de 10 ani
de temniţă grea, pe când în România pedeapsa cea mai mare a fost cea cu
moartea, urmată de închisoarea pe viaţă şi 25 de ani de muncă silnică.
Condamnarea „criminalilor de război” în România s-a făcut iniţial prin decretul-lege nr. 50 din 18 ianuarie 1945, urmând a fi dat un al doilea decret-lege cu nr. 51 pentru „crime de dezastrul ţării”. Prevederile acestor acte normative erau destul de largi, ieşind cu mult din spectul uzanţei internaţionale în ceea ce priveşte condamnarea crimelor de război. Scopul real era cel de a elimina toţi adversarii Partidului Comunist Român, adică aproape pe toţi cei care fuseseră încadraţi în aparatul de stat înainte de 23 august 1944 sau care susţinuseră războiul împotriva URSS (militari, preoţi, intelectuali, tineri etc.).
Cum prevederile celor două acte normative nu au fost îndeajuns pentru guvernul comunist instalat în luna martie, a fost promulgată pe 24 aprilie Legea 312/1945 prin care erau unite practic cele două decrete-lege anterioare, considerându-se „crimele de dezastrul ţării” drept crime de război, şi erau adăugate o serie de alte situaţii pentru ca anumite categorii de funcţionari publici şi de persoane fizice să poată fi incriminate. Aceste „crime” erau judecate în adevărate procese-simulacru de către Tribunalele Poporului, instanţe politizate şi neconstituţionale prin faptul că în completele de judecată şi în acuzare făceau parte persoane fără studii juridice, delegate de către partidele de guvernământ (în special de comunişti), care aveau putere deplină, putând emite mandate de arestare. Funcţionarii publici, inclusiv militarii până la gradul de căpitan, erau obligaţi să urmeze ordinele şi să ofere asistenţă acestor acuzatori publici. În cadrul acestor procese, de cele mai multe ori, nu se permitea acuzatului reprezentarea de către un avocat al său, ci se delega un avocat din oficiu care, de fapt, îl incrimina şi mai mult pe cel judecat.
O altă încălcare a Constituţiei din 1923 (în vigoare la acea dată),
mai exact a art. 15, este reprezentată de introducerea pedepsei
confiscării averii care, potrivit legii supreme, nu putea fi instituită
sub nicio formă. Scopul acestei pedepse era deposedarea celor condamnaţi
de bunurile mobile şi imobile, în vederea inducerii unei stări de teamă
în rândurile celora care doreau să se ridice împotriva regimului, dar
şi al eliminării posibilităţii ca bunurile celor condamnaţi să fie
utilizate în sprijinul grupurilor de rezistenţă anticomunistă. Practic,
introducerea în textul legii 217/2015 a aşa-zişilor „criminali de
război” este o recunoaştere a justiţiei staniliste, responsabile de jure
de exterminarea fizică a elitei româneşti şi a rezistenţei
anticomuniste după finele celui de-al Doilea Război Mondial. Dacă se
dorea condamnarea cultului persoanelor condamnate pentru crime de război
de Tribunalul Militar Internaţional de la Nürnberg, trebuia specificat
acest lucru în lege.
Legislaţia românească actuală în baza căreia pot fi casate aceste hotărâri abuzive, Legea 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora şi Decretul-Lege 3/1990 privind aministierea unor infracţiuni şi graţierea unor pedepse, permit casarea acestor hotărâri doar prin admiterea unei cereri de constatare a caracterului politic al condamnării, care se depune la Tribunal. Problemele legate de această procedură decurg din obligarea instanţelor de judecată de a hotărî dacă activitatea în Mişcarea Legionară este sau nu activitate fascistă, punct asupra căruia vom stărui în comentariul literei f) a prezentului articol.
Noua modificare a articolului încalcă şi suveranitatea naţională a României (art. 2 din Constituţie), precum şi principiul separării puterilor în stat prin faptul că sunt recunoscute hotărârile instanţelor statelor străine în ceea ce priveşte crimele de război şi crimele împotriva umanităţii, în afara contextului Nürnberg. Asta înseamnă că Statul Român recunoaşte de jure inclusiv hotărârile instanţelor sovietice date împotriva sutelor de mii de români deportaţi din Basarabia şi Bucovina, care au fost consideraţi criminali de război de către URSS pentru că erau români. De asemenea, Statul Român recunoaşte de jure şi hotărârile instanţelor maghiare de la 1848-1849 date împotriva românilor care au luptat alături de Avram Iancu, precum şi orice alte condamnări date de vreo instanţă străină. Practic, asistăm la o extrădare post-mortem a românilor care au fost condamnaţi vreodată de o instanţă a unui stat străin.
Ultima noutate este cea a exonerării cultului persoanelor condamnate pentru crime împotriva păcii, adică pentru încălcarea normelor de drept internaţional în ceea ce priveşte declanşarea şi încheierea unui război.
d) prin holocaust se înţelege persecuţia sistematică sprijinită de
stat şi anihilarea evreilor europeni de către Germania nazistă, precum
şi de aliaţii şi colaboratorii săi din perioada 1933–1945. De asemenea,
în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, o parte din populaţia
romă a fost supusă deportării şi anihilării.
Comentariu: Această definiţie a holocaustului este discriminatorie,
în sensul în care este restrânsă strict la persecutarea şi anihilarea
evreilor europeni, fără a fi incluşi evreii de origine asiatică sau
africană.
e) prin holocaust pe
teritoriul României se înţelege persecuţia sistematică şi anihilarea
evreilor şi a rromilor, sprijinită de autorităţile şi instituţiile
statului român în teritoriile administrate de acestea în perioada
1940-1944;
Comentariu: Definirea holocaustului pe teritoriul României exclude
teritoriile care nu au aparţinut statului în perioada 1940-1944, precum
Ardealul de Nord, cedat Ungariei prin Diktatul de la Viena din 30 august
1940. Astfel, în condiţiile prezentei legi, negarea holocaustului
realizat de către autorităţile maghiare nu este incriminată. Din
acţiunile Institutului Naţional pentru Studiul Holocaustului „Elie
Wiesel” (INSH-EW), care a oferit consultanţă parlamentarilor iniţiatori
ai proiectului legii 217/2015, deducem că intenţia a fost cea de
exonerare a autorităţilor horthyste pentru crimele din Ardealul de Nord,
având în vedere că institutul nu s-a pronunţat niciodată împotriva
acţiunilor de promovare a ideilor fascismului maghiar şi nici împotriva
cultului persoanelor vinovate de crime împotriva umanităţii, genocid şi
crime de război de etnie maghiară, care au făcut parte din aparatul
administrativ maghiar şi care au persecutat sistematic, în perioada
1940-1944, atât evrei, cât şi români. Constatarea este cu atât mai
hilară cu cât Elie Wiesel, care este preşedinte de onoare al INSH-EW şi
al cărui nume în poartă institutul, este victimă a persecuţiilor
maghiare din Ardealul de Nord.
f) prin Mişcarea Legionară se
înţelege o organizaţie fascistă din România care a activat în perioada
1927-1941 sub denumirile de «Legiunea Arhanghelului Mihail», «Garda de
Fier» şi «Partidul Totul pentru Ţară».
Comentariu:
Numele organizaţiei era Legiunea „Arhanghelul Mihail”, înfiinţată în 1927. Garda de Fier este numele unei organizaţii înfiinţate de Corneliu Zelea-Codreanu în 1930, cu rolul exclusiv de a combate comunismul în România, în care a fost invitat tineretul vremii, indiferent de culoarea lui politică. Neparticiparea tineretului de altă orientare politică decât cea legionară a făcut ca iniţiativa lui Codreanu să rămână, în fapt, doar un prilej de atragere a tineretului, numele organizaţiei iniţiate ajungând să devină, prin asociere dar nu prin organizare, omonim cu cel al Legiunii. Garda de Fier a fost şi expresia politică a Legiunii în perioada 1930-1934.
Partidul Totul Pentru Ţară a fost doar expresia politică a Mişcării Legionare, din care făceau parte până la circa 10.000 dintre membrii Legiunii. Legiunea Arhanghelul Mihail nu a fost un partid politic, ci o mişcare civică şi socială Până la formarea Partidului Totul Pentru Ţară în 1935, Mişcarea a mai avut expresie politică „Gruparea Corneliu Zelea-Codreanu” în perioada anilor 1928-1930. În 1937 Legiunea număra aproximativ un milion de membri, dintre care doar 1% erau angajaţi propriu-zis în activităţile partidului.
Dacă Mişcarea Legionară ar fi fost într-adevăr o organizaţie fascistă, acestă literă nu ar mai fi avut sens să fie introdusă, întrucât OUG 31/2002 deja incrimina organizaţiile fasciste. În expunerea de motive ataşată proiectului legii 217/2015, condamnarea Mişcării Legionare se face în baza unei definiţii din Dicţionarul Explicativ al Limbii Române şi a unei casete informative dintr-un manual de istorie pentru liceu.
Mişcarea Legionară nu a fost condamnată de Tribunalul Militar Internaţional de la Nürnberg şi nici de vreo altă instanţă internaţională sau românească.
Definirea unei organizaţii prin intermediul unei legi este o încălcare a libertăţii de asociere şi, mai mult, o încălcare a libertăţii de exprimare şi de conştiinţă. Stabilirea caracterului unei organizaţii care a activat în trecut este o problemă care poate fi dezbătută doar în context academic de istorici, sociologi, antropologi etc., nicidecum printr-un text de lege, cu excepţia situaţiei când respectiva organizaţie, în calitate de persoană juridică cu calitate procesuală activă, se face vinovată de săvârşirea unor infracţiuni (împotriva ordinii constituţionale sau infracţiuni contra umanităţii). Această dezbatere ar trebui bazată pe teoriile privind fascismul, care includ definiţii şi caracteristici. Mişcarea Legionară are doar câteva elemente comune cu fascismul european, care ţin mai mult de spiritul epocii, decât de congruenţe doctrinare, concluzie la care au ajuns majoritatea cercetătorilor care au aprofundat cu profesionalism acest subiect.
Mişcarea Legionară nu a avut niciodată personalitate juridică, înafară de expresiile ei politice care îşi bazau personalitatea pe legile electorale. Personalitatea juridică a expresiilor politice ale Mişcării (Garda de Fier şi Partidul Totul pentru Ţară) au fost singurele dizolvate de către guvernele interbelice, înaintea alegerilor parlamentare, în vederea eliminării concurenţei electorale. Aceste dizolvări au fost întotdeauna contestate de către legionari şi declarate ca ilegale de către instanţele de judecată.
În expunerea de motive anexată proiectulului legii, Mişcarea Legionară este prezentată drept fascism importat, deşi toţi cercetătorii fac referire la caracterul authohton al acestei organizaţii. Temeiurile juridice invocate de iniţiatori au fost contestate de către Guvern prin punctul de vedere. Legea 51/1991 privind siguranţa naţională a României, dată în contextul fragil al anilor ’90, pune la un loc comunismul, fascismul şi legionarismul în rândul ameninţărilor la adresa securităţii statului, acestea nefiind considerate, astfel, per se, drept infracţiuni. Motivarea pe baza faptului că anumite instanţe nu au dat hotărâri în virtutea interpretării dorită de către iniţiator, acesta considerând drept „reglementare” o hotărâre favorabilă cauzei sale, reprezintă un grav atac la adresa independenţei justiţiei şi a principiului separării puterilor în stat.
Dezbaterea în ceea ce priveşte considerarea Mişcării Legionare drept organizaţie fascistă sau nu de către instanţele de judecată pleacă de la problema casării condamnărilor cu caracter politic preluate sau date de către regimul comunist, precum şi de la problema recunoaşterii calităţilor de luptător anticomunist sau deţinut politic şi dobândirea drepturilor la pensie şi despăgubiri. OUG 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă, prin art. 2 alin (2) nu se aplică „persoanelor condamnate pentru infracţiuni contra umanităţii sau celor în cazul cărora s-a dovedit că au desfăşurat o activitate cu caracter fascist în cadrul unei organizaşii sau mişcări de acest fel”. Legea 221/2009 „nu se aplică persoanelor […] condamnate pentru că au desfăşurat o activitate de promovare a ideilor, concepţiilor sau doctrinelor rasiste şi xenofobe, precum ura şi violenţa pe motve etnice, rasiale sau religioase, superioritatea unor rase şi inferioritatea altora, antisemitismul, incitarea la xenofobie”. Astfel, au fost date hotărâri în care Mişcarea Legionară nu este considerată organizaţie fascistă (ex. decizia nr. 745/12.07.1995, Curtea de Apel Suceava) şi hotărâri precum cea invocată de iniţiatorii legii.
Pe considerentul că Mişcarea Legionară ar fi fost o organizaţie fascistă, un deputat PNL a promovat un proiect de lege materializat în Legea 43/2012 de modificare a Legii 221/2009, prin care condamnările date de guvernarea Antonescu prin Legea 80/1941 nu mai erau considerate condamnări cu caracter politic.
Legat de caracterul criminal şi terorist atribuit de anumiţi oameni Mişcării, facem precizarea că infracţiunile săvârşite în nume propriu de persoane individuale, care sunt membre ale unei organizaţii, nu pot constitui temei de drept pentru considerarea organizaţiei respective drept responsabile de săvârşirea infracţiunii. Pentru ca o organizaţie să poată fi considerată criminală, aceasta trebuie să îndeplinească mai multe condiţii: să aibă clar scopul săvârşirii de crime, să fie bine definite intenţiile fiecăruia dintre făptuitorii individuali, să existe o angajare de grup în vederea procurării obiectelor care vor înlesni făptuirea crimei, conducerea organizaţiei să ordoneze sau să fie direct responsabilă de săvârşirea unor crime etc.
Chiar dacă o organizaţie este condamnată drept criminală, acest fapt nu atrage automat răspunderea penală a membrilor săi care, legal, răspund fiecare în parte pentru faptele lor. Cel mai bun exemplu de practică judiciară în acest sens este reprezentat de procesele denazificării din Germania postbelică. SS-ul a fost condamnat drept organizaţie criminală şi anticonstituţională, responsabilă de crime împotriva umanităţii şi genocid. Conducerea organizaţiei a fost anchetată şi condamnată la Nürnberg, dar ofiţerii şi subofiţerii au fost anchetaţi fiecare în parte. Dintre aceştia, doar o parte au fost condamnaţi, adică cei asupra cărora s-a putut face dovada săvârşirii vreunei infracţiuni. Astfel, subliniem că nu pot fi reţinute acuzaţiile cum că Mişcarea Legionară a fost o organizaţie criminală şi teroristă.
Un exemplu în lămurirea problemei îl reprezintă crimele comise de Croaţia în timpul regimului lui Ante Pavelić împotriva sârbilor (între 220.000 şi 300.000 de victime). În viziunea dictatorului croat, aceste crime au fost comise în numele catolicismului. Totuşi, catolicismul nu a fost condamnat. Reţinem din uzanţa instanţelor penale internaţionale că făptuirea de infracţiuni contra păcii şi umanităţii în numele unei idei nu duce la condamnarea ideii respective decât dacă ideea în sine îndeamnă explicit la săvârşirea infracţiunilor în cauză.
Este ciudată că iniţiatorii legii au condamnat Mişcarea Legionară, care nu a susţinut niciodată exterminarea evreilor, dar nu au condamnat şi cuzismul, al cărui doctrinar - A.C. Cuza - susţinea exterminarea şi deportarea tuturor evreilor din România.
CAPITOLUL II - Infracţiuni şi contravenţii
Art. 3
(1) Constituirea unei organizaţii cu caracter fascist, rasist sau
xenofob se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 15 ani şi interzicerea
unor drepturi.
Comentariu: Pedeapsa închisorii de la 3 la 15 ani este inspirată
din art. 323 Vechiul Cod Penal privind asocierea pentru săvârşirea de
infracţiuni, la care se adaugă interzicerea exercitării unor drepturi.
Astăzi, pedeapsa este în neconcordanţă în raport cu prevederile Noul Cod
Penal, în speţă cele ale art. 367 privind constituirea unui grup
infracţional organizat, unde pedeapsa cu închisoarea este de la 1 la 5
ani.
Pedeapsa este disproporţionată în raport cu fapta, cu celelalte pedepse din lege şi cu pedepsele acordate pentru diverse infracţiuni, precum viol (între 3 şi 10 ani, 218 NCP), ucidere din culpă (între 2 şi 7 ani, 192 NCP), propaganda pentru război (între 2 şi 7 ani, 405 NCP), sclavia (între 3 şi 10 ani, 209 NCP), traficul de persoane, traficul de minori (între 3 şi 10 ani, 211 NCP), proxenetism (între 2 şi 7 ani, 213 NCP), furtul calificat (3-10 ani, 229 NCP).
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi aderarea la o
organizaţie cu caracter fascist, rasist sau xenofob, precum şi
sprijinirea sub orice formă a unei organizaţii având acest caracter.
Comentariu: Iarăşi, pedeapsa este disproporţionată în raport cu fapta. Cel care aderă la o „organizaţie cu caracter fascist, rasist sau xenofob”, văzută
de legiuitor asemenea unui grup infracţional organizat (367 NCP), nu
poate fi pedepsit decât pentru infracţiunile pe care le săvârşeşte
individual. În această situaţie, se aplică regula concursului de
infracţiuni. „Sprijinirea sub orice formă a unei organizaţii având acest caracter”
este înţeleasă drept complicitate la infracţiune. Conform art. 49 NCP,
complicele se sancţionează cu aceeaşi pedeapsă cu cea a autorului.
(3) Tentativa se pedepseşte.
Comentariu: Pedepsirea tentativei în contextul mai sus enunţat este
total abuzivă, întrucât este foarte greu să probezi asemenea fapte.
Singura situaţie în care tentativa constituirii, aderării la şi
sprijinirii unei astfel de organizaţii poate fi probată este fie
recunoaşterea la anchetă a faptei sau prin existenţa unei înregistrări
audio-video sau scrise (olografe), în care persoana anchetată recunoaşte
fapta. O situaţie excepţională ar fi cea în care un grup de trei sau
mai multe persoane, care urmăreşte dobândirea unei personalităţi
juridice, ar introduce ca scop, obiective sau mijloace în actele
constitutive ale asociaţiei, fundaţiei sau societăţii ideile incriminate
de prezenta lege prin art. 2 lit. a).
Art. 4
(1) Confecţionarea, vânzarea,
răspândirea, precum şi deţinerea în vederea răspândirii de simboluri
fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe se pedepsesc cu închisoare de
la 3 luni la 3 ani şi interzicerea unor drepturi.
Comentariu: În vederea probării unei deţineri în vederea
răspândirii, trebuie probată intenţia celei de-a doua acţiuni. Dacă
astfel de obiecte/simboluri au fost răspândite, şi se descoperă care
este sursa răspândirii lor, persoanele responsabile de furnizarea
acestora intră sub incidenţa prezentului paragraf.
Deţinere în vederea răspândirii ar putea fi considerată şi stocarea pe o unitate de stocare (hard-disk, DVD/CD, stick USB etc.) de „simboluri fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe”, dacă se probează intenţia de răspândire prin copiere sau publicare pe internet.
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi utilizarea în public a simbolurilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe.
(3) Nu constituie infracţiune fapta prevăzută la alin. (1) sau (2),
dacă este săvârşită în interesul artei sau ştiinţei, cercetării ori
educaţiei.
Comentariu: Deşi în raportul Comisiei Juridice din Camera
Deputaţilor exista un amendament de eliminare a acestui paragraf, în
varianta finală a legii el nu a mai fost abrogat. Astfel, el reprezintă
singura licărire a respectării Constituţiei şi a drepturilor
fundamentale ale omului de către prezentul act normativ.
Art. 5
Fapta persoanei de a promova,
în public, cultul persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni
de genocid contra umanităţii şi de crime de război, precum şi fapta de a
promova, în public, idei, concepţii sau doctrine fasciste, legionare,
rasiste sau xenofobe, în sensul art. 2 lit. a), se pedepseşte cu
închisoare de la 3 luni la 3 ani şi interzicerea unor drepturi.
Comentariu: În vechea variantă a ordonanţei, era incriminată doar
promovarea prin propagandă, aceasta fiind definită drept „răspândirea în
mod sistematic sau în apologia unor idei, concepţii ori doctrine, cu
intenţia de a convinge şi de a atrage noi adepţi”, reţinându-se aici
necesitatea de a dovedi dacă făptuitorul a avut intenţie sau nu. Odată
cu publicarea legii 217/2015, incriminarea este lărgită la promovarea în
public a acestor concepţii, indiferent de scop.
Considerăm acest articol ca fiind redundant având în vedere că promovarea concepţiilor de la art. 2 lit. a) oricum intra sub incidenţa art. 369 NCP privind incriminarea incitării la ură şi discriminare, coroborat cu art. 184 NCP, privind săvârşirea de infracţiuni în public.
Art. 6
(1) Negarea, contestarea,
aprobarea, justificarea sau minimalizarea în mod evident, prin orice
mijloace, în public, a holocaustului ori a efectelor acestuia se
pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
(2) Negarea, contestarea,
aprobarea, justificarea sau minimalizarea în mod evident, prin orice
mijloace, în public, a genocidului, a crimelor contra umanităţii şi a
crimelor de război, astfel cum sunt definite în dreptul internaţional,
în Statutul Curţii Penale Internaţionale şi în Carta Tribunalului
Militar Internaţional înfiinţat prin Acordul de la Londra, la data de 8
august 1945, şi recunoscute ca atare printr-o hotărâre definitivă a
Curţii Penale Internaţionale, a Tribunalului Militar Internaţional
înfiinţat prin Acordul de la Londra, la data de 8 august 1945, a
Tribunalului Penal Internaţional pentru fosta Iugoslavie, a Tribunalului
Penal Internaţional pentru Rwanda sau a oricărui altui tribunal penal
internaţional înfiinţat prin instrumente internaţionale relevante şi a
căror competenţă este recunoscută de statul român, ori a efectelor
acestora se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu
amendă.
Comentariu: În Franţa, în urma promulgării unei legi a memoriei cu
prevederi similare, o serie de mari istorici au semnat o scrisoare
publică prin care condamnau actul normativ, considerându-l, pe bună
dreptate, o încălcare a libertăţii de exprimare. Niciunul dintre
istorici nu a negat holocaustul şi niciunul nu a fost acuzat de
antisemitism. Astfel de prevederi constituie un precedent periculos pe
baza căruia se vor putea da în viitor alte legi ale memoriei, care să
dicteze populaţiei ce anume să creadă despre un fenomen sau un eveniment
istoric.
(3) Săvârşirea faptelor
prevăzute la alin. (1) şi (2) prin intermediul unui sistem informatic
constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5
ani.
Comentariu: Această prevedere ţinteşte la închiderea unor site-uri,
pagini de socializare, platforme on-line şi se restrânge strict la
faptele prevăzute la art. 6.
Art. 7 - Abrogat
Art. 8 - Abrogat
Art. 9 - Abrogat
Art. 10 - Abrogat
Art. 11 - Abrogat
CAPITOLUL IV - Obligaţiile autorităţilor administraţiei publice
Art. 12
Se interzice ridicarea sau menţinerea în locuri publice, cu
excepţia muzeelor, a unor statui, grupuri statuare, plăci comemorative,
referitoare la persoanele vinovate de săvârşirea infracţiunilor de genocid contra umanităţii şi de crime de război.
Comentariu: În prezentul articol şi în următorul se menţine
problema schimbării categoriei penale a faptelor pentru care au fost
condamnate persoanele ale căror cult al personalităţii este interzis.
Însă, în ceea ce priveşte „ridicarea sau menţinerea în locuri publice,
cu excepţia muzeelor, a unor statui, grupuri statuare, plăci
comemorative” ale acestor persoane, nu este interzisă numai ridicarea în
scop de promovare, ci şi referirea, prin aceasta înţelegându-se că este
interzisă inclusiv ridicarea sau menţinerea de statui şi plăci
comemorative care fac referire la persoane condamnate pentru săvârşirea
de infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război, chiar
dacă sunt ridicate cu scopul indicării faptului că persoana respectivă a
fost condamnată.
Art. 13
(1) Se interzice acordarea numelor persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război unor străzi, bulevarde, scuaruri, pieţe, parcuri sau altor locuri publice.
Comentariu: Aşa cum au prezentat iniţiatorii acestui act normativ,
unul dintre scopurile lui a fost cel de a elimina denumirile unor locuri
publice, precum şi statuile şi plăcile comemorative care poartă numele
sau care fac referire la persoane condamnate pentru crime de război de
către instanţele staliniste. Din nou, se ridică problema comentată pe
larg la art. 2 lit. c).
(2) Se interzice, de asemenea, acordarea numelor persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război unor organizaţii, cu sau fără personalitate juridică.
Comentariu: Prevederile prezentului articol au fost corelate
înainte de modificarea OUG 31/2002 prin Legea 278/2006 cu desfiinţări
persoanei juridice pentru situaţia descrisă mai sus. Prin modificare,
s-au pus în acord prevederile Vechiului Cod Penal cu o serie de legi,
iar problema desfiinţării persoanei juridice a rămas reglementată strict
în Codul Penal, fiind eliminată din ordonanţă. Dacă până în 2006
acordarea numelor persoanelor condamnate pentru infracţiunile de mai sus
era considerată ea însăşi infracţiune, acum este doar interzisă pe cale
administrativă. Astfel, în cazul acordării disponibilităţii de denumire
a unei asociaţii sau fundaţii în baza art. 7 din OG 26/2000, Ministerul
Justiţiei va verifica dacă numele asociaţiei conţine numele unei
persoane condamnate pentru genocid, crime împotriva umanităţii sau crime
de război. În situaţia în care această verificare nu este realizată,
denumirea unei asociaţii sau fundaţii care încalcă prevederile acestui
articol va putea fi contestată în instanţă, soluţia pe care ar putea să o
dea judecătorul fiind obligarea pârâtei asociaţii sau fundaţii la
schimbarea denumirii. Într-o situaţie similară vor sunt şi societăţile
comerciale şi toate celelalte persoane juridice.
O problemă este reprezentată de posibilele contestări ale legalităţii numelor unor persoane juridice după publicarea în Monitorul Oficial a legii 217/2015, întrucât judecarea unor astfel de situaţii nu ar ţine cont de principiul retroactivităţii legii, interzicerea făcându-se ex post facto.
Proiectul legii antiromâneşti, cu numărul PL-X 193/2014, a fost
introdus pe ordinea de zi, în data de 24.06.2015, în procedură de
urgenţă, fără a se respecta termenele prevăzute la art. 69 aliniatul 2
din Regulamentul Camerei Deputaţilor, care prevede obligativitatea
difuzării raportului comisiilor de specialitate cu minimum 5 zile
înainte de votarea în plen. Având în vedere că legea a fost introdusă în
procedură de urgenţă, termenele se înjumătăţesc. Prin urmare, deşi
raportul comisiei juridice trebuia distribuit cu două zile inainte de
votarea în plen, acesta a fost difuzat abia în dimineaţa şedinţei din
data de 24 iunie, contrar prevederilor în vigoare.
Nu doar Legea 217/2015, ci şi OUG 31/2002 în varianta nemodificată
încalcă libertatea de exprimare (art. 30) şi libertatea de conştiinţă
(art. 29), garantate de Constituţie. Încălcarea, în viziunea
legiuitorului, s-ar face în baza art. 53:
(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi
restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru:
apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei
publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea
instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale,
ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o
societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia
care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a
aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.
Apărarea securităţii naţionale de „ameninţarea legionarismului” nu
poate fi justificată în situaţia de faţă. Aşa cum apare menţionat şi în
punctul de vedere al Guvernului vis-a-vis de proiectul legii 217/2015,
clasificarea legionarismului drept ameninţare la adresa securităţii
naţionale prin legea 51/1991 (promulgată în contextul fragil al anilor
’90) nu duce la condamnarea per se a naţionalismului românesc interbelic
drept infracţiune. Prevederile art. 53 din Constituţie sunt astfel
vădit încălcate.
sursa: activenews.ro
articol conex: Comunicat al Federaţiei Comunităţilor Evreieşti pe tema legii antilegionare