Treceți la conținutul principal

O schimbare de mentalitate: Oamenii care nu cumpara nimic

Image result for give awayIntr-o lume a abundentei, exista la nivel global o miscare menita sa schimbe mentalitatile in privinta consumului.

Cu cativa ani in urma, Tamara DiMattina, din Australia, a lansat campania Buy Nothing New Month, cu scopul de a-i incuraja pe oameni ca timp de o luna sa nu cumpere niciun obiect de care nu au stringenta nevoie, potrivit The New Daily.

Interdictia nu se aplica in cazul bunurilor esentiale precum mancarea, medicamentele sau produsele de igiena.

La baza campaniei au stat observarea de-a lungul anilor a modului nechibzuit in care semenii sai isi cheltuiesc banii, precum si preocuparile cu privire la conditiile in care au fost produse bunurile cumparate si la ce se intampla cu acestea atunci cand nu mai sunt folosite.

In loc sa cumpere obiecte noi, oamenii dispun de o multime de alte optiuni, spun sustinatorii campaniei: pot cumpara din magazine second hand, pot imprumuta de la un prieten sau pot inchiria, pot face schimb cu un vecin, pot reutiliza, repara sau recicla, isi pot face propriile lucruri.

Un exemplu este organizarea unui targ pe baza de troc intre prieteni, la care fiecare participant aduce cateva lucruri de care nu are nevoie, se arata pe site-ul Buy Nothing New Month.

Mii de persoane s-au angajat in acest experiment, multi dintre ei afirmand ca au facut astfel economii insemnate, sustine DiMattina.

Interdictie de un an la cumparaturi

Altii au dus ideea de consum cumpatat la un alt nivel. Cait Flanders, din Vancouver, a luat in vara anului trecut decizia de a nu mai cumpara nimic inutil timp de un an, scrie Forbes.

Si-a redus bugetul pentru cafea, a incetat sa mai cumpere carti, reviste, produse cosmetice, produse electronice sau haine, cu exceptia unor obiecte vestimentare necesare, prevazute de la inceput.

De asemenea, a inceput sa isi cultive propriile legume. Pe parcursul anului, femeia in varsta de 30 de ani si-a redus cheltuielile la jumatate din venitul sau si intentioneaza sa prelungeasca interdictia de cumparaturi pentru inca un an.

Daruieste, primeste, nu cumpara

De o mai mare amploare este proiectul Buy Nothing, lansat in Bainbridge Island, Washington, care a adunat intr-un an si jumatate peste 100.000 de membri din 12 tari, potrivit site-ului oficial.

Prin intermediul miscarii este promovata o forma creativa, bazata pe colaborare, de impartire a abundentei inconjuratoare intre membrii comunitatii. Miscarea functioneaza pe baza unor grupuri locale organizate pe .

Oamenii ofera lucruri de care nu mai au nevoie, imprumuta bunuri sau pun la dispozitie, gratuit, diverse servicii, avand posibilitatea sa solicite, la randul lor, bunuri si servicii.

Lucurile nu se vand sau se cumpara si este exclus trocul, proiectul bazandu-se strict pe daruire.

O zi internationala a miscarii se sarbatoreste in a patra vineri a lunii noiembrie, data care coincide, deloc intamplator, cu Black Friday, ziua in care vanzarile explodeaza in magazinele din intreaga lume.

de Camelia Sisea
sursa: ziare.com 

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)