Treceți la conținutul principal

Guan Hanqing, cel mai mare autor al dramei clasice chineze


Guan Hanqing, cel mai mare scriitor de drama clasică chineză (SM Yang / Epoch Times)Guan Hanqing (născut în perioada 1229-1241 şi decedat în perioada 1297-1307, pe timpul dinastiei Yuan) a fost fondatorul dramei Yuan. Fiind cunoscut drept Shakespeare-ul Chinei, el era considerat cel mai mare scriitor de dramă clasică chineză.


Mediul de familie în care a crescut a fost, probabil, unul de medici. De-a lungul vieţii sale, el a fost martorul schimbărilor dramatice prin care a trecut întreaga Chină cucerită de mongoli, care au fondat dinastia Yuan, ca parte a marelui Imperiu Mongol, care se întindea de-a lungul Eurasiei.

Noul sistem de caste aplicat de către mongoli, a plasat chiar şi oamenii de ştiinţă chinezi în clasa cea mai de jos, doar cu un nivel mai înalt faţă de cerşetori în societate, suspectându-i de lipsa loialităţii.

Mulţi cărturari din China, cu educaţie confucianistă excelentă, s-au confruntat cu probleme în societate, refuzând să servească administraţia Yuan. Însă, Guan Hanqing, fiind optimist din fire, a fost capabil să se adapteze aceastei situaţii dificile. El s-a descris pe sine ca fiind: ”Un bob de mazăre uimitor, de aramă, care nu poate fi înecat în aburi, fiert, zdrobit, sau prăjit…”

Asemenea multor altor erudiţi celebri din istoria Chinei, Guan Hanqing nu s-a bucurat de multă faimă şi prosperitate în timpul vieţii sale. Petrecând mult timp printre oamenii de rând, el s-a familiarizat cu modul lor de viaţă. Empatia faţă de cei din jurul său şi faţă de încercările prin care aceştia treceau, i-a inspirat opera dramatică, concentrată asupra suferinţei oamenilor cauzată de nedreptate, precum şi asupra înţelepciunii şi talentelor lor.

Se spune că acest cărturar a colaborat cu multe grupuri de artă teatrală, uneori fiind implicat personal în punerea în scenă a lucrărilor sale.

Guan Hanqing a scris peste 60 de piese de teatru, dintre care au fost păstrate doar 14 (unele fiind chiar capodopere incontestabile). Cele mai multe dintre lucrări înfăţişează femeile de condiţie socială joasă, însă, înzestrate cu integritatea, bunătatea, inteligenţa şi personalitatea lor spirituală, specifică.

De cele mai multe ori, lupta lor curajoasă împotriva forţelor răului, precum şi rezistenţa lor, au fost foarte viu schiţate, iar piesele au beneficiat de reprezentaţii pe scară largă, de-a lungul istoriei, până în zilele noastre.

Dramele lui Guan Hanqing reflectă un spectru larg al vieţii sociale, precum şi ciocnirile de clasă, fundamentale din perioada dinastiei Yuan. În acelaşi timp, fiind un dramaturg cu multe realizări artistice şi cu o experienţă teatrală vastă, Guan Hanqing era un maestru al performanţelor scenografice. Cele mai multe dintre rolurile proprii operelor sale au fost în mod distinctiv şi viu portretizate, prin intermediul conflictelor şi al punctului culminant, ca şi în secvenţele relatate.
Modificările scenice şi rafinamentul structural au fost toate elaborate şi prelucrate, pentru a face piesele chiar mai atrăgătoare publicului. Mai mult decât atât, Guan devenise un expert în utilizarea limbajului cotidian, îmbunătăţind prin acesta calitatea individuală a diverselor sale personaje.

Guan Hanqing şi-a dedicat întreaga viaţă dramaturgiei şi regizării pieselor de teatru. La 700 de ani de la crearea operelor sale, personajele viu creionate în creaţia sa au fost adaptate de către dramarturgi, timp de generaţii întregi. Piesele sale au fost traduse în engleză, franceză, germană şi japoneză.

Guan Hanqing a fost considerat cel mai mare dramaturg al teatrului clasic chinez, fiind uneori supranumit: ”Părintele dramei chineze”.

scrisă de David Wu
sursa: epochtimes-romania.com

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)