Industria cărţii este în agonie.
Considerat cel mai puternic segment cultural din Europa, domeniul a
ajuns în România la cele mai slabe performanţe de după Revoluţie. Două
treimi din edituri au fost închise, în ultimii cinci ani. În plus, mulţi
clienţi preferă să citească variantele electronice, care sunt mult mai
ieftine.
Efectele crizei economice din 2008 se văd și acum în
industria cărții. Multe edituri au fost închise, iar cele care au mai
primit comenzi au renunţat la o parte din angajaţi. Același lucru s-a
întâmplat și în cazul librăriilor tradiționale.
„Am închis masiv în 2009-2010. Bine, masiv pentru noi
înseamnă cam trei-patru magazine pe an, după ce am încercat diverse
forme de a le ține în viață”, spune Marieta Seba, directoarea unei
rețele de librării.
Principalul motiv pentru această situaţie a fost
vânzarea slabă. O singură carte cumpără, în medie, un român într-un an.
Puţin, dacă ne uităm la media europeană. Un locuitor din vest citeşte de
şapte ori mai multe volume.
De altfel şi dezvoltarea tehnologiei a afectat vânzarea de carte.
„Prefer varianta electronică, recunosc. Pur şi simplu e
mai uşor să car un stick decât să am o cameră dedicată unei biblioteci.
Dacă nu ai casă, nu ai cum”, spune unul dintre români.
„Se pot găsi cărţi online la un preţ mult mai mic decât
cel de librărie şi atunci clienţii sunt interesaţi să plătească mai
puţin, atât timp cât se poate”, spune Daniela Smochină, librar.
Au fost şi unele campanii de marketing care au încercat să atragă mai mulţi clienţi. Unele neinspirate, însă, spun editorii.
„Cartea cu ziarul vedeți că zace acum în librării cu 2-3
lei, creând sentimentul unor rebuturi. Industria cărții a ajuns ca
prima ei imagine să fie de rebut”, afirmă Mihail Penescu, președintele
Uniunii Editorilor din România.
Din cele aproximativ 1400 de edituri care au rezistat crizei economice, 65% n-au scos mai mult de zece titluri, anul trecut.
„Noi nu avem un
sistem legislativ care să protejeze industria cărții sau să o sprijine.
Nu avem niște reglementări de breaslă interne”, mai spune Mihail
Penescu, președintele Uniunii Editorilor din România.
Piaţa de carte din România se ridică la aproape100 de
milioane de euro, de 100 de ori mai puțin decât cea din Germania, de
exemplu.
De Digi24