Brancuși, transformat în cyborg. Spot publicitar contestat pentru că i-ar falsifica vocea și cuvintele
Asociația Proiect Urban a reclamat la Consiliul Național al
Audiovizualului (CNA) spotul publicitar care promovează o bancă
comercială, folosind imaginea sculptorului Constantin Brâncuși.
Și asta pentru că, susține Dan Podaru, președintele Asociației Proiect Urban, “prelucrarea electronică utilizată în spotul publicitar a imaginii lui Constantin Brancuși mistifică identitatea reală a marelui artist și creează o falsă confesiune aparent a acestuia”.
“Neexistând un marcaj sau o atenționare asupra faptului că personajul din imagini nu este Constantin Brâncuși este generată impresia unei confesiuni a marelui creator, însă este o falsă confesiune ce poate aduce atingere identității și crezurilor reale ale artistului cu privire la opera sa. În concluzie, spotul publicitar transmite publicului o imagine a unui cyborg, nu a adevăratului artist Constatin Brancuși”, susține reprezentantul Asociației Proiect Urban.
În sesizarea făcută către CNA, Dan Podaru a invocat mai multe articole ale Legii Audiovizualului, care au fost încălcate de acest spot publicitar difuzat pe posturile TV.
Și asta pentru că, susține Dan Podaru, președintele Asociației Proiect Urban, “prelucrarea electronică utilizată în spotul publicitar a imaginii lui Constantin Brancuși mistifică identitatea reală a marelui artist și creează o falsă confesiune aparent a acestuia”.
“Neexistând un marcaj sau o atenționare asupra faptului că personajul din imagini nu este Constantin Brâncuși este generată impresia unei confesiuni a marelui creator, însă este o falsă confesiune ce poate aduce atingere identității și crezurilor reale ale artistului cu privire la opera sa. În concluzie, spotul publicitar transmite publicului o imagine a unui cyborg, nu a adevăratului artist Constatin Brancuși”, susține reprezentantul Asociației Proiect Urban.
În sesizarea făcută către CNA, Dan Podaru a invocat mai multe articole ale Legii Audiovizualului, care au fost încălcate de acest spot publicitar difuzat pe posturile TV.
“Dorim să sesizăm apariția unui
spot publicitar în care animarea fotografiei cu imaginea lui Constantin
Brâncuși prin mijloace electronice lasă impresia unui document autentic,
a unui material documentar de arhivă (învechit prin procedee
cinematografice), însă nu este deloc așa, spotul reprezentând doar o
creație a agenției și nu un document autentic”, susțin reprezentanții
Proiect Urban.
Astfel, potrivit acestora,
publicului îi este prezentată o imagine a lui Constantin Brancuși
generată, electronică, nu una reală, demers care induce în eroare
telespectatorul.
“Agenția de publicitate a creat o
falsă confesiune a marelui artist prin mijloace electronice. În urma
vizionării spotului publicitar, publicul poate rămâne cu impresia că
filmul, aparent documentar, a fost realizat în anul marcat la începutul
reclamei și că această confesiune chiar a avut loc, ceea ce reprezintă o
inducere în eroare și o mistificare a realității, deoarece acestă
filmare nu a avut loc niciodată. Imaginile și animația sunt generate în
manieră computerizată”, se arată în sesizarea trimisă către CNA.
Reprezentanții aceleiași asociații
susțin astfel că sunt manipulate și mistificate identitatea și
credințele personale ale artistului Constantin Brâncuși, prin atribuirea
unei voci care nu aparține marelui sculptor, ci unui actor.
Potrivit contestatarilor, se pare că nu ar exista înregistrări originale de arhivă care să ateste vocea reală a lui Brâncuși.
“Ideile enunțate de personajul
reclamei nu aparțin lui Constantin Brâncuși, ci reprezintă un colaj
realizat din idei disparate. Nu există certitudinea și dovezi clare că
aceste păreri au aparținut marelui artist. În consecință, ideile
enunțate de către personajul Constantin Brâncuși din spotul publicitar
reprezintă numai un colaj, o creație a departamentului de copyright a
agenției, nu un enunț autentic, original”, sunt de părere contestatarii
spotului.
În aceste condiții, contestatarii cer încetarea difuzării spotului TV până la corectarea lui.
Autor: Andreea Secrieru
Sursa: YahooNews