- Aveţi nevoie de o carte sau de o revistă bună, de
un fotoliu lângă fereastră şi de măcar o jumătate de oră liberă, cu
telefonul pus pe silenţios. Apoi, trebuie doar să deschideţi paginile şi
să vă lăsaţi cuprinşi de magia cuvintelor tipărite. Treptat. Mai întâi
creierul şi sistemul nervos, apoi sistemul cardiovascular... întregul
organism va ajunge, gradat, să vibreze, într-un anumit unison cu
plăcerea de a citi. O bucurie discretă, parcă puţin desuetă, cel puţin
în aparenţă, dar cu efecte vindecătoare certe, despre care vom vorbi în
acest articol -
Foarte mulţi dintre "specialiştii" vremurilor noastre clamează, cu un aer doct, că vremea cărţilor şi a revistelor tipărite pe hârtie a murit sau, în tot cazul, este pe cale să apună, fără întoarcere. În viziunea lor, locul cărţilor va fi luat de aşa-numitele e-book-uri (cărţi electronice), nişte dispozitive disponibile de ani buni în magazine, cu ecran tactil, pe care se încarcă fişiere cu mii de cărţi, depozitate pe un card de memorie cât unghia. Apoi - se spune - revistele vor fi complet înlocuite de internet şi de atotputernicele televiziuni, la fel ca ziarele. Oare chiar aşa să fie? Recent, minţi luminate din domeniul computerelor şi al neuroştiinţelor au publicat PE HÂRTIE! - câteva cărţi revoluţionare, despre rolul lecturării cărţilor tipărite, în menţinerea sănătăţii creierului şi a psihicului, dar şi pentru obţinerea unor performanţe intelectuale superioare şi chiar în vindecarea unor boli. Culmea este că taman gălăgioşii şi înfocaţii susţinători ai internetului şi ai informatizării vieţii cotidiene, de acum 10-15 ani, au devenit susţinătorii cei mai energici ai cărţilor tipărite şi ai delimitării vieţii noastre personale, de haosul reţelelor de socializare şi de mass-media agresivă. Cum s-a produs această întoarcere de 180 de grade? Prin ştiinţă. Studii bine elaborate au arătat faptul că sistemul nervos al omului nu este făcut pentru stimularea obositoare şi continuă prin intermediul monitoarelor calculatoarelor şi al televizoarelor, ci, mai degrabă, pentru citit. Apoi, după vreo 50 de ani de televiziune, s-a constatat, prin studii foarte serioase, că orizontul de cunoaştere al oamenilor, capacitatea lor de a crea, de a avea idei originale, novatoare, s-a diminuat îngrijorător de mult, mai ales la telespectatorii permanenţi. În mod enigmatic, cititul cărţilor şi al revistelor de calitate, în forma lor tipărită, este un fel de... elixir pentru creier.
Cum este influenţat creierul de cititul cărţilor
Studiile ştiinţifice făcute pe sute de voluntari din şcoli şi centre universitare au stabilit că citirea cuvintelor scrise pe hârtie generează o capacitate de concentrare net superioară, decât dacă s-ar citi aceleaşi cuvinte pe ecranul unui monitor. Mai mult decât atât, atunci când voluntarii au citit de pe hârtie, capacitatea lor de a face corelaţii şi asocieri inteligente pe textul respectiv s-a dovedit mult mai mare decât atunci când priveau pe ecran. Analiza undelor cerebrale a arătat că însuşi gestul de a întoarce pagina şi atingerea hârtiei au un efect benefic asupra creierului. Pe urmă, în intervalul de câteva secunde, cât ne ia să întoarcem o filă, creierul ia o binemeritată pauză, în care se activează alte porţiuni ale sale, responsabile de sinteză şi analiză, de digerarea informaţiei. Ca atare, cititorii textelor de pe hârtie sunt capabili de performanţe mentale net superioare faţă de cei care folosesc dispozitivele electronice pentru informare. Iar când e vorba de tv, diferenţele sunt mult mai dramatice. Capacităţi cognitive, cum ar fi memoria, discernământul, capacitatea de sinteză, empatia ş.a.m.d. sunt cu până la 70% mai scăzute la cei care preferă televizorul cărţilor, indiferent de gradul de instruire iniţial. De ce? Pentru că uitatul la televizor pune creierul într-o stare de pasivitate, de receptivitate necontrolată la stimuli, alterând, treptat, celelalte capacităţi ale sale. În schimb, cititul are o acţiune mult mai echilibrată, activând zone mai variate din creier şi menţinând şi dezvoltând mult mai multe funcţii ale sale.
Lectura: de la plăcere, la terapie
După cinci decenii de televiziune şi alte două decenii de internet, specialiştii în neurologie şi psihiatrie din Statele Unite s-au văzut confruntaţi cu un val fără precedent de boli şi tulburări care îi afectează, în principal, pe copii şi pe tineri. Procentul copiilor cu autism, sindrom Asperger, depresie, depresie bipolară a crescut într-un ritm cel puţin îngrijorător, de la un an la altul. Noile generaţii au o tendinţă clară de a fi nu doar mai puţin instruite, dar şi mai însingurate, mai vulnerabile psihic şi extrem de instabile emoţional. S-a dovedit că de vină pentru această situaţie, care tinde să devină catastrofală, este neglijarea lor de către cei dragi, precum şi drogarea cu televizorul, jocurile pe calculator şi reţelele de socializare. Dar remediul care ar putea fi?
Foarte mulţi dintre "specialiştii" vremurilor noastre clamează, cu un aer doct, că vremea cărţilor şi a revistelor tipărite pe hârtie a murit sau, în tot cazul, este pe cale să apună, fără întoarcere. În viziunea lor, locul cărţilor va fi luat de aşa-numitele e-book-uri (cărţi electronice), nişte dispozitive disponibile de ani buni în magazine, cu ecran tactil, pe care se încarcă fişiere cu mii de cărţi, depozitate pe un card de memorie cât unghia. Apoi - se spune - revistele vor fi complet înlocuite de internet şi de atotputernicele televiziuni, la fel ca ziarele. Oare chiar aşa să fie? Recent, minţi luminate din domeniul computerelor şi al neuroştiinţelor au publicat PE HÂRTIE! - câteva cărţi revoluţionare, despre rolul lecturării cărţilor tipărite, în menţinerea sănătăţii creierului şi a psihicului, dar şi pentru obţinerea unor performanţe intelectuale superioare şi chiar în vindecarea unor boli. Culmea este că taman gălăgioşii şi înfocaţii susţinători ai internetului şi ai informatizării vieţii cotidiene, de acum 10-15 ani, au devenit susţinătorii cei mai energici ai cărţilor tipărite şi ai delimitării vieţii noastre personale, de haosul reţelelor de socializare şi de mass-media agresivă. Cum s-a produs această întoarcere de 180 de grade? Prin ştiinţă. Studii bine elaborate au arătat faptul că sistemul nervos al omului nu este făcut pentru stimularea obositoare şi continuă prin intermediul monitoarelor calculatoarelor şi al televizoarelor, ci, mai degrabă, pentru citit. Apoi, după vreo 50 de ani de televiziune, s-a constatat, prin studii foarte serioase, că orizontul de cunoaştere al oamenilor, capacitatea lor de a crea, de a avea idei originale, novatoare, s-a diminuat îngrijorător de mult, mai ales la telespectatorii permanenţi. În mod enigmatic, cititul cărţilor şi al revistelor de calitate, în forma lor tipărită, este un fel de... elixir pentru creier.
Cum este influenţat creierul de cititul cărţilor
Studiile ştiinţifice făcute pe sute de voluntari din şcoli şi centre universitare au stabilit că citirea cuvintelor scrise pe hârtie generează o capacitate de concentrare net superioară, decât dacă s-ar citi aceleaşi cuvinte pe ecranul unui monitor. Mai mult decât atât, atunci când voluntarii au citit de pe hârtie, capacitatea lor de a face corelaţii şi asocieri inteligente pe textul respectiv s-a dovedit mult mai mare decât atunci când priveau pe ecran. Analiza undelor cerebrale a arătat că însuşi gestul de a întoarce pagina şi atingerea hârtiei au un efect benefic asupra creierului. Pe urmă, în intervalul de câteva secunde, cât ne ia să întoarcem o filă, creierul ia o binemeritată pauză, în care se activează alte porţiuni ale sale, responsabile de sinteză şi analiză, de digerarea informaţiei. Ca atare, cititorii textelor de pe hârtie sunt capabili de performanţe mentale net superioare faţă de cei care folosesc dispozitivele electronice pentru informare. Iar când e vorba de tv, diferenţele sunt mult mai dramatice. Capacităţi cognitive, cum ar fi memoria, discernământul, capacitatea de sinteză, empatia ş.a.m.d. sunt cu până la 70% mai scăzute la cei care preferă televizorul cărţilor, indiferent de gradul de instruire iniţial. De ce? Pentru că uitatul la televizor pune creierul într-o stare de pasivitate, de receptivitate necontrolată la stimuli, alterând, treptat, celelalte capacităţi ale sale. În schimb, cititul are o acţiune mult mai echilibrată, activând zone mai variate din creier şi menţinând şi dezvoltând mult mai multe funcţii ale sale.
Lectura: de la plăcere, la terapie
După cinci decenii de televiziune şi alte două decenii de internet, specialiştii în neurologie şi psihiatrie din Statele Unite s-au văzut confruntaţi cu un val fără precedent de boli şi tulburări care îi afectează, în principal, pe copii şi pe tineri. Procentul copiilor cu autism, sindrom Asperger, depresie, depresie bipolară a crescut într-un ritm cel puţin îngrijorător, de la un an la altul. Noile generaţii au o tendinţă clară de a fi nu doar mai puţin instruite, dar şi mai însingurate, mai vulnerabile psihic şi extrem de instabile emoţional. S-a dovedit că de vină pentru această situaţie, care tinde să devină catastrofală, este neglijarea lor de către cei dragi, precum şi drogarea cu televizorul, jocurile pe calculator şi reţelele de socializare. Dar remediul care ar putea fi?
Psihologii, împreună cu personalul bibliotecilor publice (care în Occident sunt nişte instituţii extrem de puternice), au avut o iniţiativă care are un succes uimitor: cititul la unison. S-au creat grupuri de terapie şi de sprijin care citesc cu voce tare poezie, proză universală, texte ale marilor religii. Măcar o dată pe săptămână, ei se întrunesc pentru a asculta, reculeşi, cum sunt citite câteva pagini de conducătorul grupului. Apoi au loc discuţii şi comentarii libere, iar restul cărţii va fi citit de fiecare membru al grupului în parte, în zilele următoare, după care are loc o nouă dezbatere. Vă sună a simplu joc sau a cenaclu literar desuet? Ei bine, zeci de mii de oameni, mai ales tineri, bolnavi şi extrem de nefericiţi îşi găsesc alinarea şi chiar tratamentul în acest gen de terapie. Pacienţi cu afecţiuni psiho-emoţionale, pe care nici un medicament nu i-a putut ajuta, şi-au găsit remediu în versetele lui Shakespeare sau în lectura Mahabharatei. Metoda are un asemenea succes, încât a "invadat" şi Marea Britanie, ţările scandinave, Germania, ajungând şi la noi în ţară. Inclusiv în spitalele de oncologie şi în clinicile de geriatrie se practică terapia prin lectură, colectivă sau individuală. Să aflăm în continuare câteva dintre cele mai frecvente indicaţii, pentru acest tip de tratament.
Lectura şi bolile cardiovasculare
Lectura şi Alzheimerul
Această afecţiune are o incidenţă mult mai mică la persoanele care obişnuiesc să înlocuiască uitatul la televizor cu cititul. Interesant este că acest rezultat s-a observat atât la cititorii cu vechi ştate de serviciu, cât şi la cei care abia de câţiva ani au început să descopere bucuria de a citi. Aşadar, persoanele de vârsta a doua şi a treia ar trebui să (re)înceapă să-şi cultive bucuria lecturii, pentru a ţine această afecţiune teribilă deoparte. Şi nu doar prevenirea Alzheimerului se realizează prin lectură, ci şi a tuturor tulburărilor de memorie şi discernământ. Capacitatea de a depune efort intelectual şi chiar de a realiza eficient munci fizice până la vârste înaintate se menţine cu ajutorul lecturii.
Lectura şi bolile psihice la copii
Foarte multe dintre aceste afecţiuni apar sau se agravează mult la copiii şi tinerii care sunt dependenţi de jocurile pe calculator, de reţelele de socializare sau de uitatul le televizor. Iar unul dintre puţinele antidoturi pentru aceste adevărate vicii, care fac ravagii în rândurile tinerei generaţii, este cititul cărţilor. Gradat, pe măsură ce copiii ajung să intre în universul lor, dependenţa de celelalte mijloace de distragere se estompează şi, mai mult, felul lor de a gândi şi de a simţi se însănătoşeşte. Cel mai dificil demers este însă chiar acela de a-i convinge să facă primii paşi în lectură. De regulă, aici funcţionează cel mai bine sistemul de recompense şi oferirea spre citire a unor cărţi cât mai apropiate de sfera lor de preocupări. De pildă, romanele după care s-au făcut ecranizările lor preferate şi din care au derivat chiar jocurile electronice sunt un foarte bun început pentru a se familiariza cu literatura. Apoi, este bine ca părinţii sau cei care se ocupă de ei să citească, la rândul lor, acele cărţi şi să le discute împreună. În felul acesta, copiii vor avea un sentiment nou: acela că ceea ce fac, adică lectura, este înţeles, apreciat şi că lor, ca individualităţi, li se acordă atenţie, că sunt văzuţi. Lectura şi discuţiile pe marginea ei previn şi tratează depresia la copii, sindromul deficitului de atenţie (ADHD), sindromul Asperger.
Lectura şi tulburările de concentrare
Incapacitatea de concentrare, dar şi deficitul de atenţie sau de memorie sunt de foarte multe ori vindecate prin înlocuirea perioadelor de relaxare în faţa televizorului, cu cele de lectură. Cea mai eficientă se dovedeşte aşa-numita lectură activă, în care nu ne limităm doar să citim informaţia, ci facem şi pauze în care reflectăm la ea, ne scriem chiar câteva notiţe despre ceea ce am înţeles. În acest sens, cea mai bună lectură sunt aşa-numitele cărţi pentru dezvoltarea personală, care oferă informaţii din domeniul psihologiei, despre cum ne putem îmbunătăţi relaţiile, performanţele sau viaţa pe ansamblu. Iar în cazul lecturii active, nu doar conţinutul acestor cărţi ne poate ajuta, ci chiar demersul de a citi şi de a procesa ulterior, care obişnuieşte creierul să rămână într-o stare de concentrare perioade din ce în mai lungi de timp. Este însă foarte important să citim cu plăcere lucruri care ne atrag şi ne stârnesc interesul, aşa încât să nu resimţim neapărat un efort de voinţă în acest demers.
Lectura şi bolile grave
scrisă de Ilie Tudor
sursa
sursa foto