Producţia de titluri publicate a crescut semnificativ, în 2012, faţă de cea din anii anteriori, în medie fiind editate 91.86 de titluri, potrivit unui studiu efectuat prin programul PROEDIT pentru Uniunea Editorilor din România (UER). Ca pondere, cea mai mare parte dintre edituri au publicat între 1 şi 30 de titluri (44%), 17% dintre edituri au publicat peste 120 de titluri, iar, pe locul trei, 16% dintre editurile chestionate declară că au publicat între 31 şi 60 de titluri.
Întreprinderile cuprinse în eşantion au
avut în mare parte (61%) o cifră de afaceri sub 500.000 de lei, în timp
ce 17% dintre ele susţin că au înregistrat venituri între 500.000 lei şi
un milion de lei. Ponderea editurilor a căror cifră de afaceri a fost
între un milion de lei şi 15 milioane este de 16%, iar cea cuprinsă
între 15 milioane de lei şi 30 de milioane de lei este de 4%. Doar
pentru 2% dintre edituri cifra de afaceri aferentă anului 2012 depăşeşte
30 de milioane de lei.
S-a mers pe profit
42% dintre editurile care au intrat în
eşantion au înregistrat profit din activitatea de editare pe parcursul
anului 2012. 57% dintre acestea au înregistrat un profit situat sub
pragul de 10.000 de lei, iar, în 57% dintre cazuri, activitatea de
editare a fost sursa principală a profitului înregistrat.
Cele mai mari probleme cu care se
confruntă producţia editorială din România sunt lipsa fondurilor,
costurile ridicate de producţie şi scăderea continuă a consumului de
carte. Printre principalele probleme legate de difuzare sunt costurile
ridicate, consumul redus de carte, lipsa reţelelor de difuzare,
respectiv numărul redus de librării.
"În condiţiile în care piaţa cărţilor din
România a scăzut cu până la 50%, editurile au fost nevoite să se
replieze, aşa cum arată şi studiul, şi să se adapteze la noile condiţii.
Cele mai la îndemână metode pentru a face acest lucru au fost scăderea
tirajelor şi creşterea şi diversificarea numărului de titluri.
Cultura
(în sensul extins al cuvântului, implicând şi educaţia) ar trebui să fie
o prioritate mai mare pentru că un popor este peste cinci ani ceea ce
citeşte acum. La noi, în ultimii cinci ani consumul de carte a scăzut
drastic şi scăderea este continuă, ceea ce ar trebui să fie un semnal de
alarmă pentru toată lumea", a declarat preşedintele UER, Mario Demezzo.
Românii doresc mai multe târguri de carte
Potrivit participanţilor la sondaj,
organizarea târgurilor de carte (58% menţiuni cumulate) este principala
manifestare care ar trebui să fie preocuparea asociaţiilor de profil şi a
viitorului centru naţional.
De asemenea, 79% dintre reprezentanţii
editurilor din România declară că simt nevoia unor publicaţii, site-uri
pe teme profesionale, care să permită apariţia de articole şi dezbaterea
pe forumuri a problemelor comune ale reprezentanţilor breslei.