Treceți la conținutul principal

N-ai bani, n-ai carte


Un studiu prezentat la Berlin de Fundaţia Bertelsmann reconfirmă o realitate cunoscută în Germania de mult. Copiii proveniţi din medii sociale precare nu au aceleaşi şanse la educaţie ca cei din familii cu venituri mari.

Sistemul german de învăţământ e criticat de mult timp, iar conform ultimelor studii, situaţia nu s-a schimbat prea mult faţă de acum 10 ani. Încă din şcoala primară, rezultatele la învăţătură ale copiilor sunt în Germania strâns legate de provenienţa socială.

„Progresele în ceea ce priveşte egalitatea şanselor se fac cu viteza melcului”, a declarat la Berlin Jörg Dräger, membru în conducerea Bertelsmann. În special performanţele la citit lasă de dorit, copiii proveniţi din familii precare rămânând deseori la nivelul programei şcolare din anul precedent.

Problema e una răspândită şi în comunităţile de imigranţi, ai căror copiii au, conform statisticilor, rezultate mai proaste la învăţătură, cel puţin în primii ani de şcoală.

Diferenţe accentuate

Criticile sunt de fapt îndreptate către stat şi politica regională, care nu reuşesc să găsească soluţii viabile pe termen lung pentru îndreptarea acestei situaţii, dar şi către profesori şi părinţi, care nu se implică destul în motivarea copiilor dezavantajaţi social.

O mare parte din imigranţi se înscriu în primul an de şcoală fără cunoştinţe de limbă germană, în timp ce instituţiile de învăţământ duc lipsă de profesori de germană ca limbă străină. Locurile în grădiniţe sunt şi ele limitate.

Pe de altă parte, mai arată studiul Bertelsmann, există prea puţine şcoli cu program prelungit, care ar putea diminua influenţa statutului social asupra rezultatelor la învăţătură. Numărul copiilor care frecventează şcoli cu program prelungit a crescut cu numai 1,2 % faţă de anul 2010, ajungând astfel la 28,1 %. Dräger a mai precizat că dacă extinderea acestor şcoli nu se face rapid, va dura mai mult de 50 de ani, până când toţi copiii ar avea acces la educaţie cu program prelungit.

Rezultatele prezentate la Berlin confirmă un alt studiu, publicat la începutul anului de Fundaţia Vodafone, în care profesorii germani înşişi admiteau în măsură de 96% că performanţele elevilor la şcoală sunt dependente de provenienţa socială. Mai mult decât atât, peste jumătate din cei intervievaţi erau convinşi că diferenţele la învăţătură între copii din pături sociale diferite s-au accentuat, în ultimii ani.

Autoare/Autor Lavinia Pitu, sursa: DW Berlin
Redactor Medana Weident 
  

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)