Treceți la conținutul principal

De ce mai scriu scriitorii de azi?


De ce mai scriu scriitorii de azi - Dragos C. ButuzeaAş fi în stare să pariez că fiecare scriitor, oricât de slab ar fi, se imaginează că va avea succes de public, că-şi va vinde cartea în draci, iar aceasta îl va putea ajuta să iasă din anonimat, că va deveni celebru, presa îi va cere interviuri, cititorii, autografe, iar la cârciumă va primi băutură gratis. Și dacă va avea şi mai mult noroc, vor pica la aşternut niscaiva dame. 


Homer povestea prin cetăţi întâmplările eroilor şi zeilor şi nu ştim dacă o făcea pentru distracţie sau cu scop pedagogic, însă în mod sigur primea hrană şi adăpost în schimb. Petronius şi Apuleius îşi povesteau satirele pentru distracţie. Bocaccio şi Rabelais ironizau unul clerul, celălalt intelighenţia. Cervantes se gândea la un cristos ridicol şi profan. Walter Scott inventa aventuri, de-abia cu moderniştii se schimbă macazul. Balzac vrea să critice moravurile vremii, iar Dickens, sărăcimea capitalistă. Cu Flaubert începem stilul, continuat cu Baudelaire şi decadenţii. Vine Proust şi spune că literatura e viaţa însăşi, apoi Joyce spune că e patria. Ca să vină Beckett şi să arate că literatura e absurdă.

Postmodernismul începe să se întrebe nu doar [ce e] literatura, dar şi ce e viaţa, patria, lumea. Va începe să se joace cu cuvintele, cu semantica, cu kitschul. În paralel cu toate acestea, apar opere literare proaste, iar unele au chiar succes, desigur cele care-şi propun succesul.

Mario Vargas Llosa vorbea despre revoltă, ca motivaţie a scriitorului dintotdeauna. Revolta împotriva lumii. Urît trăiţi, domnilor, spunea Cehov prin povestirile sale. Spre socialism, vor spune alţii.

Ce se întâmplă acum, cu scriitorii?

Într-o lume potopită de cărţi, printre oameni care citesc din ce în ce mai puţin.

Pentru cine mai scriu ei, pentru cei câţiva, care au păstrat acest obicei? Pentru cititorii ocazionali?

Pentru ce scriu? Pentru formă sau pentru conţinut?

La ce se aşteaptă ei? Să revoluţioneze – ca odinioară Zola, sau Tolstoi?

La ce destin se aşteaptă pentru cartea lor?

Care le sunt iluziile?

Ce gândesc când cartea nu li se vinde şi putrezeşte, uitată în cimitirul cărţilor uitate?

Mai poate exista vreun Kafka, vreun Proust, vreun Joyce din nou?

De ce [se] apucă scriitorii de azi de scris? – Din orgoliu? Pentru câştig?

De ce nu sunt tot mai mulţi paşadii?

Se gândesc la posteritate? că poate, cândva, cartea lor va fi descoperită şi apreciată?

Eu, dacă aş scrie, aş face-o pentru propria distracţie sau pentru bani.

sursa: chestiilivrești.blogspot.ro

scris de   
preluat de la sursa

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)