”Tunelul”, de Ernesto Sábato: ”… în orice caz, exista un singur tunel, întunecos şi singuratic: al meu”
Primul său roman, Tunelul (1948), a fost respins de toate editurile, căci, pufneau ele retoric pe nări, ”Ce mare roman ar putea scrie un fizician?!” Camus însă, prieten cu Sábato, nu-l lasă pe acesta la greu, cu una, cu două, și decide să scrie o scrisoare de recomandare către editura Gallimard. Acesta a fost începutul.
În Tunelul, un roman scris la persoana I, Sábato îşi deschide naraţiunea cu prezentarea întregii acţiuni: “E de ajuns să vă spun că sunt Juan Pablo Castel, pictorul care a ucis-o pe Maria Iribarne”.
Se percepe exonerarea, la fel de firesc precum se justifică omorul. Pictorul Juan Pablo Castel, la una dintre expoziţiile sale, a observat-o pe Maria Iribarne atunci când aceasta cerceta un detaliu aproape imperceptibil pentru ochi într-unul dintre tablourile sale, un detaliu subtil pe care mințile mediocre nu l-au zărit. Faptul că această femeie simplă a văzut ceea ce nimeni, niciun critic de artă, nu a văzut, prinde, treptat, o anvergură tot mai mare în mintea lui și marchează o legătură, la nivelul legilor nescrise, între cei doi.
Cu glas tremurat, indignat şi onest, Juan Pablo Castel îşi spune povestea ce se finalizează cu o crimă. La fel de bine, povestea sa poate deveni reală doar după săvârşirea crime.
Pagină, după pagină se trăieşte frustrare. Frustarea personajului ce se indigna din propria-i indignare, dar şi din reverberaţiile frustrării (re)simţite la nivel social. Tunelul este o carte despre (o) viaţă, despre trăiri şi decizii, despre lupta dintre rațional și irațional, atât de violentă și obsedantă. E despre acele decizii pe care ştii că le poţi lua singur, dar eşti la fel de sigur că ”odată ce ai pornit pe acel drum, nu mai e cale de întoarcere”.
Nu este o carte despre resemnare, ci despre bipolaritatea moarte – eros, despre culmile geloziei, despre obsesie. Cuvintele scrise strigă, franc şi tranşant, tot ceea ce, de obicei, este ascuns într-un ambalaj gros şi colorat. Este o carte despre oameni, despre bărbatul al cărui tragedie se traduce prin neputința de a se apropia de o femeie.
În final, gândul este simplu: “în orice caz, există un singur tunel, întunecos şi singuratic: al meu…”
autor: Andrada Lăutaru
sursa