Treceți la conținutul principal

6 sfaturi pentru scris de la John Steinbeck

În 1962, John Steinbeck a primit Premiul Nobel pentru Literatură datorită scrierilor sale realiste şi pline de inventivitate care combină umorul cu o percepţie socială pasionată.

Aceste şase sfaturi pentru scris, enunţate de scriitorul american în acelaşi an în care a primit Nobelul şi publicate în 1975 în revista The Paris Review, ne pot ajuta să înţelegem cum a reuşit Steinbeck o astfel de performanţă. Următoarele, declara scriitorul american, sunt câteva dintre lucrurile pe care a trebuit să le fac ca să nu înnebunesc:

1. Renunţă la ideea pe care vrei să o duci la capăt. Nu te mai gândi la cele 400 de pagini şi scrie doar o pagină pe zi, să ştii că ajută. Apoi, după ce termini, vei fi surprins de fiecare dată.

2. Scrie cât mai liber şi cât mai rapid posibil, aruncă tot pe hârtie. Să nu corectezi şi să nu rescrii nimic până nu ai terminat. De obicei, când rescrii înainte să fi terminat este o scuză pentru a nu continua. Şi de asemenea, acest lucru afectează “afluența” muncii şi ritmul care pot apărea numai în urma unei asocieri inconştiente cu materialul pe care îl scrii.

3. Uită ideea de audienţă generală. În primul rând, audienţa fără nume şi fără chip te va speria de moarte şi în al doilea rând, nu există. Pentru un scriitor, audienţa trebuie să însemne un singur cititor. Mi-am dat seama că mă ajută să-mi aleg o persoană reală pe care o cunosc sau chiar să-mi imaginez o singură persoană pentru care să scriu.   

4. Dacă o scenă sau o secţiune a poveştii pe care o scrii te solicită foarte mult şi tot crezi că nu ai reuşit să-i dai forma dorită, treci peste ea. După ce ai terminat, poţi să revii asupra ei şi s-ar putea să îţi dai seama că motivul pentru care ţi-a dat bătăi de cap este pentru că nu-şi avea locul în acea parte a poveştii.

5. Ai grijă cu scenele de care te îndrăgosteşti. De obicei, îţi vei da seama că astfel de scene nu au contur.

6. Dacă foloseşti dialogul, citeşte cu voce tare pe măsură ce scrii. Doar atunci va suna ca un dialog real.

Dar, paradoxal, în 1963, la un an după ce a enunţat aceste reguli, Steinbeck şi-a exprimat reticenţa faţă de orice reţete miraculoase pentru scris într-o scrisoare adresată unui prieten: Dacă există ceva magic în scrierea unei poveşti, iar eu sunt convins că există, nimeni nu este capabil să reducă acest ceva într-o reţetă care să poată fi transmisă de la o persoană la alta. Formula magică pare să se bazeze numai pe nevoia unui scriitor de a transmite ceva ce el consideră a fi important unui cititor. Dacă scriitorul simte această nevoie, atunci e posibil să existe momente în care să o găsească. Ca scriitor trebuie să percepi acele detalii care face o poveste bună să fie bună, dar şi erorile care fac o poveste să fie proastă. Pentru că o poveste proastă nu este decât o poveste inutilă.

autor:
Augustin Krysta

sursa: hyperliteratura.ro

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)