Treceți la conținutul principal

Ce mare păcat că muzeele tac!

Pe cât de fascinantă e lumea muzeelor, pe atât de regretabilă - ca să nu zic jenantă - este tăcerea din jurul lor.

Situaţia este valabilă - paradoxal? - mai degrabă în Bucureşti decât în provincie şi, fireşte, are excepţiile ei. Cea mai semnificativă - după ştirea mea - este situaţia Muzeului Ţăranului Român, transformat într-un adevărat centru cultural multiartistic şi multimedia. Aici, permanent se întâmplă ceva şi toate evenimentele sunt promovate pe mai toate căile posibile.

Pentru că, să ne înţelegem, nu e vorba numai de bani. Sigur că un muzeu nu are puterea financiară să plătească reclamă TV. Dar, slavă Domnului, există mail-ul, Messenger-ul, blogurile, site-urile, fără a uita promovarea prin "telefonul fără fir", de la om la om, extrem de eficientă.

Ne-am dus copiii în majoritatea muzeelor bucureştene. Mai toate sunt remarcabile prin comorile pe care le adăpostesc, dar mai toate sunt goale, inclusiv în weekend. Şi să nu spuneţi că lumea n-are timpul, dispoziţia şi∕sau aplecarea culturală pentru a vizita muzee. Noaptea Albă a Muzeelor demonstrează, an de an, contrariul. Sau amintiţi-vă cozile de ore care s-au făcut la expoziţia "400 de ani de pictură franceză" de la Muzeul Naţional de Artă!

Cât despre bani, să fim serioşi! Am văzut o superbă expoziţie despre istoria scrisului la Muzeul Literaturii Române, doi adulţi şi trei copii, contra "exorbitantei" sume de 2 (doi) lei... Personalul foarte amabil al muzeului (aflat la acea oră la sfârşitul unei frumoase renovări) ne-a descuiat sălile de expunere, pentru că eram singurii vizitatori, într-o duminică dimineaţa în care vremea potrivnică anula alternativa plimbărilor în parc şi a ieşirilor din Bucureşti.

Aproape la fel de singuri am fost, în aceeaşi zi, în impozantul Muzeu Naţional de Istorie, unde, pe lângă multe altele, există reproducerea Columnei lui Traian şi Tezaurul Naţional - al doilea din Europa ca valoare, din câte se pare!

Singurei am fost şi în Muzeul Naţional de Artă Contemporană - care, e drept, cel puţin în acel moment, nu prea avea cu ce să te atragă, în afara lifturilor exterioare. Aproape singuri am fost, de fiecare dată, la Muzeul Tehnicii din coasta Parcului Carol I. Nici măcar acolo, în parc, nu exista vreun afiş care să te îndemne să faci un popas în spectaculosul teritoriu al ştiinţei, un spaţiu, din păcate, foarte rece, la propriu şi la figurat. Dar exponatele, fie ele şi foarte vechi, sunt atractive, mai ales pentru copii. Rareori ne-am întâlnit cu cineva în Muzeul Militar, extrem de incitant în special pentru băieţi.

În multe muzee n-am prea auzit să se organizeze ceva special, un eveniment atractiv, un program şcolar, un atelier, o PROVOCARE. Spre deosebire de Muzeul Geologic, de pildă, unde - în condiţiile unui patrimoniu relativ puţin atractiv - destul de des se întâmplă ceva. Vizavi, se aşteaptă redeschiderea - într-o formă promisă a fi superspectaculoasă - a bătrânului Muzeu Antipa.

Unde sunt şcolile? Unde sunt grupurile organizate din Casele de Copii? Unde sunt ONG-urile şi instituţiile culturale care să promoveze asemenea bogăţii estetice şi culturale? Probabil au alte preocupări.

Concluzia are doar două cuvinte: e păcat.

Scrisă de de Tudor Călin Zarojanu

TUDOR CĂLIN ZAROJANU (n. 1956) a absolvit secţia de Informatică a Facultăţii de Matematică, Universitatea Bucureşti, cu lucrarea de licenţă "O privire matematică asupra piesei «Romeo şi Julieta»", publicată ulterior de Editura Academiei. A lucrat 12 ani în informatică, pe toate sistemele de calcul şi în toate tipurile de limbaje de programare. Din 1992 lucrează în presă: cotidian, săptămânal, lunar, agenţie de ştiri, radio, TV. A debutat editorial cu volumul de proză scurtă "Viaţa ca troleibuz" (1992, Premiul Uniunii Scriitorilor pentru debut), urmat de biografia "Viaţa lui Corneliu Coposu" (1996, ediţia a doua 2005), romanele "Reluare cu încetinitorul" (1997) şi "Sfârşitul lumii" (2005), culegerea de proză scurtă "Copiii asfaltului" (2007). În prezent lucrează în TVR, fiind realizatorul talk-show-ului "În spatele uşilor deschise", şi este colaborator permanent al Ziarului de Duminică, Revistei Flacăra şi Radio România Cultural.

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)