Cu puţin timp în urmă am participat la mai multe festivaluri de literatură organizate în ţară. Fie că reuneau scriitori din tânăra generaţie, fie că aduceau în prim plan scriitori la început de drum, ele aveau ca scop repoziţionarea scriitorului faţă de propriul debut şi începuturile sale. Zilele trecute, o tânără mă întreba cum poate căuta şi găsi cursuri de creative writing destinate tinerilor nedebutaţi. A trebuit să mă întorc în timp şi să realizez că poate, pe “vremea mea”, exista un mai mare interes faţă de tinerii învăţăcei.
Am avut norocul să particip, în 2005, la primul curs de creative writing organizat la Mănăstirea Râşca de Adi Urmanov, unul dintre cei mai buni scriitori ai începutului anilor 2000, iar acea întâlnire dintre tinerii selectaţi să participe la atelierul de scriere creativă de la Râşca şi Nina Vasile şi Adi Urmanov a schimbat traseul literar al unora dintre noi, debutând la scurt timp.
Dacă acum, în perioada 12-16 iulie 2010, am participat la un curs de scriere creativă organizat la Târgu Jiu, intitulat “Manuscrisul de la Gorj”, mi-am dat seama şi ce responsabilitate voi avea în luna octombrie, când finalitatea acestui “Manuscris de la Gorj” va fi selecţia unui manuscris ce va fi publicat la una dintre editurile de renume. Un debut îţi poate schimba viaţa. Un debut ce trece neobservat te poate însă arunca într-un con de umbră din care nu vei mai putea apoi să ieşi, pentru că, uneori, forţele ce acţionează asupra poeziei sunt strâns legate de felul în care evoluezi şi tu ca om. O lipsă totală de încredere în tine se poate simţi în poezie, un conflict interior între ce simţi că poţi şi ce iese la suprafaţă, o înrăire datorată multiplelor şicane de care vei avea parte ş.a., toate devin un fundal pe care poezia poate să rămână oloagă. Cu atât mai mult, e dificil să prevezi evoluţia cuiva. Sunt atâtea cazuri de poeţi tineri care debutau spectaculos ca apoi să devină nişte replici slabe ale unei autopastişări, încât îmi va fi teamă de această selecţie a “Manuscrisului de la Gorj”. (Nu într-atât încât să nu pot să ajut în cadrul procesului de selecţie.) Orişicum, îmi doresc ca de acum înainte să se organizeze mai multe cursuri de scriere creativă, care sunt necesare înainte de debut, iar uneori chiar şi după, conştientă fiind că în orice fel de condiţii, chiar aprige, o voce autentică, atunci când merită să iasă la iveală, o va face, fie că apare din cel mai îndepărtat colţ al ţării, fie că va avea, ani la rând, parte de piedici multiple.
Andra Rotaru
Am avut norocul să particip, în 2005, la primul curs de creative writing organizat la Mănăstirea Râşca de Adi Urmanov, unul dintre cei mai buni scriitori ai începutului anilor 2000, iar acea întâlnire dintre tinerii selectaţi să participe la atelierul de scriere creativă de la Râşca şi Nina Vasile şi Adi Urmanov a schimbat traseul literar al unora dintre noi, debutând la scurt timp.
Dacă acum, în perioada 12-16 iulie 2010, am participat la un curs de scriere creativă organizat la Târgu Jiu, intitulat “Manuscrisul de la Gorj”, mi-am dat seama şi ce responsabilitate voi avea în luna octombrie, când finalitatea acestui “Manuscris de la Gorj” va fi selecţia unui manuscris ce va fi publicat la una dintre editurile de renume. Un debut îţi poate schimba viaţa. Un debut ce trece neobservat te poate însă arunca într-un con de umbră din care nu vei mai putea apoi să ieşi, pentru că, uneori, forţele ce acţionează asupra poeziei sunt strâns legate de felul în care evoluezi şi tu ca om. O lipsă totală de încredere în tine se poate simţi în poezie, un conflict interior între ce simţi că poţi şi ce iese la suprafaţă, o înrăire datorată multiplelor şicane de care vei avea parte ş.a., toate devin un fundal pe care poezia poate să rămână oloagă. Cu atât mai mult, e dificil să prevezi evoluţia cuiva. Sunt atâtea cazuri de poeţi tineri care debutau spectaculos ca apoi să devină nişte replici slabe ale unei autopastişări, încât îmi va fi teamă de această selecţie a “Manuscrisului de la Gorj”. (Nu într-atât încât să nu pot să ajut în cadrul procesului de selecţie.) Orişicum, îmi doresc ca de acum înainte să se organizeze mai multe cursuri de scriere creativă, care sunt necesare înainte de debut, iar uneori chiar şi după, conştientă fiind că în orice fel de condiţii, chiar aprige, o voce autentică, atunci când merită să iasă la iveală, o va face, fie că apare din cel mai îndepărtat colţ al ţării, fie că va avea, ani la rând, parte de piedici multiple.
Andra Rotaru