Treceți la conținutul principal

Atelierele de scriere creativă neinstituţionalizate, o problemă în România?

Cu puţin timp în urmă am participat la mai multe festivaluri de literatură organizate în ţară. Fie că reuneau scriitori din tânăra generaţie, fie că aduceau în prim plan scriitori la început de drum, ele aveau ca scop repoziţionarea scriitorului faţă de propriul debut şi începuturile sale. Zilele trecute, o tânără mă întreba cum poate căuta şi găsi cursuri de creative writing destinate tinerilor nedebutaţi. A trebuit să mă întorc în timp şi să realizez că poate, pe “vremea mea”, exista un mai mare interes faţă de tinerii învăţăcei.

Am avut norocul să particip, în 2005, la primul curs de creative writing organizat la Mănăstirea Râşca de Adi Urmanov, unul dintre cei mai buni scriitori ai începutului anilor 2000, iar acea întâlnire dintre tinerii selectaţi să participe la atelierul de scriere creativă de la Râşca şi Nina Vasile şi Adi Urmanov a schimbat traseul literar al unora dintre noi, debutând la scurt timp.

Dacă acum, în perioada 12-16 iulie 2010, am participat la un curs de scriere creativă organizat la Târgu Jiu, intitulat “Manuscrisul de la Gorj”, mi-am dat seama şi ce responsabilitate voi avea în luna octombrie, când finalitatea acestui “Manuscris de la Gorj” va fi selecţia unui manuscris ce va fi publicat la una dintre editurile de renume. Un debut îţi poate schimba viaţa. Un debut ce trece neobservat te poate însă arunca într-un con de umbră din care nu vei mai putea apoi să ieşi, pentru că, uneori, forţele ce acţionează asupra poeziei sunt strâns legate de felul în care evoluezi şi tu ca om. O lipsă totală de încredere în tine se poate simţi în poezie, un conflict interior între ce simţi că poţi şi ce iese la suprafaţă, o înrăire datorată multiplelor şicane de care vei avea parte ş.a., toate devin un fundal pe care poezia poate să rămână oloagă. Cu atât mai mult, e dificil să prevezi evoluţia cuiva. Sunt atâtea cazuri de poeţi tineri care debutau spectaculos ca apoi să devină nişte replici slabe ale unei autopastişări, încât îmi va fi teamă de această selecţie a “Manuscrisului de la Gorj”. (Nu într-atât încât să nu pot să ajut în cadrul procesului de selecţie.) Orişicum, îmi doresc ca de acum înainte să se organizeze mai multe cursuri de scriere creativă, care sunt necesare înainte de debut, iar uneori chiar şi după, conştientă fiind că în orice fel de condiţii, chiar aprige, o voce autentică, atunci când merită să iasă la iveală, o va face, fie că apare din cel mai îndepărtat colţ al ţării, fie că va avea, ani la rând, parte de piedici multiple.

Andra Rotaru

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)