Treceți la conținutul principal

José Saramago - Premiul Nobel pentru literatură 1998

José Saramago şi călătoria sa spre înţelesul lucrurilor aproape imposibile

José Saramago, scriitorul care a făcut prin toate romanele sale o pledoarie strălucită pentru fantasmele lucrurilor aproape imposibile care planau asupra unei vieţi explicabile ca fenomen fizic, a trecut în nefiinţă, vineri, 18 iunie 2010, lasând în urmă un destin excepţional şi o serie de parabole de neuitat.

José Saramago s-a născut în 1922, într-un sat din provincia Ribatejo, unde apare în registrul de naşteri ca José de Sousa Saramago. În 1924 pleacă împreună cu părinţii Jose de Sousa şi Maria da Piedale la Lisabona, unde fratele lui, Francisco, decedează. Din cauză că părinţii nu-l pot ţine la gimnaziu, face o şcoală tehnică şi lucrează doi ani ca mecanic.

În 1944, Saramago se căsătoreşte cu Ilda Reis, iar în 1947 îi apare primul volum de proză. Până în 1966 nu mai publică nimic, ajungând la concluzia că nu are nimic ce merită să fie spus. Totuşi, ulterior, publică poezii şi critici.

În anul 1969 intră în Partidul Comunist Portughez, care era la acel moment interzis. De altfel aproape toată viaţa sa se caracterizează ca ateu şi comunist. În aceeaşi perioadă decide să se despartă de soţie şi începe o relaţie cu scriitoarea portugheză Isabel da Nobrega, care durează până în 1986. Din 1975 lucrează numai ca scriitor şi publică volume de poeme, cronici literare şi politice, nuvele, piese de teatru, nenumărate traduceri, revenind la roman abia în 1977 cu "Manual de pictură si caligrafie".

Prin revenirea la proză, Saramago îşi aduce recunoaşterea în spaţiul lusitan şi impune fraza şi punctuaţia care vor constitui din acel moment marca inconfundabilă a stilului său. Celebritatea internaţională o dobândeşte cu "Memorialul mănăstirii", care, alături de "Anul morţii lui Ricardo Reis" (1984) şi "Istoria asediului Lisabonei" (1989), formează seria narativă cu tematică istorică, scriitorul acordând o atenţie specială "originii şi identităţii portugheze".

În 1991 publică "Evanghelia după Isus Cristos", cel mai polemic roman al său, care reconstruieşte o viaţă apocrifă a lui Iisus. După divergenţele privind romanul său "Evanghelia după Isus Hristos", în care critică indirect dogmele Bisericii Catolice, se mută definitiv pe insula Lanzarote. O cotitură în universul tematic romanesc al lui José Saramago o constituie seria de ficţiuni alegorice începută cu "Pluta de piatră" (1986) şi urmată de "Eseu despre orbire" (1995), "Toate numele" (1997), "Peştera (2000), "Omul duplicat" (2002), "Eseu despre luciditate" (2004) şi "Intermitenţele morţii (2005).

Saramago, aşa cum a declarat de mai multe ori, reuşeşte în romanele sale să facă o demonstraţie strălucită, perfect logică şi coerentă, pentru acele situaţii care doar ar fi putut să fie, dar nu au fost. Stilul extraordinar şi inteligent prin care scriitorul îşi demonstrează ipotezele suprarealiste conferă prozei sale un farmec aparte, de lumi care se întrepătrund în timp ce cititorul pluteşte lin pe linia care şerpuieşte între ele, fără să le separe cu adevărat.

Istoria Lisabonei, tradiţiile, cântecele, cimitirele şi miresmele acestui oraş, devenit matricea lumii, destinele meandrice ale oamenilor decise mereu de întâmplări minore, viaţa şi secretele cu valoare mitică din umbra traiului de zi cu zi ale persoanelor obişnuite, contradicţiile şi moartea, ultima şi cea mai tentantă seducţie a universului, au fost temele predilecte ale lui Saramago, care a ştiut să le transforme în parabole, ridicându-şi personajele anodine la rangul de eroi.

"Am şti mai mult despre complexităţile vieţii dacă i-am studia cu sârg contradicţiile în loc să ne pierdem timpul cu identităţile şi coerenţele ei, acestea au obligaţia să se explice singure", scria Saramago în "Peştera".

Ultimul roman al lui Saramago, "Călătoria elefantului", vorbeşte metaforic şi totuşi nu de neînţeles despre destin. "La mijlocul secolului al XVI-lea, regele Joâo al III-lea i-a oferit în dar vărului său Maximilian, arhiduce al Austriei, un elefant din Asia. Romanul relatează voiajul epic al lui Solomon, elefantul, călătoria pe care a făcut-o ca să satisfacă dorinţele regale şi strategiile absurde ascunse dincolo de ele. «Călătoria elefantului» nu este un roman istoric; este un amestec de fapte reale şi imaginare, îndemnându-ne să recunoaştem realitatea şi ficţiunea ca fiind o unitate indisolubilă - trăsătură majoră a tuturor marilor opere. Este de asemenea, o reflectare asupra condiţiei umane, cu umor şi ironie, trăsături ale viziunii autorului, nemilos de pătrunzătoare, venind împreună cu acea formă de infinită compasiune cu care Saramago percepe slăbiciunile umane. Scrisă la zece ani după ce i s-a decernat Premiul Nobel, Călătoria elefantului descoperă un autor în plină forţă a splendorii literare", scria Mioara Caragea, traducătoarea romanelor lui Saramago pentru editura Polirom.

Destinul literar impresionant a lui Saramago a fost recunoscut peste tot în lume, prin numeroase distincţii şi premii, culminând cu Premiul Nobel pentru Literatură (1998). "Sunt acceaşi persoană care eram şi înainte de a primi Premiul Nobel. Lucrez la fel de mult, am aceleaşi obiceiuri şi am aceiaşi prieteni", spunea Saramago despre viaţa sa de după decernarea prestigioasei distincţii.

În Portugalia, Saramago nu a fost pe deplin plăcut. Convingerile sale, în special cele în legătură cu religia, i-au atras multe critici. "Nu sunt o persoană rea. Atac doar cu limba", spunea scriitorul, fără să încerce cu adevărat să se justifice.

José Saramago a decedat, vineri, în locuinţa sa din insula spaniolă Lanzarote, din arhipelagul spaniol Canare. În ultimii ani, José Saramago a fost spitalizat de mai multe ori într-o clinică din apropierea locuinţei sale de pe insula Lanzarote. Saramago locuia în Lanzarote din 1993, împreună cu soţia sa, jurnalista Pilar del Rio. Acesta s-a autoexilat în urma polemicii create în Portugalia de publicarea romanului "Evanghelia după Isus Cristos", cenzurat de autorităţi.

"A muri este, la urma urmelor, cel mai obişnuit şi normal lucru din viaţă, un fapt de pură rutină, episod al interminabilei moşteniri din tată-n fiu, cel puţin de la Adam şi Eva", scria Saramago în "Intermitenţele morţii".

Saramago reuşeşte să construiască pe teme deseori suprarealiste (de exemplu desprindera peninsulei iberice de continentul european), romane cu o acţiune şi cu protagonişti foarte din realitate! Romanul Ensaio sobre a cegueira ( Eseu asupra Orbirii sau Oraşul Orbilor ) conţine în detaliu aspectele pshihologice şi sociologice ale comportamentului uman, într-o anumită situaţie.

O parte din romanele lui descriu diferite epoci istorice ale Portugaliei, însă nu sunt în primul rând romane istorice, ci caracterizări, uneori ironice, alteori triste, de destine umane.

Saramago afirmă despre sine că este ateu şi comunist.

Stilul narativ al lui Saramago, uneori comparat cu cel al lui Kafka, cu fraze lungi, deseori cuprinzînd o pagină întreagă, cu reguli de punctuaţie proprii, cu propoziţii scurte, ritmice, aproape ca într-o poezie, este puternic expresiv, clar, detaliat, cititorul este legănat ca într-o barcă pe un rîu liniştit, şi rămâne apoi melancolic, cu un zâmbet pe faţă.



Opere Publicate

Poezii

• Os Poemas Possíveis. Portugália Ed. 1966, Ed. Caminho, 1982
• Provavelmente Alegria. Livros Horizonte 1970, Ed. Caminho, 1985
• O Ano de 1993. Ed. Futura 1975, Ed. Caminho, 1987

Critică

• Deste Mundo e do Outro. Ed Arcádia 1971, Ed Caminho, 1985
• A Bagagem do Viajante: crónicas. Ed. Futura 1973, Ed. Caminho, 1986
• As Opiniões que o DL teve. Seara NovaEd. Futura, 1974
• Os Apontamentos: crónicas política. Seara Nova, 1976, Ed. Caminho, 1990

Jurnale

• Cadernos de Lanzarote I. 1994
• Cadernos de Lanzarote II. 1995
• Cadernos de Lanzarote III. 1996
• Cadernos de Lanzarote IV. 1997
• Cadernos de Lanzarote V. 1998

Jurnal de călătorie

• Viagem a Portugal. Círculo de Leitores 1981, Ed. Caminho, 1984

Teatru

• A Noite. Ed. Caminho, 1979
• Que Farei Com Este Livro?. Ed. Caminho, 1980
• A Segunda Vida de Francisco de Assis. Ed. Caminho, 1987
• In Nomine Dei. Ed. Caminho, 1993

Proză şi Romane

• Terra do Pecado. Minverva, 1947
• Manual de Pintura e Caligrafia. Moraes Ed. 1977, Ed. Caminho, 1984
• Objecto Quase. Moraes Ed.1978, Ed. Caminho, 1984
• Poética dos Cinco Sentidos - O Ouvido. 1979
• Levantado do Chão. Ed. Caminho, 1980
• Memorial do Convento. Ed. Caminho, 1982, Círculo de Leitores, 1984
• O Ano da Morte de Ricardo Reis. Ed. Caminho, 1984
• A Jangada de Pedra. Ed. Caminho 1986, Círculo de Leitores, 1987
       o Pluta de piatra, Editura Univers, 1990
• História do Cerco de Lisboa. Ed. Caminho, 1989
• O Evangelho Segundo Jesus Cristo. Ed. Caminho, 1991
• Ensaio sobre a Cegueira. Ed. Caminho, 1995
• Todos os Nomes. Ed. Caminho, 1997
• O Conto da Ilha Desconhecida. Assírio&Alvim, 1997
• A Caverna Ed. Caminho, 2000
• O Homem Duplicado Ed. Caminho, 2002
• Ensaio sobre a lucidez Ed. Caminho, 2004

Postări populare de pe acest blog

Cum schimbă limba pe care o vorbeşti lucrurile pe care le vezi? Lingviştii văd lumea diferit

Dacă doi oameni s-ar uita la acelaşi obiect, ei vor vedea lucruri cu totul diferite. Potrivit unui nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins, familiarizarea unei persoane cu un obiect, în special, cu literele alfabetului, va influenţa trăsăturile pe care le observă. Studiind modurile diferite prin care oamenii percep un alfabet, cercetătorii au descoperit că expertiza ajută la sortarea caracteristicilor neînsemnate, lăsând novicii să privească literele ca fiind ceva mai complex. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Johns Hopkins au analizat răspunsurile a 50 de participanţi care au fost rugaţi să stabilească dacă perechile de litere arabe erau diferite sau identice. Participanţii au fost repartizaţi în grupuri a câte 50 de persoane, dintre care 25 erau experţi în arabă, iar alţi 25 nu cunoşteau limba. Cercetătorii au arătat participanţilor 2.000 de perechi de litere, măsurând viteza de răspuns ...

Man Booker prize 2015 longlist: let the 'posh bingo' begin

At midday on Wednesday, the opening list of runners and riders for Britain’s leading books prize is unleashed on the reading world. Who will it be? Who will it be? With less than 24 hours to go before the longlist is announced, we’re starting to wonder who’ll make up this year’s Man Booker dozen – even though offering predictions is, in this game of “posh bingo”, as Julian Barnes put it, a bit like filling in your card before the numbers have been called. In the second year that American authors have been eligible, one obvious contender is Hanya Yanagihara ’s epic tearjerker about love, friendship and the effects of childhood abuse: A Little Life is hot off presses in the UK and currently consuming readers on both sides of the Atlantic. Other US novels to look out for include Marilynne Robinson’s Lila, the third in her Gilead series, published to ecstatic reviews last November ; a strong debut from Atticus Lish exploring poverty and hard graft in an unforgiving post-cra...

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)