Recuperatorii de creante – Kruk, Eos Ksi, Suport Colect, CRC Recuperare Creante executari silite la limita legii, penale.
Art. 206. – (1) Fapta de a amenința o persoană cu săvârșirea unei infracțiuni sau a unei fapte păgubitoare îndreptate împotriva sa ori a altei persoane, dacă este de natură să îi producă o stare de temere, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, fără ca pedeapsa aplicată să poată depăși sancțiunea prevăzută de lege pentru infracțiunea care a format obiectul amenințării.
(2) Acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
a) interzicerea săvârşirii faptei ilicite, dacă aceasta este iminentă;
b) încetarea încălcării şi interzicerea pentru viitor, dacă aceasta durează încă;
c) constatarea caracterului ilicit al faptei săvârşite, dacă tulburarea pe care a produs-o subzistă.
De asemenea, persoana prejudiciată poate cere despăgubiri sau, după caz, o reparaţie patrimonială pentru prejudiciul, chiar nepatrimonial, ce i-a fost cauzat, dacă vătămarea este imputabilă autorului faptei prejudiciabile.
Marea
majoritate a populației, care are dificultăți în returnarea creditelor,
este hărțuită sistematic de către angajații băncilor creditoare sau ai
firmelor de recuperare creanțe ca să-și returneze împrumuturile. Oamenii
sunt sunați de câteva ori în fiecare zi, inclusiv sâmbătă și duminica,
la adresa lor proferându-se tot felul de amenințări. Adesea li se
telefonează și rudelor ori vecinilor, în acest mod creându-se asupra
datornicilor presiuni suplimentare.
Debitorii nu știu faptul că hărțuielile
la care sunt supuși se situează dincolo de Codul penal al României,
motiv din care pot cere în instanță inclusiv daune morale-interese dacă
au suferit prejudicii de această natură. La fel cum nu știu nici
angajații care lucrează în sistem call-center și practică asemenea
metode, că nu sunt acoperiți în fața legii de cine știe ce contracte
semnate cu angajatorul, care îi instigă la comiterea de infracțiuni.
Cei ce lucrează la call-center pot ajunge la pușcărie
Pe lângă faptul că debitorii care sunt
hărțuiți sistematic de către creditori se pot adresa comisariatelor de
Protecție a Consumatorilor, și noul Cod penal îi protejează împotriva
unor astfel de abuzuri. În niciun contract de credit sau alte
angajamente de plată nu există vreo prevedere potrivit căreia debitorul
să-i permită creditorului, fie că este instituție bancară, firmă de
recuperare creanțe sau chiar executor judecătoresc, să-l șicaneze
telefonic, în mod sistematic, pentru plata datoriei. Cei care comit
asemenea fapte sunt pasibili de sancțiuni, inclusiv cu privare de
libertate. O plângere în acest sens se poate depune la Poliție ori la
Parchetul de pe lângă Judecătoria de reședință.
Noul Cod penal
Art. 206. – (1) Fapta de a amenința o persoană cu săvârșirea unei infracțiuni sau a unei fapte păgubitoare îndreptate împotriva sa ori a altei persoane, dacă este de natură să îi producă o stare de temere, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, fără ca pedeapsa aplicată să poată depăși sancțiunea prevăzută de lege pentru infracțiunea care a format obiectul amenințării.
(2) Acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
Art. 208. – (2) Efectuarea de
apeluri telefonice sau comunicări prin mijloace de transmitere la
distanță, care, prin frecvență sau conținut, îi cauzează o temere unei
persoane, se pedepsește cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu
amendă, dacă fapta nu constituie o infracțiune mai gravă.
(3) Acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
(3) Acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
Solicitarea despăgubirilor morale este scutită de taxă de timbru
Debitorii astfel șicanați, hărțuiți și
amenințați mai au la dispoziție și Codul civil al României, dacă au
suferit vătămări morale, cererea de chemare în judecată a făptuitorului
fiind scutită de taxa de timbru și urmând a fi depusă la judecătoria din
raza de domiciliu a persoanei prejudiciate.
Art. 252. – Orice persoană fizică
are dreptul la ocrotirea valorilor intrinseci ființei umane, cum sunt
viața, sănătatea, integritatea fizică și psihică, demnitatea,
intimitatea vieții private, libertatea de conștiință, creația
științifică, artistică, literară sau tehnică.
Art. 253. – (1) Persoana fizică ale cărei drepturi nepatrimoniale au fost încălcate ori amenințate poate cere oricând instanței:
a) interzicerea săvârșirii faptei ilicite, dacă aceasta este iminentă;
b) încetarea încălcării și interzicerea pentru viitor, dacă aceasta durează încă;
c) constatarea caracterului ilicit al faptei săvârșite, dacă tulburarea pe care a produs-o subzistă.
(4) De asemenea, persoana prejudiciată poate cere despăgubiri sau, după caz, o reparație patrimonială pentru prejudiciul, chiar nepatrimonial, ce i-a fost cauzat, dacă vătămarea este imputabilă autorului faptei prejudiciabile.
a) interzicerea săvârșirii faptei ilicite, dacă aceasta este iminentă;
b) încetarea încălcării și interzicerea pentru viitor, dacă aceasta durează încă;
c) constatarea caracterului ilicit al faptei săvârșite, dacă tulburarea pe care a produs-o subzistă.
(4) De asemenea, persoana prejudiciată poate cere despăgubiri sau, după caz, o reparație patrimonială pentru prejudiciul, chiar nepatrimonial, ce i-a fost cauzat, dacă vătămarea este imputabilă autorului faptei prejudiciabile.
Băncile și recuperatorii sunt pasibili de instigare
Cum spuneam, angajații serviciilor
call-center se află în mare eroare, atunci când consideră că angajatorul
cu care au semnat un contract le garantează în vreun fel imunitate în
fața legii, atunci când comit fapte penale ori cauzează prejudicii
morale celor pe care îi hărțuiesc. Fiindcă persoanele prejudiciate îi
pot chema pe ei în judecată, în calitate de personae fizice, ca să nu
fie nevoiți să se judece cu băncile ori cu firmele de recuperare care
i-au instigat la comiterea faptei. Desigur, dacă instanțele de judecată
îi obligă în nume personal la despăgubiri morale, au posibilitatea de a
se îndrepta ulterior împotriva angajatorului care le-a cerut să comită
ilegalități. Însă procedura este foarte de greoaie, iar șansele de
recuperare a pagubei de către angajat sunt extreme de reduse.
Av. Cuculis: Consideratii despre recuperatorii de creante
Nu de putine ori, auzim termenul de
recuperator de creante. Un termen care ne da fiori, atunci cand avem
calitatea de debitor si creeaza o stare tumultoasa, doar la gandul ca am
putea intra pe “mana”acestora.
In realitatea, in Romania, recuperatorul
de creante nu exista,iar datorat lipsei unei legi care sa reglementeze
aceasta “indeletnicire”, s-au format tot soiul de societati comerciale
cu nume agresive si comportamente penale care ii agreseaza psihic pe
debitori.
Ce trebuie sa cunoastem daca avem calitatea de debitor?
In primul rand singura persoana care are
dreptul sa popreasca conturile sau sa vanda un bun imobil, al unei
persoane fizice, este executorul judecatoresc , insa si el sub controlul
instantei de judecata, ori, daca cumva apreciem ca o anumita executare
silita este neconforma sau avem suspiciunea ca un anumit lucru din
procedura de executare silita este suspicios, mai bine lasam instanta de
judecata, prin calea unei contestatii la executare, sa transeze
situatia.
Asa cum am spus, recuperatorul de
creanta, nu exista in Romania din punct de vedere legal, ci doar faptic,
astfel incat, atunci cand primim telefoane repetate sub forma de
amenintare, legitima(fiindca daca amenintarea ar fi nelegitima am vorbi
de o alta infractiunea), trebuie sa cunoastem ca avem reglementata
urmatoarea infractiune –
Art. 208. – (2) Efectuarea de apeluri
telefonice sau comunicări prin mijloace de transmitere la distanţă,
care, prin frecvenţă sau conţinut, îi cauzează o temere unei persoane,
se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă, dacă
fapta nu constituie o infracţiune mai gravă.
(3) Acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
(3) Acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
Desprindem in esenta faptul, ca, daca o
persoana este sunata insistent si i se induce o stare de teama si aici
nu putem sa nu dam exemple clare prin care recuperatorii solicita
vanzarea bunurilor din casa pentru acoperirea datoriei, se poate retine
ca prin aceste apeluri telefonice repetate si prin folosirea mijloacelor
de intimidare mai sus amintite, acel recuperator incalca legea penala.
Chiar si recuperarea creantelor, trebuie
facuta cu o anumita masura si respectarea in primul rand a demnitatii
umane ori, modul in care se desfasoara aceasta procedura in Romania este
departe de a fi legala.
De asemenea, foarte multe credite sunt
prescrise, iar prin faptul ca recuperatorii de creante folosesc un
limbaj agresiv cu amenintari precum inchisoarea in caz de neplata nu fac
altceva decat sa insele opinia debitorilor pe care ii pacalesc sa
plateasca orice suma de bani pentru a intrerupe termenul prescriptiei ca
astfel sa poata fi executati ulterior.
In situatia in care aceste lucruri se
intampla de asemenea natura, se pune problema evident a unui prejudiciu
moral iar art. 253 Cod Penal, arata ca persoana fizică ale cărei
drepturi nepatrimoniale au fost încălcate ori ameninţate poate cere
oricând instanţei:
a) interzicerea săvârşirii faptei ilicite, dacă aceasta este iminentă;
b) încetarea încălcării şi interzicerea pentru viitor, dacă aceasta durează încă;
c) constatarea caracterului ilicit al faptei săvârşite, dacă tulburarea pe care a produs-o subzistă.
De asemenea, persoana prejudiciată poate cere despăgubiri sau, după caz, o reparaţie patrimonială pentru prejudiciul, chiar nepatrimonial, ce i-a fost cauzat, dacă vătămarea este imputabilă autorului faptei prejudiciabile.
Nu avem calitatea de suspecti sau
infractori, asa cum se exprima recuperatorii, ci avem calitatea de
imprumutati care nu si-au mai putut plati darile avand in vedere o
situatie economica nefavorabila, ori acest lucru nu ne face sa fiim buni
de pus la zid, cum ar considera unii bancheri.
Lipsa dreptului de a percepe penalitati
de catre recuperatorii de creante, astfel in raport de legea 58/1998 a
institutiilor bancare
Art. 1. – Activitatea bancară în România
se desfăşoară prin Banca Naţională a României şi prin bănci. Prin lege
se poate autoriza desfăşurarea activităţii bancare şi de către alte
persoane juridice, cu respectarea principiilor prezentei legi. Art. 2. –
Prezenta lege se aplică băncilor, persoane juridice române, constituite
ca societăţi comerciale, precum şi sucursalelor din România ale
băncilor, persoane juridice străine.
In atare situatie, orice banca ar putea
inchieta mii de contracte de creditare sub un acoperis si fatada legala
si ar cesiona toate contractele de credit catre recuperatorii de
creante astfel eludandu-se legea si orice persoana fizica/juridica ar
putea incheia contracte de credit bancar.
Atata vreme cat recuperatorul de creante
NU face dovada ca este inregistrata in scopul de desfasurare a
actiivitatilor bancare, este evident ca aceasta nu ar dreptul sa
perceapa dobanzile bancare instituite prin lege.
Este foarte adevarat ca OUG 13/2011
arata in art. 1 ca “(1)Părţile sunt libere să stabilească, în convenţii,
rata dobânzii atât pentru restituirea unui împrumut al unei sume de
bani, cât şi pentru întârzierea la plata unei obligaţii băneşti. „ Insa
intre aceste parti trebuie sa exista relatia de furnizor consumator iar
furnizorul in speta noastra „ Recuperatorul de creante” nu este
constituit legal pentru a incasa dobanzi bancare.
Av. Cuculis Adrian, avocat@indrumari-juridice.eu
Surse: Ziua News si Indrumari juridice.eu
preluare de la sursa
N. B. Putin off-topic, insa m-am gandit ca este bine sa cunoastem aceste informatii.
1traducator
1traducator