Treceți la conținutul principal

Darul lui Jonas

darul-lui-jonas_88342_1_1396247820
Titlu: Darul lui Jonas
Autor:
Editura:
Anul aparitiei: 2014
Traducere:
Numar pagini: 208
ISBN: 978-606-8044-46-0
Darul lui Jonas este una dintre distopiile clasice care a rămas în permanență în atenția publicului de-a lungul timpului. Ecranizarea din 2014 a readus cartea în lumina reflectoarelor și am profitat de lansarea volumului și în România pentru a-l citi în sfârșit.


Dintre distopiile scrise cu multe decenii în urmă, Darul lui Jonas mi s-a părut cea mai apropiată de cărțile de acest gen publicate în ultimii câțiva ani. Poate și pentru că are ca protagonist un adolescent și nici nu este la fel de întunecată precum 1984 a lui Orwell sau Minunata lume nouă, de exemplu. Am regăsit totuși elemente comune cu aceste volume, cum ar fi copiii creați la comandă și crescuți până la o anumită vârstă într-un mediu controlat de autorități. De asemenea, am fost surprinsă să descopăr și aspecte aproape identice cu cele din distopiile recente care au fost probabil inspirate de Darul lui Jonas. Mesele trimise zilnic în cadrul familiilor, alegerea de către stat a joburilor sau a partenerilor de viață în funcție de personalitate și abilități și renunțarea la membrii în vârstă ai societății în momentul în care ating o anumită etate, reprezintă doar câteva exemple peste care am dat și în Legăminte (Ally Condie).

02
Lumea în care trăiește Jonas este, așadar, un mediu controlat în cele mai mici detalii. Și, desigur, unul perfect, în care nu se întâmplă aproape niciodată nimic rău, neprevăzut sau periculos. Sentimentele și emoțiile intense sunt și ele reduse la minimum (cei care au parcurs Delirium de Lauren Oliver vor fi familiarizați cu acest aspect), astfel că oamenii trăiesc o viață satisfăcătoare, sunt conduși de o stare de mulțumire permanentă și au puține motive să se plângă.

Ce am perceput eu ca fiind diferit față de toate celelalte distopii - clasice sau recente - este faptul că în romanul de față autoritățile nu sunt neapărat un personaj negativ. Desigur, respectă cu strictețe regulile și solicită membrilor comunității același comportament. Și atât. Nu au intenții necurate, nu plănuiesc să dobândească mai multă putere. Bineînțeles, există două-trei aspecte care par încercări de a arunca o lumină cât mai aspră asupra conducerii. Însă, din punctul meu de vedere, nu este așa. Oamenii care obișnuiesc să mintă asupra muncii lor nu fac altceva decât să respecte aceleași legi de care spuneam mai devreme și să facă aceleași lucruri pe care le-au făcut generații întregi dinaintea lor. Dacă așa au moștenit de zeci de ani anumite reguli, nu le mai pun la îndoială corectitudinea, nu văd neapărat ca pe ceva greșit ceea ce fac și, probabil, nici nu se gândesc că ar există alternative. În plus, în viața reală, nicăieri, niciodată, un guvern nu a fost în totalitate transparent în fața populației. Ar fi absurd să își dezvăluie fiecare secret. O societate nu ar putea funcționa în felul acesta, s-ar prăbuși în cel mai scurt timp. Și atunci, de ce să privim același comportament al autorităților dintr-o poveste imaginară ca fiind ceva ce trebuie blamat? Sigur, din punctul nostru de vedere cel puțin un anumit aspect ar putea părea îngrozitor. Însă din punctul de vedere al personajelor, acesta este singurul mod în care au fost învățați de generații să acționeze.

Cât despre traiul riguros controlat, acesta este mult mai strict decât regimurile dictatoriale din istoria reală, însă, în același timp, este și mai lipsit de primejdii. Nu există disidenți, „dușmani ai poporului”, oameni eliminați pentru că luptă împotriva sistemului. Nu luptă nimeni împotriva sistemului pentru că, deși totalitar, acesta pare a fi într-adevăr pus pe roate pentru binele membrilor comunității. O replică foarte interesantă a fost cea în care Jonas subliniază cât de absurdă i se pare ideea că oamenii ar putea fi puși vreodată în postura de a-și alege singuri meseriile sau partenerii de viață.

09 Povestea a decurs puțin altfel decât mă așteptam. Lipsiți de multe dintre amintirile trecutului, ale umanității, oamenii sunt și lipsiți de profunzime, având în principal numai emoții și sentimente superficiale. Din punctul meu de vedere, această lipsă de amintiri ar fi trebuit să fie echivalentă cu o lipsă a conștiinței. M-aș fi așteptat ca oamenii să repete într-un mod accentuat greșelile istoriei, nu să trăiască într-o armonie desăvârșită, indiferent de voința autorităților.

Planul de răzvrătire al lui Jonas mi s-a părut neclar. Nu mă refer la alegerile impulsive pe care le ia sub presiunea momentului, atunci când un eveniment neașteptat îl dă peste cap. Ci la planul gândit înainte în amănunt, cel pentru care s-a pregătit zile întregi. Înțelesesem că evadarea nu era singura dorință. Că ar fi trebuit să schimbe ceva și în inima societății. Dar la momentul lecturii, nu reușisem să pricep ce anume și în ce mod. M-am documentat ulterior pentru a-mi clarifica nelămuririle.

Finalul este deschis, iar din postfața autoarei, am descoperit că fac parte din minoritatea care a văzut lucrurile în negru. Trebuie să recunosc faptul că am fost surprinsă să aflu că există și alte moduri de a interpreta finalul pentru că în momentul în care l-am citit, nici măcar nu îmi trecea prin minte faptul că ar putea fi privit și altfel decât o făceam eu. Mai mult, am aflat că volumele următoare ale seriei, scrise mult mai târziu și care reprezintă povești paralele din același univers, dar cu alte personaje principale, oferă informații clare despre ceea ce s-a întâmplat cu adevărat în ultimele pagini ale volumului Darul lui Jonas.

Citește recenzia filmului Darul lui Jonas/ The Giver

Scris de   
sursa: bookblog.ro

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu