Treceți la conținutul principal

Guan Hanqing, cel mai mare autor al dramei clasice chineze


Guan Hanqing, cel mai mare scriitor de drama clasică chineză (SM Yang / Epoch Times)Guan Hanqing (născut în perioada 1229-1241 şi decedat în perioada 1297-1307, pe timpul dinastiei Yuan) a fost fondatorul dramei Yuan. Fiind cunoscut drept Shakespeare-ul Chinei, el era considerat cel mai mare scriitor de dramă clasică chineză.


Mediul de familie în care a crescut a fost, probabil, unul de medici. De-a lungul vieţii sale, el a fost martorul schimbărilor dramatice prin care a trecut întreaga Chină cucerită de mongoli, care au fondat dinastia Yuan, ca parte a marelui Imperiu Mongol, care se întindea de-a lungul Eurasiei.

Noul sistem de caste aplicat de către mongoli, a plasat chiar şi oamenii de ştiinţă chinezi în clasa cea mai de jos, doar cu un nivel mai înalt faţă de cerşetori în societate, suspectându-i de lipsa loialităţii.

Mulţi cărturari din China, cu educaţie confucianistă excelentă, s-au confruntat cu probleme în societate, refuzând să servească administraţia Yuan. Însă, Guan Hanqing, fiind optimist din fire, a fost capabil să se adapteze aceastei situaţii dificile. El s-a descris pe sine ca fiind: ”Un bob de mazăre uimitor, de aramă, care nu poate fi înecat în aburi, fiert, zdrobit, sau prăjit…”

Asemenea multor altor erudiţi celebri din istoria Chinei, Guan Hanqing nu s-a bucurat de multă faimă şi prosperitate în timpul vieţii sale. Petrecând mult timp printre oamenii de rând, el s-a familiarizat cu modul lor de viaţă. Empatia faţă de cei din jurul său şi faţă de încercările prin care aceştia treceau, i-a inspirat opera dramatică, concentrată asupra suferinţei oamenilor cauzată de nedreptate, precum şi asupra înţelepciunii şi talentelor lor.

Se spune că acest cărturar a colaborat cu multe grupuri de artă teatrală, uneori fiind implicat personal în punerea în scenă a lucrărilor sale.

Guan Hanqing a scris peste 60 de piese de teatru, dintre care au fost păstrate doar 14 (unele fiind chiar capodopere incontestabile). Cele mai multe dintre lucrări înfăţişează femeile de condiţie socială joasă, însă, înzestrate cu integritatea, bunătatea, inteligenţa şi personalitatea lor spirituală, specifică.

De cele mai multe ori, lupta lor curajoasă împotriva forţelor răului, precum şi rezistenţa lor, au fost foarte viu schiţate, iar piesele au beneficiat de reprezentaţii pe scară largă, de-a lungul istoriei, până în zilele noastre.

Dramele lui Guan Hanqing reflectă un spectru larg al vieţii sociale, precum şi ciocnirile de clasă, fundamentale din perioada dinastiei Yuan. În acelaşi timp, fiind un dramaturg cu multe realizări artistice şi cu o experienţă teatrală vastă, Guan Hanqing era un maestru al performanţelor scenografice. Cele mai multe dintre rolurile proprii operelor sale au fost în mod distinctiv şi viu portretizate, prin intermediul conflictelor şi al punctului culminant, ca şi în secvenţele relatate.
Modificările scenice şi rafinamentul structural au fost toate elaborate şi prelucrate, pentru a face piesele chiar mai atrăgătoare publicului. Mai mult decât atât, Guan devenise un expert în utilizarea limbajului cotidian, îmbunătăţind prin acesta calitatea individuală a diverselor sale personaje.

Guan Hanqing şi-a dedicat întreaga viaţă dramaturgiei şi regizării pieselor de teatru. La 700 de ani de la crearea operelor sale, personajele viu creionate în creaţia sa au fost adaptate de către dramarturgi, timp de generaţii întregi. Piesele sale au fost traduse în engleză, franceză, germană şi japoneză.

Guan Hanqing a fost considerat cel mai mare dramaturg al teatrului clasic chinez, fiind uneori supranumit: ”Părintele dramei chineze”.

scrisă de David Wu
sursa: epochtimes-romania.com

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Mike Yung, o voce extraordinară (artist al străzii, NY)

 <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/GrHfWKeTDEI?start=2" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/K-N8W3s2yYQ" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>