Fronda a peste 900 de scriitori americani contra site-ului Amazon

Conflictul comercial a început mai demult şi de o manieră clasică.

Convins că lumea cititorilor va bascula iremediabil pe alte suporturi decât cele imprimate, gigantul Amazon şi-a propus să grăbească acestă tendinţă propunând un tarif atrăgător – 9,99 $, adică în jur de 7,5 euros – pentru versiunile electronice ale cărţilor pe care le distribuie.

Actualmente preţurile variază între 12,99 $ şi 19,99 $. Ideea a fost însă refuzată de editorul francez Hachette, filială a grupului Lagardère. Treptat lucrurile au luat o turnură defavorabilă pentru Hachette.

Amazon a multiplicat mai întâi obstacolele ca să încetinească vânzările de cărţi apărute la respectiva editură : timpul de livrare a fost lungit, precomenzile au dispărut iar reducerile de preţuri de care puteau beneficia până atunci anumite cărţi au fost şi ele suprimate. Tot atâtea observaţii amintite de sutele de scriitori semnatari ai petiţiei din New York Times.

Ca să-i atragă pe autori de partea sa, Amazon le-a propus acestora în iulie să le cedeze toate drepturile pentru ediţile electronice. Nici acest subterfugiu nu a mers, autorii au refuzat interesanta propunere sub pretextul că ea nu e decât o soluţie pe termen scurt.

Contraofensiva a fost apoi lansată de Douglas Preston, un autor de succes de romane de groază. Batalionul de scriitori care s-a format deîndată somează acum Amazon să ajungă cât mai repede la un acord cu Hachette şi să pună capăt zâzaniei pe care o seamănă între autorii lui Hachette şi cititorii americani.

De notat că nu toţi autorii care semnează tribuna din New York Times sunt publicaţi de filiala americană a lui Hachette. Răspunsul lui Amazon se aseamănă cu un tir de artilerie grea.

Prevenit de apariţia duminicală a petiţiei, site-ul i-a invitat încă de sâmbătă pe cititori să-l « bombardeze » cu mailuri pe responsabilul american de la Hachette sub pretextul că « o carte accesibilă este un lucru bun pentru cultură ». Ca să grăbească atacul, Amazon făcea totodată publică adresa electronicà a lui Michael Pietsch. Într-un lung răspuns acesta le-a scris celor care l-au interpelat afirmând printre altele că « Amazon nu caută decât să facă mult profit. Hachette dimpotrivă apără o industrie în care talentele sunt respectate”. În fine, responsabilul editurii franceze în America mai spune că “Hachette îşi fixează singur preţurile pentru variantele electronice făRă să se înţeleagă în prealabil cu cineva ».

Trebuie spus că pentru Amazon şi Hachette mizele nu sunt deloc comparabile. A renunţa la câteva mii de cărţi electronice nu ar avea un impact mare pentru distribuitorul american care a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 75 de miliarde de dolari. Pentru Hachette însă prejudiciul s-ar anunţa mult mai mare.

Cum notează şi ziarul Le Monde, ceeace se joacă în fapt acum, independent de acest război comercial, este viitorul disctribuţiei cărţii electronice. O piaţă din care Amazon deţine 60 de procente în SUA.

Un articol de: Vasile Damian 
sursa: rfi.ro
Publicat: Marţi, 12 August 2014