Treceți la conținutul principal

E-books versus cărți tipărite – argumente de cititor

Aceasta este o dezbatere aproape inepuizabilă. Toată lumea are o părere, toată lumea aruncă cu argumente, unele pertinente, altele din cele mai fanteziste, dar întrebarea rămâne: e-book, sau carte tipărită? În acest articol îmi propun să expun motivele mele pro și contra celor două tipuri de carte. Atât un ebook cât și o carte tipărită mă atrag, dar în cazul ambelor am și motive să nu le prefer. Poate că și motivele mele vor fi ciudate sau fanteziste, dar măcar nu sunt ilogice.

Spun asta pentru că, într-adevăr, unele argumente oferite de anumite persoane pentru a-și justifica preferințele, sunt cel puțin ciudate. Cred, pur și simplu, că sunt inventate de oameni care nu citesc cu adevărat, ci doar încearcă. Câteva exemple de motive nu doar fanteziste, dar și total ireale care doresc să susțină e-book-urile:

- Un e-book are semne de carte pe care le poți pune foarte ușor. Nu spun că nu e așa, dar nu e un motiv pentru a prefera un e-book versus o carte tipărită. Și la aceasta din urmă poți folosi semne de carte.

- Într-un e-book, autorii și editorii pot să facă reclamă la alte cărți, alte publicații, site-uri etc. Ca și cum într-o carte tipărită nu se poate face acest lucru. De fapt, majoritatea editurilor fac asta pe cărțile lor.

- Un e-book poate fi citit pe computer, iPad, PDA, iar datorită acestui lucru, copiilor le va plăcea să citească mai mult. Foarte (FOARTE) ireal. Fantezist de-a dreptul. Copiilor le place să se joace pe computer. Nu cred că poți păcăli un copil să citească doar pentru că o face pe computer.

- Lecturarea unui e-book reduce tensiunea musculară asupra mâinilor. De obicei o carte tipărită e mai grea decât un ebook reader. … cine stă cu ediția cartonată a Urzelii tronurilor în mână ca s-o citească? Fie o sprijină de masă, fie pe genunchi. Chiar dacă ne place să citim, nu înseamnă că suntem doar ochi și mâini…

Și motivele pentru cărți tipărite sunt uneori fanteziste. Iată câteva:

- Cel mai fantezist era cel care spunea că o carte tipărită va rezista mai mult decât una digitală, pentru că HDD-urile, stick-urile, ebook reader-ele etc. se deteriorează mai ușor decât hârtia. Cred că rezistența în timp este cel mai slab argument pro cărți tipărite, în special pentru că este unul dintre cele mai tari argumente pro e-book-uri.

- Cărțile tipărite permit tipărirea pozelor în culori mult mai vii decât în cazul unui e-book. Complet neadevărat, pentru că în general ebook reader-ele permit personalizarea setărilor de culori, contrast, luminozitate etc.

Dar, după cum spuneam, eu vreau să-mi exprim părerile proprii legate de acest subiect. Este foarte adevărat că nu se poate să nu fiu influențat de trendurile generale ale dezbaterii, dar voi prefera să nu expun motivații generale, care îmi sunt total indiferente când citesc o carte, precum posibilitatea pe care o are un autor să-și urmărească vânzările (mulți dintre autorii pe care îi citesc sunt morți :)) sau câți copaci sunt tăiați pentru ca eu să pot citi o carte tipărită (oricum se citește prea puțin ca să ne face probleme de numărul copacilor tăiați pentru culturalizarea omului).

Voi începe cu motivele pro și contra cărții tipărite, pentru că ea a fost prima. În afară de faptul că îmi place foarte mult să simt greutatea cărții în mâini, că îmi place să simt textura hârtiei, că îmi place să o miros, cartea tipărită îmi arată, într-un fel în care m-am obișnuit prea tare, progresul pe care l-am făcut cu lecturarea. Apoi îmi permite să-mi fac adnotările mele cu diferite culori, cu scrisul meu, cu stiloul preferat. Din bibliotecă pot mult mai ușor să scot o carte pentru a vedea un citat. O carte o pot colecționa, o pot împrumuta. Pot în orice moment să ridic capul din carte sau din laptop și să văd în bibliotecă toate cărțile pe care le posed. Și le pot arăta prietenilor.

Îmi place foarte mult, de asemenea, să cumpăr cărți tipărite. Una este să navighezi pe un site ca să cumperi cărțile, alta e să stai în librărie, să simți cartea, să o scoți din raft, să o răsfoiești puțin, să citești o pagină, cinci. Și probabil argumentul cel mai valabil – deși nu și cel mai important – este acela că o carte tipărită poate fi făcută cadou. Iar cel care primește acest cadou poate să-l simtă, să-l pipăie.

Dar sunt, evident, și motive contra cărților tipărite. Primul de care m-am lovit dintotdeauna este greutatea. Nu greutatea unei cărți. Asta e OK. Greutatea mai multor cărți poate fi o problemă. În mai multe cazuri am mers în concedii în care știam că voi avea câteva ore pe zi timp de lectură. Să cari după tine saga Dune sau Harry Potter poate fi un calvar. Un alt argument contra cărților tipărite este faptul că se deteriorează. Apa – sau aburul (eu citesc și în cadă) – distruge paginile cărților. Cafeaua vărsată pe o carte o cam prăpădește definitiv. E drept – ca avanpremieră pentru argumentele contra e-book – că în acest caz trebuie să-mi cumpăr doar o carte ca s-o înlocuiesc. Pe când dacă vărs cafeaua pe Kindle sau dacă-l deteriorez cu abur (lucru care nu se întâmplă pentru că îl țin într-o husă impermeabilă), costurile de înlocuire sunt mult mai mari. Apoi, cărțile tipărite sunt mai scumpe.
Cred însă că cel mai important argument contra cărților tipărite îl reprezintă răspândirea lor. Am avantajul că știu citi bine în engleză, așa încât pot citi un procent enorm din literatura scrisă vreodată.
Doar că nu pot să o cumpăr, pentru că, în primul rând, cărțile străine sunt foarte scumpe în România, iar dacă ar fi să le cumpăr de pe librării online, costurile de transport și/sau vamă sunt foarte mari. Cu alte cuvinte, cărțile tipărite îmi limitează orizontul literar.

Cărțile digitale nu pot fi mirosite, simțite, aranjate în rafturi pe care să le vadă toți cei care te vizitează etc. Ele nu prea pot fi împrumutate. Nici nu pot fi făcute cadou în același fel ca o carte tipărită. Însă există foarte puternice argumente pro e-book. În primul rând, mă gândesc la costuri. Nu doar cartea în sine este mai ieftină, dar și costurile de transport sunt practic inexistente. Stocarea nu se face doar în echipamentul de citit, ci și pe server, ceea ce înseamnă că, dacă se pierde echipamentul, dacă se pierde cumva fișierul (cartea digitală este un fișier .mobi, .epub., .txt), cartea nu este definitiv pierdută. Nu mai spun în cazul unei nenorociri mai mari, ca un incendiu, care ar putea mistui ușor o bibliotecă întreagă de cărți tipărite. Mai sunt câteva argumente pro e-book, cum ar fi faptul că pe un Kindle pot fi stocate sute de cărți, iar pentru o vacanță, să cari în buzunarul sacoului un astfel de echipament este, practic, insesizabil. Apoi, de când cu e-book-urile, mult mai mulți autori au fost tipăriți, pentru că este incomparabil mai ușoară publicarea unei cărți digitale. Acum orice scriitor o poate face singur, trebuie doar să știe tehnoredactare. Și să urmeze pașii de publicare digitală. Și încă ceva. Știu că am întâlnit o expresie în cartea pe care tocmai o citesc. Totuși, sunt la pagina 678 din 890 și nu am idee unde era acea expresie. Numai într-un ebook poți căuta expresia și o poți găsi imediat.

Argumentele contra e-book-urilor au fost deja prezentate în mare. Totuși, există câteva care ar face pe oricine să-și pună un semn de întrebare când vine vorba despre ele: o carte digitală se citește cu un echipament care funcționează pe curent. Și atunci, ce fac când se termină bateria și nu am o priză?
Apoi, ochii obosesc mult mai tare – lucru demonstrat științific – în cazul lecturării pe ecrane cu lumină proprie. Este foarte adevărat că unele modele de Kindle (în special cele vechi) nu au luminozitate proprie. Dar în cazul lor există o altă problemă: ecranul reflectă lumina puternică din aproape orice unghi, așa încât este foarte greu de citit în soare. Sau atunci când ecranul este luminat doar parțial.

În concluzie: ebook sau carte tipărită? Cel puțin pentru următoarele două, trei decenii, spun eu că amândouă. Și cu cât se vor hotărî editurile mai repede să comercializeze cartea tipărită alături de una în format digital, cu atât mai bine.

Până una, alta, e-bookuri gratuite aici: http://www.bookblog.ro/category/carti-electronice-gratuit/

Scris de  
sursa: bookblog.ro

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Mike Yung, o voce extraordinară (artist al străzii, NY)

 <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/GrHfWKeTDEI?start=2" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/K-N8W3s2yYQ" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>