Treceți la conținutul principal

Zece scriitoare care au publicat sub pseudonime masculine

scriitoare cu pseudonime masculine
„E neaparat ca un nume să însemne ceva?” a întrebat Alice cu îndoială.
„Bineînţeles că trebuie,” îi răspunse Humpty Dumpty, cu un surâs. „Numele meu înseamnă forma mea şi ce formă frumoasă! Cu un nume ca al tau, ai putea avea orice formă.”
Alice în Ţara Oglinzilor – Lewis Carroll

De câte ori nu ne-am dorit să scriem ceva cuiva despre cineva, dar fără să semnăm, să „o dăm anonimă”? De câte ori nu am fi preferat ca cei care citesc scrierile noastre să nu ştie că noi le-am scris până la final şi să afle numai dacă sunt încântaţi de ceea ce au citit?

Oare din aceleaşi motive mulţi autori au preferat să scrie din umbra unui pseudonim literar? Bănuiesc că da, dar sunt convinsă că au existat şi altele, de exemplu pentru a rămâne anonimi (mai ales în situaţia publicării unui material sensibil politic sau religios), pentru a scrie mai multe genuri literare, fără ca publicul cititor să compare textele între ele, pentru a o lua de la capăt după vânzări proaste sau cărţi publicate de calitate îndoielnică.

Dacă mulţi autori au ales această variantă de bună voie, iar pseudonimul literar utilizat a devenit mai cunoscut decât numele lor real, după cum e cazul scriitorilor Charles Lutwidge Dodgson (Lewis Carroll), Jozef Korzeniowski (Joseph Conrad), Eric Arthur Blair (George Orwell) sau Samuel Clemens (Mark Twain), alţi autori au fost obligaţi de situaţie, de vremuri şi de prejudecăţi. Acesta este cazul mai ales pentru scriitoare şi poete, femei care trebuiau să îşi ascundă feminitatea sub pseudonime masculine, pentru a putea fi luate în serios de cititori şi de criticii vremii.
     
    Alice Bradley Sheldon
    Alice Bradley Sheldon
    Nu s-a ştiut că James Tiptree este pseudonimul autoarei americane Alice Bradley Sheldon decât cu zece ani înainte de moartea ei. Ea a adoptat acest pseudonim masculin pentru a obţine o mai bună recunoaştere în literatura science fiction, dominată preponderent de autori de sex masculin şi pentru a se distanţa de scrierile sale anterioare. Aflarea adevăratei sale identităţi a fost un şoc pentru lumea literară, mai ales că Tiptree s-a dovedit a fi un real succes în literatura science fiction, câştigând mai multe premii pentru romanele sale şi povestirile scurte.
    Amantine Lucile Aurore Dupin
    Amantine Lucile Aurore Dupin
    Născută la Paris, Amantine Lucile Aurore Dupin este cunoscută în istorie aproape exclusiv prin numele ei masculin, George Sand. Aceasta şi-a publicat toate textele sub acest pseudonim, însă nu s-a oprit doar aici: ea a făcut mare vâlvă în acea perioadă pentru că purta îmbrăcăminte masculină şi fuma tutun în public, activităţi total interzise femeilor în acea perioadă.
    Ann Rule
    Ann Rule
    Cu toate că acum este o scriitoare foarte cunoscută, datorită romanelor ei polițiste extrem de realiste şi bine documentate, Ann Rule și-a făcut debutul literar în cadrul acestui gen de romane sub numele Andy Stack. Cu toate că avea studii în psihologia crimei şi investigaţii criminalistice şi venea dintr-o familie cu istorie în domeniul legal, nu a fost suficient pentru editorii revistei True Detective, care i-au sugerat utilizarea unui nume masculin, considerând că îi va da mai mare credibilitate în faţa cititorilor. Ea a continuat să publice sub ambele nume, iar când numele “Ann Rule” a fost pe deplin acceptat de public, a renunţat la identitatea ei masculină.
    Charlotte Bronte
    Charlotte Bronte
    Autoarea romanului Jane Eyre, Charlotte Bronte, este una dintre cele mai celebre romanciere din toate timpurile. Cu toate acestea, acest roman chintesenţă a literaturii engleze a fost scris iniţial sub un pseudonim masculin Bell Currer, identitate necesară pentru a reuşi în acea perioadă în care textele erau judecate şi criticate sexist. Publicarea romanului Jane Eyre sub sub numele real al scriitoarei s-a făcut numai după moartea acesteia.
    Emily Bronte
    Emily Bronte
    La îndemnul surorii ei mai mari, Emily Bronte a ales să publice romanul La răscruce de vânturi sub pseudonimul masculin Ellis Bell. La doi ani după moartea ei, în 1950, Charlotte Bronte a editat romanul şi l-a republicat sub numele adevărat al autoarei, Emily Bronte. Înfăţişând personaje care sunt distruse de pasiuni nerezolvate, opera lui Emily Bronte a primit recenzii mixte la data publicării sale, însă astăzi este considerat unul dintre romanele cele mai importante din istoria engleză.
Karen Blixen
Karen Blixen
Karen Blixen, cunoscută mai ales sub pseudonimele ei masculine, Isak Dinesen, Osceola sau Pierre Andrezel, Blixen a ales să îşi publice operele sub anonimat datorită originilor ei de viţă nobilă. Volumul ei cel mai cunoscut, Din inima Africii, a fost foarte bine primit de criticii vremii, iar dezvăluirea numelui real al autorului romanului după moartea sa l-a făcut şi mai celebru, aducându-i ecranizarea în 1985.
Mary Ann Evans
Mary Ann Evans
Mary Ann Evans: mult mai cunoscută sub numele ei literar masculin, George Eliot, Evans şi-a făcut debutul cu eseul critic Silly Novels by Lady Novelists (Romane stupide scrise de romanciere), prin care critica subiectele triviale şi ridicole ale ficţiunii acelor timpuri scrisă de femei. Motivele evidenţiate de ea au fost distanţarea de alte scriitoare de romane proaste, dar şi evitarea discuţiilor despre statutul său conjugal, având o relaţie cu George Henry Lewes, căsătorit pe atunci. După ce debutul ei literar ca romancieră a avut cronici pozitive răsunătoare, Evans şi-a dezvăluit adevărata identitate, fapt ce nu i-a dăunat carierei, astfel că a continuat să publice sub pseudonimul ce a consacrat-o.
Nelle Harper Lee
Nelle Harper Lee
Nelle Harper Lee: Autoarea nuvelei Să ucizi o pasăre cântătoare a adoptat ca şi nume literar forma prescurtată a numelui său, Harper Lee, pseudonim care nu îi ascunde în mod obligatoriu identitatea, dar o face ambiguă şi nu lasă loc de interpretări sexiste.
Nora Roberts
Nora Roberts
Nora Roberts: Cu toate că a publicat sub mai multe pseudonime şi a devenit populară sub numele ei real pentru mai multe romane de dragoste foarte bine vândute, Nora Roberts este cel mai cunoscută sub pseudonimul literar masculin J.D. Robb, nume utilizat pentru operele ei de ficţiune poliţistă, gen literar preponderent masculin. Dezvăluirea adevăratei ei identităţi a fost un moment de cotitură, ea fiind unul dintre promotorii ficţiunii poliţiste feminine.
Joanne Rowling
Joanne Rowling
Joanne Rowling: Dacă alegerile scriitoarelor prezentate anterior pot fi justificate prin atitudinea plină de prejudecată şi conservatorism a secolelor XIX şi XX, decizia creatoarei fenomenului Harry Potter de a utiliza doar iniţialele „J. K.” în locul prenumelui ei, „Joanne” (litera „K” este fictivă, scriitoarea neavând un alt prenume), poate părea depăşită, însă a fost luată la insistenţele editorilor, care se temeau că publicul ţintă al seriei, băieţi între 10 şi 15 ani, nu ar citi texte scrise de o femeie. Dacă teama editorilor a fost sau nu justificată, nu se poate şti, dar ceea ce e sigur e că seria Harry Potter a devenit un adevărat fenomen internaţional, menţinându-şi milioanele de fani chiar şi după apariţia în public a autoarei.

scrisă de  
sursa: hyperliteratura.ro

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu