Treceți la conținutul principal

Doi tineri fac antreprenoriat in arta: Romanii merg in galerii ca la muzeu, nu stiu ca pot sa cumpere

Un cuplu de tineri face antreprenoriat in arta: Romanii merg in galerii ca la muzeu, nu se gandesc ca ar putea sa cumpare
La finalul lui 2010 sotii Oana si Cosmin Nasui au lansat Nasui Collection & Gallery, un business in domeniul artei contemporane, cei doi ocupandu-se de promovarea si vanzarea produselor artistilor romani.

Investitia initiala a fost de 60.000 de euro, iar banii au fost alocati pentru spatiu si amenajarea acestuia, branding, comunicare si partea de management de proiect (realizarea de portofolii, dar si bani pentru transport si cazare pentru participarea la diferite bienale, targuri, expozitii internationale).

In general, cei doi antreprenori cheltuiesc cei mai multi bani pentru a putea participa la bienale, vernisaje si targuri.

"Avem in fiecare an, de pana acum, cinci evenimente internationale incluzand aici participari la targuri de arta, participari la bienale de arta sau expozitii pe care le organizam in spatii culturale internationale. Un astfel de eveniment, in functie de specificul fiecaruia, are un buget cuprins intre 5.000 si 15.000 de euro. Anul acesta am cheltuit 30.000 de euro in realizarea de expozitii, participari in bienale si participarea la un targ de arta", spune Cosmin Nasui (35 de ani).

Artistii romani sunt un fel de struto-camile intre antreprenori si artisti

 

Fiecare dintre cei doi antreprenori se ocupa de mai multe lucruri in afacere, astfel incat cheltuielile sa fie cat mai mici.

„Si eu si Cosmin acoperim in jur de doua-trei joburi si asa ne-am redus cheltuielile. De exemplu, pana in vara lui 2011 am avut lucrat si in alte locuri. Acum eu ma ocup de partea de management cultural, comunicare, logistica, iar Cosmin (n.red. 35 de ani) este curator, grafician, critic de arta, dar si consultant investitional”, explica antreprenoarea.

Nasui Collection & Gallery are doar artisti romani in portofoliu, dar cei doi antreprenori vor sa se extinda in perioada urmatoare si sa atraga si straini.

„Foarte multi artisti romani merg dupa ureche, nu au cunostinte de business, sunt un fel de struto-camile, intre antreprenori si artisti. Atrag diverse tipuri de resurse si combina un fel de viziune de business traditionala cu una de tip de management de project”, afirma Oana Nasui (34 de ani).

Artistii reprezentanti de Nasui Collection & Gallery sunt Alexandru Bunescu, Bogdan Rata, Cristian Todie, Dragos Burlacu, Francisc Chiuariu, Felix Deac, Flavia Pitis si Radu Belcin,

Atunci cand incep sa lucreze cu un artist cei doi fac o selectie a lucrarilor acestora, dar, apoi, urmeaza o selectie „etica”.

„Avem un sistem de lucru prin care noi incercam sa promovam cat de mult putem un anumit artist. Iar atunci cand ei gasesc un cumparator pentru un produs este decizia lor daca aleg sa vanda direct din atelier sau aleg sa vanda prin noi. Noi le lasam aceasta libertate de a hotari si astfel se face si selectia. Insa, noi incercam sa crestem preturile si nu poti vinde la un pret si apoi sa vinzi mai ieftin. Iar daca vinzi direct din atelier, vinzi mai ieftin”, explica Nasui.

Cele mai scumpe produse sunt sculpturile

 

Cele mai bine vandute produse de arta sunt cele de pictura, iar cele mai scumpe sunt cele de sculptura.

Pentru acest an, Cosmin Nasui estimeaza ca veniturile galeriei vor ajunge la circa 35-40.000 de euro.

„Pictura se vinde mai bine pentru ca este si mai usor de inteles. Lucrarile mai vechi au preturi mai mici, dar, pe masura ce artistul este expus, devine mai scump. La fel, pretul depinde daca au fost scrise articole despre el, daca are carte, adica un gen de album unde ii gasesti doar lucrarile lui sau ale lui si ale altora”, spune antreprenoarea.

Astfel, in cazul artistilor din portofoliul Nasui Collection & Gallery, preturile sunt intre 900 si 10.000 de euro in cazul picturilor si intre 7.500 si 40.000 de euro in cazul sculpturilor. Galeria Nasui nu are un anumit program, expozitiile facandu-se la cerere.

Foarte putini clienti romani

 

„In tara avem foarte putini clienti, peste 90% dintre ei sunt straini. La noi oamenii vin intr-o galerie si nu se gandesc ca ar putea cumpara, vin ca la muzeu. Dar nici nu se semnalizeaza ca ai putea cumpara, in strainatate ai pretul pe produs, ai o lista de preturi intr-un colt al galeriei sau stii ca poti cere o lista de preturi. Este ceva firesc sa cumperi arta. Nu e nimic anormal sa intrebi, sa negociezi intr-o anumita masura. Exista carti de economia artei, arta se vinde, este un produs cultural. Arta doar ca arta se incurajeaza mai mult in Romania fata de alte tari pentu ca este sustinuta de zona publica, pentru ca muzeele au bani de la stat, iar faptul ca iti vin niste bani te face sa fii foarte linistit, nu lupti pentru ei. In schimb, in strainatate, orice targ, orice bienala este cuantificata financiar, ti se spune cati vizitatori vin, cate bilete se vand, dar si cati bani aduce orasului”, afirma Oana Nasui.

De obicei, lucrarile artistilor se vand in galerii comerciale si la targuri.

„In general, mergem la evenimente prestigioase si ne gasim parteneri in teritoriu. Intr-o bienala nu vinzi, dar e foarte important pentru artist si galerie sa participe pentru ca iti deschide usi. Artistii ar fi bine sa mearga la evenimente pentru ca atunci cand te duci la o bienala vezi care sunt trendurile si iesi din zona de confort. Artistii din Romania nu prea merg, insa noi am incercat sa le facem un program alor nostri”, declara cofondatoarea Nasui Collection & Gallery.

scrisă de Cristina Negraru

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu