La finalul lui 2010 sotii Oana si Cosmin Nasui au lansat Nasui
Collection & Gallery, un business in domeniul artei contemporane,
cei doi ocupandu-se de promovarea si vanzarea produselor artistilor
romani.
Investitia initiala a fost de 60.000 de euro, iar banii au fost
alocati pentru spatiu si amenajarea acestuia, branding, comunicare si
partea de management de proiect (realizarea de portofolii, dar si bani
pentru transport
si cazare pentru participarea la diferite bienale, targuri, expozitii internationale).
In general, cei doi antreprenori cheltuiesc cei mai multi bani pentru a putea participa la bienale, vernisaje si targuri.
"Avem in fiecare an, de pana acum, cinci evenimente internationale
incluzand aici participari la targuri de arta, participari la bienale de
arta sau expozitii pe care le organizam in spatii culturale
internationale. Un astfel de eveniment, in functie de specificul
fiecaruia, are un buget cuprins intre 5.000 si 15.000 de euro. Anul
acesta am cheltuit 30.000 de euro in realizarea de expozitii,
participari in bienale si participarea la un targ de arta", spune Cosmin
Nasui (35 de ani).
Artistii romani sunt un fel de struto-camile intre antreprenori si artisti
Fiecare dintre cei doi antreprenori se ocupa de mai multe lucruri in afacere, astfel incat cheltuielile sa fie cat mai mici.
„Si eu si Cosmin acoperim in jur de doua-trei joburi si asa ne-am
redus cheltuielile. De exemplu, pana in vara lui 2011 am avut lucrat si
in alte locuri. Acum eu ma ocup de partea de management cultural,
comunicare, logistica, iar Cosmin (n.red. 35 de ani) este curator,
grafician, critic de arta, dar si consultant investitional”, explica
antreprenoarea.
Nasui Collection & Gallery
are doar artisti romani in portofoliu, dar cei doi antreprenori vor sa
se extinda in perioada urmatoare si sa atraga si straini.
„Foarte multi artisti romani merg dupa ureche, nu au cunostinte de
business, sunt un fel de struto-camile, intre antreprenori si artisti.
Atrag diverse tipuri de resurse si combina un fel de viziune de business
traditionala cu una de tip de management de project”, afirma Oana Nasui
(34 de ani).
Artistii reprezentanti de Nasui Collection & Gallery sunt
Alexandru Bunescu, Bogdan Rata, Cristian Todie, Dragos Burlacu, Francisc
Chiuariu, Felix Deac, Flavia Pitis si Radu Belcin,
Atunci cand incep sa lucreze cu un artist cei doi fac o selectie a lucrarilor acestora, dar, apoi, urmeaza o selectie „etica”.
„Avem un sistem de lucru prin care noi incercam sa promovam cat de
mult putem un anumit artist. Iar atunci cand ei gasesc un cumparator
pentru un produs este decizia lor daca aleg sa vanda direct din atelier
sau aleg sa vanda prin noi. Noi le lasam aceasta libertate de a hotari
si astfel se face si selectia. Insa, noi incercam sa crestem preturile
si nu poti vinde la un pret si apoi sa vinzi mai ieftin. Iar daca vinzi
direct din atelier, vinzi mai ieftin”, explica Nasui.
Cele mai scumpe produse sunt sculpturile
Cele mai bine vandute produse de arta sunt cele de pictura, iar cele mai scumpe sunt cele de sculptura.
Pentru acest an, Cosmin Nasui estimeaza ca veniturile galeriei vor ajunge la circa 35-40.000 de euro.
„Pictura se vinde mai bine pentru ca este si mai usor de inteles.
Lucrarile mai vechi au preturi mai mici, dar, pe masura ce artistul este
expus, devine mai scump. La fel, pretul depinde daca au fost scrise
articole despre el, daca are carte, adica un gen de album unde ii
gasesti doar lucrarile lui sau ale lui si ale altora”, spune
antreprenoarea.
Astfel, in cazul artistilor din portofoliul Nasui Collection &
Gallery, preturile sunt intre 900 si 10.000 de euro in cazul picturilor
si intre 7.500 si 40.000 de euro in cazul sculpturilor. Galeria Nasui nu
are un anumit program, expozitiile facandu-se la cerere.
Foarte putini clienti romani
„In tara avem foarte putini clienti, peste 90% dintre ei sunt
straini. La noi oamenii vin intr-o galerie si nu se gandesc ca ar putea
cumpara, vin ca la muzeu. Dar nici nu se semnalizeaza ca ai putea
cumpara, in strainatate ai pretul pe produs, ai o lista de preturi
intr-un colt al galeriei sau stii ca poti cere o lista de preturi. Este
ceva firesc sa cumperi arta. Nu e nimic anormal sa intrebi, sa negociezi
intr-o anumita masura. Exista carti de economia artei, arta se vinde,
este un produs cultural. Arta doar ca arta se incurajeaza mai mult in
Romania fata de alte tari pentu ca este sustinuta de zona publica,
pentru ca muzeele au bani de la stat, iar faptul ca iti vin niste bani
te face sa fii foarte linistit, nu lupti pentru ei. In schimb, in
strainatate, orice targ, orice bienala este cuantificata financiar, ti
se spune cati vizitatori vin, cate bilete se vand, dar si cati bani
aduce orasului”, afirma Oana Nasui.
De obicei, lucrarile artistilor se vand in galerii comerciale si la targuri.
„In general, mergem la evenimente prestigioase si ne gasim parteneri
in teritoriu. Intr-o bienala nu vinzi, dar e foarte important pentru
artist si galerie sa participe pentru ca iti deschide usi. Artistii ar
fi bine sa mearga la evenimente pentru ca atunci cand te duci la o
bienala vezi care sunt trendurile si iesi din zona de confort. Artistii
din Romania nu prea merg, insa noi am incercat sa le facem un program
alor nostri”, declara cofondatoarea Nasui Collection & Gallery.