Dupa multe incercari de a evita subiectul si zecile de “curiosi” care
cauta o explicatie despre aceasta carte si “naufragiaza” pe blogul meu,
am hotarat totusi sa postez una, doua sau cateva postari in legatura cu
subiectul mentionat in titlu. Desi majoritatea postarilor mele sunt
postari care incurajeaza lectura unor opere literare, aceasta postare
este menita sa DESCURAJEZE pe cat se poate aceasta lecturare.
Aceasta descurajare nu este legata (Doamne fereste!) dintr-o lipsa de respect fata de carte, invataturile ei sau valoarea ei teologica sau literara, ci pentru ca nu aveti cum sa cititi aceasta carte. Aceasta carte nu exista pentru cititorul care nu este cercetator sau invatat evreu sau crestin (cu preocupari academice sau mistice), care cunoaste ebraica si aramaica. Cele cateva incercari in secolul trecut de a traduce cartea intr-o limba de circulatie internationala au esuat lamentabil sau au creat “monstruozitati” literare-teologice. Prima incercare serioasa care va reusi (dupa parerea mea personala) este actuala incercare pe care o face echipa condusa de Prof. Daniel C. Matt, care in cadrul Universitatii Stanford traduce in limba engleza aceast corpus literar. Finantarea acestui proiect a fost asigurata de un ONG particular, pentru ca lucrarile de traducere vor costa probabil de ordinul multor milioane de dolari. Proiectul a inceput in anul 2003 si pana astazi au fost pubilcate doar 4 (patru) volume din cele 12 prognozate. Pentru detalii incercati, aici. Asa ca tuturor cautatorilor de “Zohar PDF,” le urez suces, care va fi foarte putin probabil. Acum pentru o mai multa intelegere a celor ce vor urma am sa o fac intr-o forma extrem de “Socratica”:
1. Ce este Kabala? – Kabala este o interpretare mistica a primelor 5 carti ale Bibliei Ebraice / Vechiului Testament atribuite lui Moise.
2. Este Kabala, Evreiasca sau Crestina? – desi este considerata in primul rand un text evreiesc, teologia kabalistica a fost adoptata de la inceputurile ei de multi invatati crestini (Ficino, Pico de la Mirandola, etc.) sau mistici crestini, printre cei mai cunoscuti pot fi mentionati Sf. Ioan al Crucii (San Juan de la Cruz, fondator al ordinului Carmelitilor), Sfanta Tereza de Ávila (Saint Teresa of Jesus) si multi altii mai putin cunoscuti, dar nu mai putin importanti.
3. Care este pozitia Bisericii Ortodoxe? – Nu exista nici o pozitie oficiala, din cate stiu eu, in orice caz nu exista o apropiere si nici o recunoastere doctrinara in acest sens, reactiile sunt intre “blasfemie” si “toleranta curioasa si tacita” (din experienta proprie).
4. Este Zoharul o carte? – NU!, Zoharul este o colectie (compendium), un corpus literar alcatuit din cateva lucrari scrise de diferiti autori in diferite timpuri. Vedeti mai jos o “harta” a acestui corpus. Aceasta harta expune si ea colectii de scrieri. De fapt Zoharul este compus din 20 de astfel de lucrari diferite.
5. Este Zoharul o traditie antica paralela sau complementara Bibliei? – In nici un caz. Zoharul este literatura medievala religioasa si majoritatea scrierilor pe care se bazeaza sunt tot medievale. Zoharul a aparut ca raspuns la presiunile religioase la care au fost supusi evreii pentru a se converti, presiuni care au ajuns la apogeu in Spania Secolului al XIII-XIV in timpul “reconqistei” (eliberarii Spaniei de Islamici).
6. Este Zoharul o scriptura venerata? – DA de catre evreii, NU de catre crestini.
7. Este Zoharul de citit? – NU, in cel mai bun caz cei curiosi si doritori pot citi carti despre Zohar, am sa citez cateva.
Cred ca am raspuns la cateva intrebari esentiale, si cred ca am facut-o destul de clar, restul fiecare cu ale lui.
Cartea este scrisa intr-o aramaica extrem de obscura, cu unele greseli gramaticale care denota sau ca a fost tradusa din ebraica sau ca scriitorul nu cunostea suficient limba aramaica (care nu mai era vorbita in acea perioada) sau in ultima instanţa ca a fost copiata dintr-o versiune mai veche. Nucleul cartii “Zoharul despre Pentateuh” a fost scris probabil de Moses de Leon, care a trait in Castilia secolului al XIV-lea, in orice caz el reflecta fluxurile ideologice si teologice ale doua scoli de gandire teologica – cea din Castilia si cea din Provence. Este clar ca lucrarea centrala, adica “Zoharul despre Pentateuh” a fost scrisa in Castilia deoarece sunt folosite “neologisme” introduse din castiliana, si greselile de sintaxa sunt de ordinul gandirii in alta limba decat cea scrisa, adica limba vorbita de scriitor (originar din Castilia). Nucleul Zoharului se ocupa cu interpretarile mistice ale Genezei, Leviticului si Deuteronomului. Pentru a intelege obscuritatea cartii pot sa marturisesc ca am reusit sa citesc Geneza din Zohar (si sa o inteleg, oarecum) intr-un an si jumatate, citind zilnic cel putin o ora sau o ora si jumatate. Comentariul Genezei in Zohar, te “arunca” intr-un domeniu al fantasticului total, fiecare cuvant din Geneza biblica isi gaseste un comentariu si o explicatie inedita. Spre exemplu in Geneza 1:1 si 1:2 se spune:
sursa: Theophyle Books Blog
Aceasta descurajare nu este legata (Doamne fereste!) dintr-o lipsa de respect fata de carte, invataturile ei sau valoarea ei teologica sau literara, ci pentru ca nu aveti cum sa cititi aceasta carte. Aceasta carte nu exista pentru cititorul care nu este cercetator sau invatat evreu sau crestin (cu preocupari academice sau mistice), care cunoaste ebraica si aramaica. Cele cateva incercari in secolul trecut de a traduce cartea intr-o limba de circulatie internationala au esuat lamentabil sau au creat “monstruozitati” literare-teologice. Prima incercare serioasa care va reusi (dupa parerea mea personala) este actuala incercare pe care o face echipa condusa de Prof. Daniel C. Matt, care in cadrul Universitatii Stanford traduce in limba engleza aceast corpus literar. Finantarea acestui proiect a fost asigurata de un ONG particular, pentru ca lucrarile de traducere vor costa probabil de ordinul multor milioane de dolari. Proiectul a inceput in anul 2003 si pana astazi au fost pubilcate doar 4 (patru) volume din cele 12 prognozate. Pentru detalii incercati, aici. Asa ca tuturor cautatorilor de “Zohar PDF,” le urez suces, care va fi foarte putin probabil. Acum pentru o mai multa intelegere a celor ce vor urma am sa o fac intr-o forma extrem de “Socratica”:
1. Ce este Kabala? – Kabala este o interpretare mistica a primelor 5 carti ale Bibliei Ebraice / Vechiului Testament atribuite lui Moise.
2. Este Kabala, Evreiasca sau Crestina? – desi este considerata in primul rand un text evreiesc, teologia kabalistica a fost adoptata de la inceputurile ei de multi invatati crestini (Ficino, Pico de la Mirandola, etc.) sau mistici crestini, printre cei mai cunoscuti pot fi mentionati Sf. Ioan al Crucii (San Juan de la Cruz, fondator al ordinului Carmelitilor), Sfanta Tereza de Ávila (Saint Teresa of Jesus) si multi altii mai putin cunoscuti, dar nu mai putin importanti.
3. Care este pozitia Bisericii Ortodoxe? – Nu exista nici o pozitie oficiala, din cate stiu eu, in orice caz nu exista o apropiere si nici o recunoastere doctrinara in acest sens, reactiile sunt intre “blasfemie” si “toleranta curioasa si tacita” (din experienta proprie).
4. Este Zoharul o carte? – NU!, Zoharul este o colectie (compendium), un corpus literar alcatuit din cateva lucrari scrise de diferiti autori in diferite timpuri. Vedeti mai jos o “harta” a acestui corpus. Aceasta harta expune si ea colectii de scrieri. De fapt Zoharul este compus din 20 de astfel de lucrari diferite.
5. Este Zoharul o traditie antica paralela sau complementara Bibliei? – In nici un caz. Zoharul este literatura medievala religioasa si majoritatea scrierilor pe care se bazeaza sunt tot medievale. Zoharul a aparut ca raspuns la presiunile religioase la care au fost supusi evreii pentru a se converti, presiuni care au ajuns la apogeu in Spania Secolului al XIII-XIV in timpul “reconqistei” (eliberarii Spaniei de Islamici).
6. Este Zoharul o scriptura venerata? – DA de catre evreii, NU de catre crestini.
7. Este Zoharul de citit? – NU, in cel mai bun caz cei curiosi si doritori pot citi carti despre Zohar, am sa citez cateva.
Cred ca am raspuns la cateva intrebari esentiale, si cred ca am facut-o destul de clar, restul fiecare cu ale lui.
Zohar o prima introducere
Numele cartii provine din cartea Biblica a lui Daniel (Vechiul Testament); Zohar este in ebraica strălucire si versetul din Daniel 12:3, spune cam asa:Cei înţelepţi vor străluci ca strălucirea cerului, şi cei ce vor învăţa pe mulţi să umble în neprihănire vor străluci ca stelele, în veac şi în veci de veci. Daniel 12:3
Cartea este scrisa intr-o aramaica extrem de obscura, cu unele greseli gramaticale care denota sau ca a fost tradusa din ebraica sau ca scriitorul nu cunostea suficient limba aramaica (care nu mai era vorbita in acea perioada) sau in ultima instanţa ca a fost copiata dintr-o versiune mai veche. Nucleul cartii “Zoharul despre Pentateuh” a fost scris probabil de Moses de Leon, care a trait in Castilia secolului al XIV-lea, in orice caz el reflecta fluxurile ideologice si teologice ale doua scoli de gandire teologica – cea din Castilia si cea din Provence. Este clar ca lucrarea centrala, adica “Zoharul despre Pentateuh” a fost scrisa in Castilia deoarece sunt folosite “neologisme” introduse din castiliana, si greselile de sintaxa sunt de ordinul gandirii in alta limba decat cea scrisa, adica limba vorbita de scriitor (originar din Castilia). Nucleul Zoharului se ocupa cu interpretarile mistice ale Genezei, Leviticului si Deuteronomului. Pentru a intelege obscuritatea cartii pot sa marturisesc ca am reusit sa citesc Geneza din Zohar (si sa o inteleg, oarecum) intr-un an si jumatate, citind zilnic cel putin o ora sau o ora si jumatate. Comentariul Genezei in Zohar, te “arunca” intr-un domeniu al fantasticului total, fiecare cuvant din Geneza biblica isi gaseste un comentariu si o explicatie inedita. Spre exemplu in Geneza 1:1 si 1:2 se spune:
1:1 La început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pămîntul. 1:2 Pămîntul era pustiu şi gol; peste faţa adîncului de ape era întunerec, şi Duhul lui Dumnezeu se mişca pe deasupra apelor. (Geneza / Facerea 1:1-2)Aici o explicatie pentru cititorul Bibliei romanesti este imposibila. In Ebraica, numele cartii Geneza=Facerea este Bereshit, adica la inceput, exact ca in traducerea in limba romana, insa in ebraica, Bereshit incepe cu litera bet=B, Zoharul explica de ce – limba a existat inaintea Bibliei si explica si de ce a existat inaintea ei, adica trebuie sa fi existat si un alef=A, si cam care ar fi fost acel A. In 1:2 se vorbeste de Duhul lui Dumnezeu, in Zohar primesti o explicatie si despre asta, asa ca fiecare cuvant sau verset este explicat dintr-un unghi absolut inedit si neasteptat; in zilele urmatoare voi incerca sa dezvolt acest subiect pe cat voi putea. Deocamdata puteti citi cateva cuvinte si din postarea anterioara, aici inclusiv trimiterile pe Theo-Phyl Istoria.
sursa: Theophyle Books Blog