Treceți la conținutul principal

Dostoievski, ocnaş din ordinul ţarului

În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, unul din cei mai importanţi scriitori ruşi, Feodor Mihailovici Dostoievski, ale cărui opere au avut efect profund şi de durată asupra literaturii universale, a fost acuzat de complot împotriva regimului ţarist. Scriitorul era membru al Cercului Petrasevski, formaţiune ce promova o serie de acţiuni pentru refacerea din temelii a societăţii ruse. Ultima activitate a cercului a fost citirea, la 15 aprilie 1849, a “Scrisorii către N.V. Gogol” de V.G. Bielinski, ce cuprindea idei revoluţionare, atacuri anticlericale şi antiţariste.

Sub această acuzare, în noaptea dintre 22 şi 23 aprilie 1849, autorităţile au pătruns în locuinţa lui Dostoievski în vederea executării mandatului de arestare a scriitorului, implicit a confiscării cărţilor şi hârtiilor sale.

 La sediul jandarmeriei, care era însărcinată cu urmărirea infracţiunilor politice, a fost supus unor lungi interogatorii. În apărarea sa, Dostoievski invoca “...dorinţa de a face tot binele pentru patria mea, dorinţa de a face neîncetat ca ea să meargă spre desăvârşire…”, “... nici o voce să nu fie înăbuşită şi, dacă se poate, orice doleanţă să fie ascultată...”. Pe toată perioada anchetei ce a durat cinci luni, Dostoievski s-a aflat în detenţie preventivă la bastionul Alexeev al fortăreţei Petropavlovsk. La 30 septembrie, procesul începe în faţa tribunalului militar şi durează până la 16 noiembrie. Şi de această dată susţine ca “n-am acţionat niciodată cu gând rău împotriva guvernului, tot ce am făcut am făcut pe negândite şi de multe ori din întâmplare... Dacă am exprimat vreodată opinii libere, am făcut-o doar în cercul unor prieteni apropiaţi, care mă puteau înţelege şi puteau sesiza sensul celor spuse de mine...”.

Tribunalul militar îl condamnă pentru vina de a nu fi denunţat răspândirea scrisorii lui Belinski, la denigrare, pierderea tuturor drepturilor civile şi la pedeapsa cu moartea prin împuşcare. La trei zile după pronunţarea pedepsei, preşedintele instanţei militare propune ţarului Nicolae I comutarea pedepsei cu moartea la 4 ani de muncă silnică în fortăreaţă, iar după ispăşirea acestei pedepse, la 4 ani în armată ca soldat de rând. Hotărârea a fost comunicată inculpatului după o lună, 22 decembrie 1849, în faţa unei execuţii simulate în Piaţa Semionovski.

 Simţămintele încercate de scriitor în pragul execuţiei au fost redate mai târziu în romanul “Idiotul”. Ispăşirea pedepsei la ocna din Omsk în Siberia şi mai apoi ca soldat într-un regiment de grăniceri din Semipalatinsk au repercusiuni asupra sănătăţii şi, nu în ultimul rând, asupra operei sale.

 În “Amintiri din casa morţii” este redat destinul tragic şi demnitatea omului aflat în detenţie, eroul narator fiind însuşi Dostoievski. Tot datorită experienţei din ocnă, prin care cunoaşte psihologia oamenilor certaţi cu legea, transpune aceste aspecte în “Crimă şi pedeapsă”, “Fraţii Karamazov”, “Demonii”. ( Bibliografie – Cosma, Doru, De la Dante la Zola, Editura Sport-Turism, Bucureşti, 1978)

Autor: IONESCU ALINA 
sursa 
sursa foto

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu