Treceți la conținutul principal

Mircea Eliade după ce a luat bacalaureatul: “Am scăpat, am scăpat!”

Mircea Eliade in tinerete
În perioada dintre războaie, bacalaureatul era un examen extrem de dificil. O recunoaşte Eliade care a luat examenul în toamnă după ce a "tocit" o vară întreagă.

Unul dintre cei mai apreciaţi specialişti în istoria religilor, autorul "Nopţii de Sânzâiene" sau a "Huliganilor", Mircea Eliade s-a născut la începutul secolului XX. A dat bacalaureatul în jurul anului 1925 la puţin timp după formarea României mari şi într-o perioadă istorică - interbelică - considerată una de renaştere spirituală.

"În loc de comisii amabile vor fi unele severe"

Romancierul şi filosoful de mai târziu recunoaşte că examenul de bacalaureat "l-a înspăimântat" şi că toţi prietenii săi au picat sesiunea de toamnă. Eliade face această mărturisire în "Romanul adolescentului miop", scris în 1927 la vârsta de 20 de ani. "Ne-a înspăimântat mult noul bacalaureat: suntem cea dintâi serie. Cei care învăţau înainte, acum, se surmenează. Nimeni nu ştie ce se va petrece precis la bacalaureat. Profesorii şi-au pierdut calmul, băieţii sunt înspăimântaţi. În loc de comisia amabilă, aleasă din profesorii liceului, cu care am copilărit şi care ne cunosc, vom întâlni comisii severe, care ne vor cântări în trei minute, definindu-ne suficienţi sau insuficienţi pentru Universitate."

"În vară au căzut mulţi"

Eliade admite faptul că el însuşi a dat examenul în toamnă, că "învăţam dureros" şi că era "neliniştit" deoarece "în vară au căzut mulţi". Din această cauză s-a pregătit temeinic citind "toate cărţile ultimelor patru ani de liceu". Atmosfera dinaintea examinărilor era una încărcată semn că elevii ştiau că îi aşteaptă teste dificile: "îmi priveam tovarăşii: tremurau, cu buzele albe, cu gâturile reci, cu tâmplele supte. Eu eram palid şi îmi torturam ochelarii". Lui Eliade i-a picat "Scrisoarea I" a lui Eminescu şi "istoricii ardeleni". La geografie s-a încurcat la flora versantului nord-estic al Munţilor Apuseni şi nu a ştiut afluenţii Crişului Alb. "La chimie şi fizică, la limba franceză am răspuns tot ce m-au întrebat." Afişarea notelor - scrie Eliade în carte - a fost ca o eliberare: "Am scăpat, am scăpat! Am trecut singurul din seria liceului nostru. Mi-am citit numele cu ochi tulburi. Prietenii m-au sărutat. Iată, că încep răsplătirile!"

Şi Eliade are nemulţumiri legate de modul în care se aleg subiectele la examenul de bacalaureat: "dacă mă întreba la naturale despre insecte, la franceză romantismul, iar la geografie originile geologice ale munţilor, luam cea mai mare notă. Scriu toate astea în caiet ca să nu uit toată absurditatea bacalaureatului. Voi dovedi cu atâtea pilde că trec cei norocoşi, cei favorizaţi, cei tâmpi".
Furia scriitorului trebuie înţeleasă în contextul în care prietenii săi cei mai buni au picat în toamnă.

de PETRE BADICA

Postări populare de pe acest blog

Subway Performer Mike Yung - Unchained Melody (23rd Street Viral Sensation)

Degradarea morală a societăţii noastre este la fel de răspândită la vârf pe cât este la bază

TEMA: Revoltele din Marea Britanie David Cameron, Ed Miliband și întreaga noastră clasă politică s-au reunit ieri pentru a-i denunţa pe revoltaţi. Și, firește că aveau dreptate să spună că acţiunile acestor jefuitori, incendiatori și tâlhari sunt demne de dispreţ și criminale, și că poliţia ar trebui să primească mai mult sprijin. Dar toată această manifestare publică a șocului și-a indignării a avut ceva extrem de fals și ipocrit.  Căci deputaţii vorbeau despre teribilele evenimente din cursul săptămânii de parcă n-ar fi avut nimic de-a face cu ei. Eu, unul, nu pot accepta această ipoteză. De fapt, sunt de părere că avalanșa de criminalitate de pe străzile noastre nu poate fi disociată de degradarea morală prezentă în cele mai sus-puse cercuri ale societăţii britanice moderne. În ultimele două decenii, am asistat la un declin înspăimântător al standardelor morale în rândul elitei britanice și la apariţia unei culturi aproape universale a egoismului și a lăcomiei.

Casa Share, proiectul comunității online care schimbă vieți

Zeci de familii din România trăiesc în condiții inumane, fără căldură, lumină sau chiar fără mâncare. În multe județe din zona Moldovei (considerate județele cele mai sărace din țară) mii de copii își fac temele la lumina lumânării și dorm înghesuiți cu frații și surorile. Un ieșean s-a decis, din dorința de a face bine, să schimbe viața celor mai puțin fericiți. Bogdan Tănasă (foto) își dedică o bună parte din timp și resursele sale financiare pentru proiectul Casa Share, pe care l-a dezvoltat în urmă cu patru ani. Persoanele inimoase care fac parte din comunitatea online salvează oamenii sărmani. Casa Share a fost modalitatea prin care 20 de familii – în total 110 copii – au început să trăiască altfel. Am stat de vorbă cu Bogdan Tănasă care mi-a povestit despre proiect, despre implicarea oamenilor, ceea ce-l motivează și despre cum arată acum viața celor pe care i-a ajutat. continuarea articolului la editiadedimineata.ro   scrisă de Manuela Dinu